Lansarea volumului „Mihai Olos”, recent apărut la Editura MNAC
https://www.ziarulmetropolis.ro/lansarea-volumului-mihai-olos-recent-aparut-la-editura-mnac/

Editura MNAC şi-a adăugat în colecţie o nouă publicaţie, ajungând astfel la un portofoliu de 71 de titluri.

Un articol de Liliana Matei|23 februarie 2022

Volumul „Mihai Olos” se lansează cu participarea autorilor în cadrul unui eveniment din seria MNAC LiveOnline, joi 24 februarie, ora 18:00 pe pagina de Facebook a muzeului. Înregistrarea evenimentului va fi disponibilă ulterior pe canalul de Youtube al muzeului.

Mihai Olos a avut drept menire „să ordoneze Haosul”

Creator al Orașului Universal, artist conceptual fascinant, autor al unei opere complexe, Mihai Olos a avut înzestrări diverse: pictor, sculptor, grafician, arhitect, poet, muzician, geniu al improvizației. Prototip al omului universal și personaj spectaculos, asemeni operei lui, a impresionat orice norocos care a avut privilegiul de a-l întâlni. Iar creațiile sale au marcat ireversibil arta românească a veacului XX.

Mihai Olos se numără printre puținii artiști care au asimilat în mod original și creativ experiența lui Constantin Brâncuși, creând un univers dinamic de forme și aducând la un nivel complet nou de înțelegere relația dintre cultura materială țărănească și cea vizuală contemporană.

Olos a sfidat constrângerile și limitele impuse de comunism, reușind să se conecteze, prin munca și călătoriile sale, la ultimele cercetări din domeniul arhitecturii utopice radicale, dar și la cele mai noi tendințe – arta ca activism social (unde și-a întâlnit, în idei și în viața reală, spiritul geamăn: Joseph Beuys).

Un artist uriaș, prea puțin cunoscut și nu îndeajuns prețuit, are șansa de a fi (re)descoperit de publicul de astăzi. Născut în februarie 1940 în Maramureș, Mihai Olos se număra, trei decenii mai târziu, printre cei dintâi protagoniști de happening-uri din România. În 1991, s-a stabilit în Germania, la Endigen, dar a rămas fidel originilor sale.

Olos are inteligența deopotrivă materială și metafizică a lui Horia Bernea, dar nu și dogmatismul teluric al acestuia; e capabil de polimorfism stilistic și de transformări multiple ale personalității vizuale, ca Ion Bitzan, dar nu abdică niciodată de la principiul unic al ideii; este un scriitor de concepte poetice precum Alexandru Chira, dar satul pe care el îl explorează astfel e unul generic, nedeterminat spațio-temporal; Olos are obstinația formală a lui Paul Neagu, dar o salvează printr-un relativism al materialelor; el e preocupat de o pedagogie a vizibilului, ca grupul Sigma, dar o subordonează elanului artistic pur; e un constructor de orașe utopice, ca Liviu Stoicoviciu, dar personajul său are o sălbăticie exterioară orașului”. (Călin Dan, Pasaje pe lângă oraș. Câteva note hermeneutice despre Mihai Olos, Editura MNAC, 2021)

Amplul volum „Mihai Olos”, proiect-eveniment al Editurii MNAC, are misiunea de a face cunoscută unor noi categorii de public opera unui creator fascinant.

Volumul Mihai Olos poate fi achiziționat în magazinul de la parterul muzeului, cât și la librăriile partenere: Cărturești, Seneca Anticafe și Librăria Eminescu din București. Distribuția internațională este asigurată prin dcv-books.com.

Invitați speciali:

  • Magda Predescu, autoare text, cercetare catalog, co-editor

Este cercetător științific în cadrul Editurii Muzeului Național de Artă Contemporană al României. Este membru al AICA Internațional. A primit granturi de cercetare din partea Getty-Colegiul Noua Europă, Archives de la Critique d’Art (Rennes) și Maison des Sciences de l’Homme (Paris).

  • Ileana Pintilie, autoare text

Este istoric şi critic de artă, profesor universitar abilitat la Facultatea de Arte, Universitatea de Vest din Timişoara, curatoare independentă. A publicat numeroase articole, eseuri de artă contemporană și este colaborator al publicației ARTMargins. A organizat şi curatoriat festivalul de performance Zona în Timişoara și numeroase alte expoziţii în ţară şi în Europa.

  • Anca Mihuleț, autoare text

Este istoric de artă și curator; trăiește și lucrează în Seul. În 2016, Anca Mihuleţ a fost premiată de Asociația pentru Cultură și Teorie Igor Zabel din Ljubljana cu una dintre „Bursele Igor Zabel”. A fost una dintre curatorii ediției din 2019 a Bienalei din Singapore.

  • Helga Fessler, co-autoare cronologie, corectură

Este filolog și antropolog, soția artistului Mihai Olos.

  • Simona Vilău, coordonatoare producție

Este artistă, lucrează ca muzeograf în cadrul Secției Curatoriat-Producție Expoziții și ca secretară de redacție a Editurii MNAC din 2019. Publică articole în Revista ARTA, pe platforma Eastern European Collectors și este autoarea unei teze de doctorat despre violență în arta contemporană românească. După absolvirea studiilor, ia parte în numeroase proiecte independente în calitate de curator sau producător.

Moderator: Călin Dan, director MNAC

Sponsori: BRD Groupe Société Générale, Greentek & DARA LightingCrama OprișorPolicolor RomâniaGrup Transilvae, Molotow, ProfiArt, UniCredit Bank, Vitamin Aqua

Parteneri: Cărturești, Editura Arthur, Editura Frontiera, Editura Cartea Copiilor, Editura Litera, Energiea, Elle România, FEEDER.ro, GOKID.ro, Grupul Editorial Corint, Igloo media, Librăria Mihai Eminescu, Libraria Seneca Anticafe, Mercure Hotels Bucharest Unirii, National Geographic Romania, Revista ARTA, RFI Romania, Radio Guerrilla, Revista Zeppelin, Propagarta, Supereroi printre noi, The Institute, Ziarul Metropolis, Zile și Nopți București

În fotografia de sus: Nichita Stănescu, Nicolae Velea, Mihai Olos © Mihai Olos Estate / MNAC

08
/10
/21

Proiectul Vitrine Imposibile, o instalație performativă produsă de Vanner Collective, în regia Iuliei Grigoriu, aduce în văzul lumii Supra Fețele, creaturi care prind contur în spațiile a trei galerii din centrul capitalei, aflate pe Calea Victoriei, în datele de 9, 10, 23 și 24 octombrie.

05
/10
/21

Muzeul Național de Artă al României în parteneriat cu Asociațiile Artelier D, Proiecte pentru copii, ArtCrowd, artiști în educație și De-a arhitectura, lansează o nouă ofertă educativă pentru anul școlar 2021-2022, structurată pe grupe vârste, corelată cu ciclurile preșcolar, primar, gimnazial și liceal.

04
/10
/21

Între 15 septembrie și 3 octombrie 2021, Art Safari a oferit publicului 18 zile de bucurie, socializare și artă. Mii de vizitatori au luat la pas cei 6.000 de metri pătrați ai Palatului Dacia-România, sediul principal al Pavilionului, pentru a privi cele peste 800 de opere de artă expuse.

30
/09
/21

Website-ul digitizArte, platforma interactivă online de debut și auto-publicare (self-publishing) destinată tinerilor creativi - muzicieni, artișt plasticii, designeri, ilustratori, graficieni - susține artiștii emergenți înscriși printr-un un program educațional compus din cinci ateliere online, ce pot fi urmate pe website, un ghid pentru tinerii creativi și o galerie cu lucrările câștigătoare alese în urma apelului deschis. Cele șapte activități pot fi urmate pe digitizArte, începând din luna septembrie.

30
/09
/21

Asociația Qolony - Colonia pentru Artă și Știință organizează prima conferință internațională Fusion: Talks, ediția I, 2021. Conferința este un eveniment hibrid, care se desfășoară online și, în funcție de evoluția situației epidemiologice și a restricțiilor aferente, cu public la POINT Hub, str. General Eremia Grigorescu nr. 10, București, în perioada 11-14 octombrie 2021.

29
/09
/21

Pe 4 și 5 octombrie, aveți ocazia de a-l cunoaște pe Jiří Jírů, cel care i-a fost alături lui Václav Havel între 1993-2000 ca fotograf personal. În ziua de luni, are loc o discuție cu acesta, la Centrul Ceh, iar marți puteți participa la vernisajul expoziției „Václav Havel: întâlnire cu lumea”, ce va fi deschisă între 1-10 octombrie, la Muzeul Național al Țăranului Român.

27
/09
/21

Pavilionul de Artă București Art Safari își prelungește programul cu o săptămână, de marți 28 septembrie până duminică 3 octombrie, pentru a permite miilor de iubitori de artă, care și-au achiziționat săptămânile trecute bilete online, să reușească să viziteze Pavilionul Art Safari (în care accesul, în condițiile măsurilor de prevenție sanitară, a fost încetinit de măsurile de control al fluxului).