Les Films de Cannes à Slobozia aduce filmele premiate la Cannes 2019 și invitați speciali
https://www.ziarulmetropolis.ro/les-films-de-cannes-a-slobozia-aduce-filmele-premiate-la-cannes-2019-si-invitati-speciali/

Les Films de Cannes à Slobozia va avea loc între 5 şi 8 noiembrie 2019, la Casa de Cultură a Municipiului Slobozia, cu proiecţii speciale de filme româneşti şi filme premiate din Competiţia Oficială la Festivalul de Film de la Cannes – Premiul pentru regie, Premiul pentru scenariu, Premiul pentru interpretare feminină.

Un articol de Liliana Matei|4 noiembrie 2019

Festivalul debutează cu filmul care a luat Premiul pentru regie la Cannes, 2019 – Le Jeune Ahmed (foto sus), regizat de Luc și Jean-Pierre Dardenne: o poveste despre un tânăr tulburat care este prins între tentațiile vârstei și idealurile religioase de puritate. Cu un palmares demn de invidiat, frații Dardenne sunt considerați maeștrii cinema-ului umanist, iar ultima realizare le reconfirmă acest status. Cei doi realizează „un portret percutant, impregnat de o mare umanitate” (Télérama), oferind o abordare liniștită și empatică în gestionarea unui personaj destul de controversat.

Programul include de asemenea filmul care a primit Premiul pentru cel mai bun scenariu la Cannes anul acesta, Portrait de la jeune fille en feu, în regia lui Céline Sciamma. La sfârșitul secolului al XVIII-lea, Marianne primește sarcina de a realiza portretul unei tinere. Pictura urmează a fi folosită potrivit uzanței vremii, pentru a stabili proiecte matrimoniale. Știind că Héloïse, a refuzat anterior să pozeze, întrucât nu dorește să se căsătorească, Marianne este nevoită să apeleze la anumite subterfugii pentru a realiza portretul în secret. Primul film de epocă al regizoarei Céline Sciamma este „atât de bun încât îți vei dori să-l revezi cu încetinitorul pentru a înțelege exact cum e realizat”, spune Hollywood Reporter.

Miercuri, 6 noiembrie va putea fi vizionat Little Joe, un film remarcabil despre o plantă modificată genetic, cu proprietăți surprinzătoare: îngrijită corespunzător, aceasta își face fericit proprietarul. Jessica Hausner, un nume deja consacrat al cinema-ului austriac, a participat în competiția oficială a festivalului iar lungmetrajul i-a adus actriței Emily Beecham Premiul pentru interpretare feminină și a avut parte de o primire pozitivă din partea criticilor și a publicului, Variety considerându-l „un film artistic deconcertant și hipnotic despre o plantă foarte sinistră”.

Xavier Dolan, copilul teribil al cinema-ului, a revenit pe Croazetă cu o dramă intensă și delicată despre prietenie, iubire și identitate personală, Matthias et Maxime, selectat în Competiția oficială la Cannes. Este o poveste despre doi prieteni din copilărie care se sărută pentru filmările unui scurtmetraj de amatori, dar acest sărut aparent inofensiv îi afectează profund și generează un mix de confuzie și emoție pentru cei doi.

Prezentat în Competiție la Cannes 2019, Il Traditore, de Marco Bellocchio va putea fi văzut la Slobozia în cea de-a 3-a zi a festivalului. La începutul anilor 80, războiul dintre șefii mafiilor siciliene e în toi. Tommaso Buscetta, membru al clanului Cosa Nostra, fuge din țară și se ascunde în Brazilia. Între timp, în Italia, reglările de conturi se țin lanț, iar apropiații lui Buscetta sunt asasinați unul câte unul. Arestat de poliția braziliană, apoi extrădat, Buscetta ia o decizie care va schimba istoria Mafiei: aceea de a-l întâlni pe judecătorul Giovanni Falcone și de a-și trăda jurământul de credință făcut clanului Cosa Nostra.

Jurnalul familiei –escu, de Șerban Georgescu, prezentat la Les Films de Cannes à Bucarest în secțiunea Avanpremierele Toamnei, va fi proiectat la Slobozia, pe 7 noiembrie. Documentarul spune povestea milioanelor de români care au ajuns să locuiască între aceste graniţe şi să fie nevoiţi să se suporte unii pe alţii: aşa cum stau lucrurile și într-o mare familie. O călătorie în spaţiu şi timp, în care familia devine puntea de legătură între toate momentele care ne-au ţinut uniţi, dar și cele care ne-au dezbinat.

Les Films de Cannes à Slobozia se încheie duminică cu proiecția filmului Maria, Regina României. Realizat de regizorul Alexis Sweet Cahill, filmul redă eforturile pe care regina le-a făcut la Conferința de Pace de la Paris, din 1919, pentru ca unirea României să fie recunoscută. O poveste bazată pe fapte reale ce are în prim plan figura marcantă a Reginei Maria, pelicula oferă publicului șansa de a vedea o dramatizare a evenimentelor care aveau să modeleze destinul României. După proiecție, publicul este invitat să participe la o sesiune de întrebări și răspunsuri cu doamna Maria-Denis Theodoru, co-scenarista filmului, jurnalistă cu peste 30 de ani de activitate la Radio România, dar și o bogată experiență literară, coordonând câteva proiecte editoriale despre Casa Regală a României.

Portrait de la jeune fille en feu

Programul integral al evenimentului este disponibil aici.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.