Lifestyle educativ și New Media, încotro? Revistele pentru femei în România, între divertisment și educație
https://www.ziarulmetropolis.ro/lifestyle-educativ-si-new-media-incotro-revistele-pentru-femei-in-romania-intre-divertisment-si-educatie/

Sunt foarte multe reviste pentru femei în Romania, care deţin o mulţime de articole informative, educative şi de divertisment, în care femeile sunt sfătuite cum anume pot să reuşească pe plan profesional şi personal, cum să îşi analizeze sănătatea, cum să îşi petreacă timpul liber etc.

Un articol de Rhea Cristina|19 aprilie 2023

O multitudine de informații utile și interesante includ aproape în totalitate spațiul feminin, oferindu-le femeilor o paletă largă de instrumente informative despre problemele care preocupă femeile din întreaga lume.

De la sănătate, frumusețe, modă, viața de cuplu, relații, dezvoltare personală, carieră, copii, parenting, sfaturi de îngrijire și wellness, familie, fitness, styling, bucătărie, afaceri, până la amenajări interioare, astrologie, psihologie, horoscop, ghid de cumpărături, cosmetică, coafură, turism, subiecte tabu, sex, vedete, showbiz etc.

Cu titluri distincte (unele originale, românești, altele, preluate, fiind o “extincție” locală a marilor reviste internaționale), tematici atent selecționate, aceste publicații, unele lucioase, de tip “glossy”, surprind plăcut prin diversitatea temelor abordate, a fotografiilor ad hoc sau preluate.

În orice caz, la 30 de ani de la momentul Decembrie 1989, piața revistelor pentru femei din Romania este una consolidată, împlinită și reușită. Aproape ai zice că este arhisuficientă sau, oricum, nu mai este loc de alte reviste feminine noi. Oare așa să fie?

Să analizăm. În primul rând, în știința jurnalismului, revistele pentru femei în Romania se încadrează la ceea ce numim presa de divertisment. În prezent, lucrurile sunt mult mai complexe.

Aceste reviste sunt diferite din multe puncte de vedere. E firesc să fie așa, deoarece concurența comercială este acerbă, atât pe plan național cât și internațional.

Primul criteriu, care le distinge pe fiecare, îl reprezintă temele/subiectele alese și, de aici, conținutul editorial oferit. Deși unele teme sunt comune (sănătate, frumusețe, modă, cuplu, cosmetică, astrologie, vedete etc), abordarea acestora este diferită: stilul pendulează între informație, divertisment și mai nou, educație. Un fel de magazin feminin și pentru întreaga familie, care să includă tot ce este necesar pentru a capta atenția cititoarelor la maxim posibil. Altele, însă, sunt mult mai nișate ca tematică: fie reviste de sănătate, fie reviste de modă, de fitness, de stil de viață, de afaceri etc.

Articolele, construite pe bază de sfaturi și informații utile, de genul „How to…”, sunt, în general, scurte, oferă sfaturi rapide și ușor de reținut/aplicat, trucuri diverse sau scurte opinii ale specialiștilor. Există și varianta de interviuri, dar e mai mult axată pe zona de cancan și monden. Scrise pe un ton accesibil, ușor accesibil, articolele pot fi de folos și pot crea un sentiment de comunitate deosebit, însă au și riscul de a cădea în ridicol – dacă, de exemplu, alături de sfaturi despre cum să scape tinerele de kilogramele în plus sunt oferite și indicații despre cum să fie mereu sănătoase și vesele!

Al doilea criteriu este audiența, cui se adresează fiecare revistă în parte. Unele au target-ul stabilit încă de la bun început, altele și l-au definit și format pe parcurs (în funcție de preferințele cititoarelor și cu ajutorul datelor oferite de Google): tinere adolescente, femei mature, între 30-60 de ani, studii superioare sau nu, mediul urban/rural etc.

Al treilea criteriu este modalitatea de prezentare: unele reviste pentru femei sunt în formă tipărită, altele exclusiv online și, o parte, în ambele variante.

Nu în ultimul rând sunt de apreciat revistele-bloguri, care concurează cu marile reviste pentru femei în chiar punctele lor esențiale: informație și divertisment. Și dețin marea calitate de a aduce un suflu nou, proaspăt, ca informație; cu riscul că au o notă de subiectivism pronunțat, aceste reviste exclusiv online sunt autentice în informație și opinii.

Așadar, lifestyle-ul în jurnalism este un spațiu care permite multiple forme de exprimare jurnalistică și o pendulare permanentă între informație și educație, sub aspectul divertismentului.

În privința factorului educativ, revistele pentru femei în România sunt și aici extrem de diverse și motivante: de la educația privind modul de viață sănătos, sănătate, nutriție la cea despre carieră, dezvoltare personală, cuplu și copii.

Sau o altă abordare, mai nouă, din ultimii ani, reviste pentru femei care includ în „garderoba lor editorială”, alături de genul de articole enumerate mai sus, și articole utile despre spiritualitate, psihologie, cărți, diaspora – pe scurt, acele reviste online care se încadrează în genul jurnalistic „de top”, al momentului, numit lifestyle educativ. Un exemplu bun în acest sens este siteul Psihologia vieții (www.psihologiavietii.com), care combină și dezvoltă cu succes și latura culturală și cea educativă a jurnalismului de divertisment.

Apariția Internetului a schimbat enorm de mult conținutul editorial și genul de informație oferit de revistele pentru femei, având o multitudine de avantaje redacționale și economice pentru trusturile de presă. Un lucru este cert: acest segment al presei este dinamic, interesant, util și în continuă dezvoltare. Adevarate manuale de modă, stil și lifestyle, revistele pentru femei concertează între divertisment și educație, dar nu numai…

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.