Lucian Pintilie, omagiat de Les Films de Cannes à Bucarest și Festivalul Național de Teatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/lucian-pintilie-omagiat-de-les-films-de-cannes-a-bucarest-si-festivalul-national-de-teatru/

Desfăşurate în aceeaşi perioadă în acest an, festivalurile Les Films de Cannes à Bucarest (19-28 octombrie) şi Festivalul Naţional de Teatru (19-29 octombrie) îi vor aduce un omagiu lui Lucian Pintilie – realizatorul român care a marcat cu personalitatea şi viziunea sa atât teatrul cât şi filmul românesc în ultimii 50 de ani.

Un articol de Petre Ivan|19 septembrie 2018

„Cred pur şi simplu că aşa m-am născut cu o viziune catastrofică şi o enormă sete de dragoste”, declara Lucian Pintilie într-un interviu din 2003 pentru România Liberă.

Les Films de Cannes à Bucarest va organiza o integrală a filmelor lui Lucian Pintilie, iar Festivalul Național de Teatru va prezenta înregistrări inedite cu două montări ale regizorului: Rața sălbatică,de Henrik Ibsen, spectacol realizat de Théâtre de la Ville, în 1981 și Flautul fermecat, de Wolfgang Amadeus Mozart, spectacol realizat la Festivalul d’Aix-en-Provence.

Lucian Pintilie

Balanța

Seara de omagiere a lui Lucian Pintilie ca cineast va avea loc sâmbătă, 20 octombrie, la Cinema Muzeul Țăranului. Se așteaptă participarea la eveniment a numeroși oameni de film și de teatru, colaboratori și apropiați ai lui Lucian Pintilie: Victor Rebengiuc, actorul iconic al regizorului, actrițele Mariana Mihuț și Maia Morgenstern, cineaștii Cristi Puiu și Corneliu Porumboiu, producătorii Constantin Popescu și Silviu Stavilă.

La seara omagială va fi prezent și Marin Karmitz, cineastul, producătorul și distribuitorul care l-a acompaniat pe Lucian Pintilie la producția filmului Balanța (1992) – lungmetrajul care a marcat reîntoarcerea triumfală a regizorului în cinema și la Cannes, după perioada exilului forțat.

Vor fi proiectate Filmul fără nume, documentarul (început ca un making-of) despre Lucian Pintilie, realizat de Horea Lapteș, care va fi prezent la proiecție, și De ce trag clopotele, Mitică?, film realizat în 1979, dar interzis de regimul comunist și proiectat în țară abia în anul 1990.

„A fost din nou interzis de Ceaușescu: nu-i nimic, dacă e bun, poate să și aștepte – mi-am zis eu – și m-am și dus să fac Raţa sălbatică la Paris, la Théâtre de la Ville,” povestea regizorul în revista Positif, în 1992.

Seara de omagiere a lui Lucian Pintilie ca realizator de teatru și operă deopotrivă va avea loc sâmbătă, 27 octombrie, la HUB FNT / Arcub Gabroveni, începând cu ora 11:00.

După vizionarea înregistrărilor spectacolelor Rața sălbatică și Flautul fermecat, urmate de prezentarea volumului Bricabrac,va avea loc o discuție în amintirea regizorului la care vor participa criticul de cinema Michel Ciment, Marie-France Ionesco, Victor Rebengiuc, Mariana Mihuț, Dorina Chiriac, Sanda Manu, George Banu, Serge Peyrat, asistentul regizorului timp de 15 ani laThéâtre de la Ville, și alți actori sau colaboratori ai regizorului.

De ce trag clopotele, Mitică?

Integrala Lucian Pintilie la Les Films de Cannes àBucarest va începe vineri, 19 octombrie, cu filmul Balanța, la Cinema Muzeul Țăranului (în prezența lui Marin Karmitz) și va continua la Cinemateca Union cu filmele: Duminică la ora 6 (1965)– duminică, 21 octombrie, Salonul nr. 6 (1978) – luni, 22 octombrie, Terminus Paradis (1997) – marți, 23 octombrie, Reconstituirea (1968) – miercuri, 24 octombrie, Prea târziu (1996) – joi, 25 octombrie, O vară de neuitat (1994) – vineri, 26 octombrie, Niki Ardelean, colonel în rezervă (2003) – sâmbătă, 27 octombrie, După-amiaza unui torționar (2002) și Tertium non datur (2005) – duminică, 28 octombrie. O parte dintre actorii și membrii echipelor de filmare vor fi prezenți la fiecare dintre proiecții și vor intra în dialog cu publicul.

Intrarea la proiecțiile din retrospectivă este liberă, în limita locurilor disponibile.

Omagiul Lucian Pintilie este organizat în parteneriat de către Les Films de Cannes à Bucarest și Festivalul Național de Teatru, în colaborare cu Filmex România și Centrul Național al Cinematografiei, cu sprijinul Fundației 9.

O parte din filme vor fi proiectate și în orașele în care au loc ediții locale Les Films de Cannes.

Foto: Lucian Pintilie – filmedefestival.ro

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.