Lumea ca o şcoală
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-ca-o-scoala/

Fără să fiu în contra avangardei, ba chiar dimpotrivă, nu obişnuiesc să scriu despre spectacole de teatru care îşi propun să fie doar angajate, sociale, în spectacolele care propovăduiesc teatrul-forum şi alte manifeste. Mă priveşte.

Un articol de Andrei Crăciun|1 aprilie 2016

Există, fireşte, şi în teatru, mai multe lumi: există teatrul ca artă, teatrul ca entertainment şi teatrul ca manifest. Pe ultimul îl ocolesc, din motive cât se poate de personale – nu cred în activismul de dragul activismului. Mă revoltă chiar această pseudoimplicare.

Prezint, faţă de acest comportament, o unică şi semnificativă, excepţie: dacă există artă în teatrul-manifest. Tocmai s-a jucat la Centrul de Teatrul Educaţional Replika din Bucureşti spectacolul În cuvintele tale. Aici am întâlnit şi arta. Scriu.

Acest spectacol este produsul muncii a foarte mulţi oameni. El a apărut din nevoia de a spune poveşti despre diversitatea culturală şi bogăţia pe care o tot dau României minorităţile etnice din ţara noastră. Au fost documentate nouă sute de poveşti (!) în biblioteci publice din România, prin proiectul Agora Culturală @ Biblioteca Ta (un proiect despre care ziarul nostru a mai scris aici).

Apoi, spectacolul este întâlnirea fericită dintre regizorul Radu Apostol şi îndelung elogiatul dramaturg Peca Ştefan, muzicianul Bobo Burlăcianu şi două actriţe de dăruirea Katiei Pascariu şi Mihaelei Rădescu, şi mulţi alţii.

În cuvintele tale nu reuşeşte să vorbească despre multiculturalism, dar reuşeşte să vorbească despre identitate, despre cine suntem, despre cine credem că suntem. Povestea centrală – o compunere bulversantă a unei preadolescente, Doiniţa, pe care atât mama ei, cât şi directoarea şcolii încearcă să o convingă să renunţe la cuvintele sale. Doiniţa, care nu reuşeşte să treacă peste moartea surorii ei, nu găseşte însă niciun motiv să renunţe. Sunt cuvintele ei.

Piesa e – în definitiv – un colaj din drame şi naivităţi, emoţionant. Există un moment pe care l-aş numi, perfect şcolăreşte, culminant. Iar acel moment culminant al spectacolului este când se enumeră bogăţiile ţării noastre, fie ele mit sau realitate, într-o oglindă perfectă cu tot ce este greşit în ţara noastră, fie aceste greşeli exagerate sau nu.

Merită să vă luaţi timp să vedeţi În cuvintele tale. E un spectacol care mută mai vechea idee shakespeariană de lume ca o scenă către atât de contemporana lume ca o şcoală. Sunt atât de multe de învăţat.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.