Lumea ca o şcoală
https://www.ziarulmetropolis.ro/lumea-ca-o-scoala/

Fără să fiu în contra avangardei, ba chiar dimpotrivă, nu obişnuiesc să scriu despre spectacole de teatru care îşi propun să fie doar angajate, sociale, în spectacolele care propovăduiesc teatrul-forum şi alte manifeste. Mă priveşte.

Un articol de Andrei Crăciun|1 aprilie 2016

Există, fireşte, şi în teatru, mai multe lumi: există teatrul ca artă, teatrul ca entertainment şi teatrul ca manifest. Pe ultimul îl ocolesc, din motive cât se poate de personale – nu cred în activismul de dragul activismului. Mă revoltă chiar această pseudoimplicare.

Prezint, faţă de acest comportament, o unică şi semnificativă, excepţie: dacă există artă în teatrul-manifest. Tocmai s-a jucat la Centrul de Teatrul Educaţional Replika din Bucureşti spectacolul În cuvintele tale. Aici am întâlnit şi arta. Scriu.

Acest spectacol este produsul muncii a foarte mulţi oameni. El a apărut din nevoia de a spune poveşti despre diversitatea culturală şi bogăţia pe care o tot dau României minorităţile etnice din ţara noastră. Au fost documentate nouă sute de poveşti (!) în biblioteci publice din România, prin proiectul Agora Culturală @ Biblioteca Ta (un proiect despre care ziarul nostru a mai scris aici).

Apoi, spectacolul este întâlnirea fericită dintre regizorul Radu Apostol şi îndelung elogiatul dramaturg Peca Ştefan, muzicianul Bobo Burlăcianu şi două actriţe de dăruirea Katiei Pascariu şi Mihaelei Rădescu, şi mulţi alţii.

În cuvintele tale nu reuşeşte să vorbească despre multiculturalism, dar reuşeşte să vorbească despre identitate, despre cine suntem, despre cine credem că suntem. Povestea centrală – o compunere bulversantă a unei preadolescente, Doiniţa, pe care atât mama ei, cât şi directoarea şcolii încearcă să o convingă să renunţe la cuvintele sale. Doiniţa, care nu reuşeşte să treacă peste moartea surorii ei, nu găseşte însă niciun motiv să renunţe. Sunt cuvintele ei.

Piesa e – în definitiv – un colaj din drame şi naivităţi, emoţionant. Există un moment pe care l-aş numi, perfect şcolăreşte, culminant. Iar acel moment culminant al spectacolului este când se enumeră bogăţiile ţării noastre, fie ele mit sau realitate, într-o oglindă perfectă cu tot ce este greşit în ţara noastră, fie aceste greşeli exagerate sau nu.

Merită să vă luaţi timp să vedeţi În cuvintele tale. E un spectacol care mută mai vechea idee shakespeariană de lume ca o scenă către atât de contemporana lume ca o şcoală. Sunt atât de multe de învăţat.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.