Marțea de film cehoslovac se mută la Cluj-Napoca – Fiction Tuesdays în deplasare
https://www.ziarulmetropolis.ro/martea-de-film-cehoslovac-se-muta-la-cluj-napoca-fiction-tuesdays-in-deplasare/

Seria de filme Fiction Tuesdays se mută la Cluj-Napoca, la Cinema Arta, între 4 şi 25 februarie. Prima zi de marţi din lună vine cu unul dintre filmele de seamă ale cinematografiei cehe, „The Firemen’s Ball”, de Miloš Forman, proiectat de la ora 19:00.

Un articol de Liliana Matei|3 februarie 2020

Centrul Ceh vă invită la unul dintre cele mai îndrăgite programe pe care le organizează, Fiction Tuesdays, inaugurat în 2018 în Bucureşti şi care a ajuns în primăvara anului trecut şi la Arad. După ce a venit la Cluj în 2016 cu cel mai vechi și popular program, Documentary Mondays, Centrul Ceh revine aici, timp de o lună, săptămânal, cu filme cehoslovace cunoscute sau mai puţin cunoscute publicului. Spectatorii vor petrece seri alături de regizorii cheie ai Cehoslovaciei, având parte de comedie, dramă, dar și film experimental. Evenimentul este organizat alături de Cinema Arta din Cluj-Napoca, iar toate proiecțiile încep la ora 19:00.

Filmul „The Firemen’s Ball” (foto sus; r. Miloš Forman, 1967) deschide seria din acest an pe 4 februarie, fiind unul dintre cele mai apreciate filme cehoslovace, nominalizat la categoria pentru cel mai bun film străin la Premiile Oscar. Comedia prezintă întâmplările petrecute într-un orăşel de provincie, când departamentul pompierilor dă o mare petrecere pentru a celebra cea de-a 86-a aniversare a fostului lor lider. Întregul oraş este invitat, dar lucrurile nu merg conform planului, deoarece cineva fură premiile de la loterie, iar candidatele de la concursul de frumuseţe organizat cu această ocazie nu prea vor să participe sau nici nu sunt din cale-afară de frumoase.

Cel de-al doilea film din serie, „The Joke” (r. Jaromil Jireš, 1969) va putea fi vizionat pe 11 februarie. Acesta este o adaptare a romanului „Gluma” („The Joke”) a lui Milan Kundera şi este unul dintre cele mai sumbre filme existențialiste din Noul val cehoslovac. Drama redă povestea de viaţă a protagonistului Ludvik Jahn, care se întoarce în orașul natal pentru a se răzbuna pe cel mai bun prieten al său, Pavel Zemánek, responsabil de excluderea sa din Partidul Comunist, în urma unei glume politice inoportune.

Clujenii se vor putea delecta cu filmul de Oscar „Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966) pe data de 18 februarie. Pe lângă Premiul Oscar pentru cel mai bun film străin, lungmetrajul de debut al lui Menzel a fost nominalizat și la Globul de Aur pentru aceeași categorie. Acțiunea are loc într-o gară izolată din Cehoslovacia ocupată de germani, în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial și urmărește maturizarea adolescentului timid pe nume Miloš, proaspăt angajat al gării. Grija cea mai mare a tânărului, în ciuda turbulențelor create de război și a furiei reprimate a oamenilor din jurul său, este să scape de virginitate.

„Closely Watched Trains” (r. – Jiří Menzel, 1966)

„Happy End” (r. Oldrich Lipský, 1967) este proiecţia care va închide ediţia Fiction Tuesdays în data de 25 februarie. Acest film este o comedie neagră experimentală despre o crimă și consecințele acesteia prezentate invers cronologic, în care decesul este în realitate o renaștere. Filmul începe cu execuția protagonistului, explorându-i acțiunile și motivațiile premergătoare morții. Lipský pornește de această dată de la ideea că orice poveste de dragoste începe extraordinar și se sfârșește tragic, așa că, pentru a putea avea parte de un final fericit, se folosește de ordinea inversă a firului narativ. Un film de neratat, Happy End este o experiență aparte, la care nu vă veți aștepta.

Adresa: Cinema Arta, Strada Universităţii, nr. 3, Cluj-Napoca. Evenimentul Facebook al primei proiecții Fiction Tuesdays aici. Biletele se pot cumpăra de aici.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

 

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.