Mesaj disperat al regizorului Tompa Gábor: „Activitatea Teatrului Maghiar de Stat este aproape paralizată“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mesaj-disperat-al-regizorului-tompa-g%c3%a1bor-%e2%80%9eactivitatea-teatrului-maghiar-de-stat-este-aproape-paralizat%c4%83%e2%80%9c/

Tompa Gábor, unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru din România, director al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, a publicat un semnal de alarmă pe pagina sa de Facebook, chiar de Ziua Mondială a Teatrului, atrăgând atenţia asupra decimării subvenţiei pentru producţii, lucru care a paralizat activitatea instituţiei pe care o conduce.

Un articol de Petre Ivan|29 martie 2018

„Ziua Mondială a Teatrului… după aproape trei decenii în care a fost frecvent numită «cea mai bună trupă de teatru de limba maghiară» sau «cel mai bun teatru din România» (sic !!!); după peste 50 de premii naționale și internaționale, printre care 8 premii UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului; după ce a devenit în 2007 unul dintre cele 18 teatre membre – și singurul din România aparținând Ministerului Culturii! – al Uniunii Teatrelor din Europa, înființată de celebrul regizor Giorgio Strehler; după ce a reprezentat în întreaga lume cu cinste cultura de limbă maghiară din Transilvania și întreaga mișcare teatrală din România, contribuind la afirmarea valorilor multiculturale și a îmbunătățirii imaginii țării în lume, după ce Festivalul Internațional de Teatru Interferențe a adus la Cluj, în cele cinci ediții ale sale, multe dintre cele mai de seamă spectacole și personalități ale teatrului contemporan, fiind considerat printre cele mai puternice festivaluri din Europa, am ajuns astăzi în situația în care activitatea teatrului, care «sărbătorește» (!) 225 de ani de existență, să fie aproape paralizată. Subvenția pentru producții a fost decimată, suntem nevoiți, zi de zi, să anulăm unele proiecte chiar pe pragul startului și să renunțăm la altele din viitor, cu artiști de renume sau foarte tineri, invitați din țară și din străinătate pentru a împărtăși creația lor cu publicul clujean. Și Festivalul Interferențe din acest an se află sub semnul incertitudinii totale. E umilitor! Pe lângă sentimentul rușinii, ca director, mă încearcă și un fel de senzație de automutilare… Teatrul riscă să devină un abator al propriilor proiecte artistice. Dar se pare că nimic nu contează… Happy World Theatre Day!“, a scris Tompa Gábor pe contul său de Facebook.

“Aude cineva? Interesează pe cineva? Tompa Gábor pune punctul pe I. În toate teatrele există această situație disperată. Tompa Gábor o afirmă cu voce tare!”, a comentat actrița Oana Pellea.

Regizorul Radu Nica a spus că luni ar fi trebuit să înceapă lucrul la Teatrul Maghiar din Cluj. ”Proiectul a căzut în ultima clipă din lipsă de fonduri. Exact la fel mi s-a întamplat cu TNC și TNI, așa că anul acesta nu voi avea nicio premieră. Situația cu bugetele e albastră în toate teatrele, bani de producții aproape că nu mai există, cei care aleg să lucreze fac compromisuri mai mici sau mai mari”. Citiți întreaga declarație pe pagina sa de Facebook.

 

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.