Mesaj disperat al regizorului Tompa Gábor: „Activitatea Teatrului Maghiar de Stat este aproape paralizată“
https://www.ziarulmetropolis.ro/mesaj-disperat-al-regizorului-tompa-g%c3%a1bor-%e2%80%9eactivitatea-teatrului-maghiar-de-stat-este-aproape-paralizat%c4%83%e2%80%9c/

Tompa Gábor, unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru din România, director al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj-Napoca, a publicat un semnal de alarmă pe pagina sa de Facebook, chiar de Ziua Mondială a Teatrului, atrăgând atenţia asupra decimării subvenţiei pentru producţii, lucru care a paralizat activitatea instituţiei pe care o conduce.

Un articol de Petre Ivan|29 martie 2018

„Ziua Mondială a Teatrului… după aproape trei decenii în care a fost frecvent numită «cea mai bună trupă de teatru de limba maghiară» sau «cel mai bun teatru din România» (sic !!!); după peste 50 de premii naționale și internaționale, printre care 8 premii UNITER pentru Cel mai bun spectacol al anului; după ce a devenit în 2007 unul dintre cele 18 teatre membre – și singurul din România aparținând Ministerului Culturii! – al Uniunii Teatrelor din Europa, înființată de celebrul regizor Giorgio Strehler; după ce a reprezentat în întreaga lume cu cinste cultura de limbă maghiară din Transilvania și întreaga mișcare teatrală din România, contribuind la afirmarea valorilor multiculturale și a îmbunătățirii imaginii țării în lume, după ce Festivalul Internațional de Teatru Interferențe a adus la Cluj, în cele cinci ediții ale sale, multe dintre cele mai de seamă spectacole și personalități ale teatrului contemporan, fiind considerat printre cele mai puternice festivaluri din Europa, am ajuns astăzi în situația în care activitatea teatrului, care «sărbătorește» (!) 225 de ani de existență, să fie aproape paralizată. Subvenția pentru producții a fost decimată, suntem nevoiți, zi de zi, să anulăm unele proiecte chiar pe pragul startului și să renunțăm la altele din viitor, cu artiști de renume sau foarte tineri, invitați din țară și din străinătate pentru a împărtăși creația lor cu publicul clujean. Și Festivalul Interferențe din acest an se află sub semnul incertitudinii totale. E umilitor! Pe lângă sentimentul rușinii, ca director, mă încearcă și un fel de senzație de automutilare… Teatrul riscă să devină un abator al propriilor proiecte artistice. Dar se pare că nimic nu contează… Happy World Theatre Day!“, a scris Tompa Gábor pe contul său de Facebook.

“Aude cineva? Interesează pe cineva? Tompa Gábor pune punctul pe I. În toate teatrele există această situație disperată. Tompa Gábor o afirmă cu voce tare!”, a comentat actrița Oana Pellea.

Regizorul Radu Nica a spus că luni ar fi trebuit să înceapă lucrul la Teatrul Maghiar din Cluj. ”Proiectul a căzut în ultima clipă din lipsă de fonduri. Exact la fel mi s-a întamplat cu TNC și TNI, așa că anul acesta nu voi avea nicio premieră. Situația cu bugetele e albastră în toate teatrele, bani de producții aproape că nu mai există, cei care aleg să lucreze fac compromisuri mai mici sau mai mari”. Citiți întreaga declarație pe pagina sa de Facebook.

 

31
/10
/23

Montări jucate des cu casa închisă, cunoscuți dramaturgi români contemporani și internaționali, proiecte câștigătoare ale programului StarT. Alchimia suferinței, larghețea sufletului uman, frumusețile și grozăviile lumii noastre, povești cu ecouri largi pentru tineri și adulți – din 3 noiembrie.

30
/10
/23

Tech Rider's Dilemma, un proiect de cercetare care investighează necesitatea unor noi abordări în producția, expunerea, arhivarea și conservarea lucrărilor new media (și nu numai), prezintă din 1 noiembrie în cadrul Rezidența9 (Str. Ion Luca Caragiale 32), de la ora 19:00, o expoziție new media care ilustrează și aduce în discuție fragilitatea lucrărilor bazate pe tehnologie și nevoia unor metodologii de planificare, arhivare și conservare în acest domeniu.

30
/10
/23

Grupul de rock alternativ Heartbreak Cinema a lansat o piesă cu un mesaj puternic, care nu poate trece pe lângă urechile ascultătorilor. Punk-ul nu a fost creat pentru a fi confortabil, iar „Fuckaholic” demonstrează rădăcinile genului, prin expunerea experiențelor negative ale Mariei Teodora și a colaboratoarei Iris Danciu