NexT 11 – o nouă direcție de vizual, o nouă generație de cineaști
https://www.ziarulmetropolis.ro/next-11-o-noua-directie-de-vizual-o-noua-generatie-de-cineasti/

În fiecare an, Festivalul Internaţional de Film NexT îşi propune să descopere şi să sprijine evoluţia tinerilor cineaşti aflaţi la început de drum, voci importante pentru generaţia lor şi pentru cinematograful de mâine, exponenţi ai unei comunităţi create în cei deja unsprezece ani de festival.

Un articol de Liliana Matei|2 iunie 2017

Secțiunea NexT Generation aduce în atenţia publicului lungmetrajele de debut realizate de cineaști ale căror scurtmetraje au fost prezentate în selecția festivalului, în acord cu misiunea NexT de a celebra talentul și spiritul creativ și inovator și de a promova voci proaspete care aduc noi viziuni despre lume și artă în filmele lor.

Anul acesta, cele două lungmetraje incluse în secțiunea NexT Generation sunt Raw | Crud (foto sus) în regia Juliei Ducournau – Premiul „Cristian Nemescu” pentru cea mai bună regie în 2011 pentru scurtmetrajul Junior, ce va fi proiectat în deschiderea ediției de anul acesta a festivalului (22-26 iunie, 2017), și The human surge | Valul uman, semnat de Eduardo Williams – Premiul „Andrei Toncu” pentru cel mai bun sound-design în 2012 cu scurtmetrajul The Sound of the Stars Dazes Me, proiectat în închidere.

Un film excepțional de elegant vizual, Raw se concentrează asupra lui Justine, o adolescentă aflată în prima săptămână de studiu la o școală veterinară, ce este obligată să treacă printr-un straniu ritual de inițiere pentru boboci, care dă naștere unei povești de coșmar ce include scene de canibalism grefate pe fundalul creat de o familie disfuncțională și de un mediu înconjurător haotic.
Filmul a fost prezentat în secțiunea Semaine de la Critique a Festivalului de Film de la Cannes în cadrul căreia a câștigat Premiul FIPRESCI în 2016, premiu căruia i-au urmat o lungă serie de alte premii și prezențe în festivaluri de calibru internațional.

004 NexT Generation - Human Surge 01

„The human surge”

The human surge este o meditație sub formă de triptic despre muncă și timp liber în epoca digitală și urmărește trei tineri din Argentina, Mozambic și Filipine prinși între niște joburi de duzină pe care tocmai ce le-au părăsit sau sunt pe punctul de a le părăsi, fără a avea alte țeluri sau perspective, a căror unică legătură este viața pe care o duc în online, care contrastează cu o dorință aproape mistică de a evada către peisaje de o frumusețe bucolică care aduc cu o imagine a începuturilor lumii: plaje virgine, păduri și câmpuri care par iluminate de o strălucire lăuntrică.

Filmul a fost selecționat în importante festivaluri de film, câștigând în 2016 Leopardul de Aur în cadrul secțiunii „Cineasti del presente” a Festivalului Internațional de Film de la Locarno împreună cu o Menţiune Specială pentru Cel mai bun film de debut.

Ca în fiecare an, festivalul își propune să prezinte noi mostre de cinema creativ și inovator spectatorilor săi (vechi și noi), pe care îi provoacă totodată la un dialog despre cinema, în sala de cinema. Anul acesta însă, după zece ani de existență, NexT își propune să conștientize publicul de comunitatea formată în jurul său și a felului în care aceasta se manifestă creativ. În prelungirea acestei idei, vizualul NexT de anul acesta adoptă o nouă direcție stilistică: orașul și publicul NexT văzute în fotografiile alb-negru ale lui Adi Tudose cu inconfundabilele desene ale lui Matei Branea.

004 NexT 11 - Vizual„Conceptul vizual de anul acesta este unul colorat, amuzant, fresh, abstract, sinonim cu spiritul NexT. Am folosit elemente ce pot fi recunoscute și în grafica edițiilor anterioare, practic trecerea spre abstratizare a început o dată cu ediția nr. 9.

Elementul central este publicul NexT și, ca la toate edițiile de până acum, în fundal, orașul nostru, București. Vizualul de data asta nu îmi mai aparține complet, ci reprezintă un dialog cu fotografiile lui Adi Tudose peste care vin cu intervenții grafice. Am fost mereu impresionat de imaginile lui alb negru granulat, încă de când era în facultate. Mă bucur mult că am ajuns să și lucrăm împreună!”, spune Matei Branea.

Anul acesta vizualul NexT este inundat de emoticoane. „Ele sunt menite să dea nuanță în comunicarea nostră în lumea virtuală unde nu ni se aud inflexiunile vocii și, astfel, se pierde tonul rostirii. Eu le văd mereu, plutind deasupra tutror, asemeni unui halou. Având o imagine statică cu personaje, m-am gândit că va fi potrivit să desenez câteva din viziunile astea.” (Matei Branea)

Festivalul Internațional de Film NexT este organizat de Societatea Culturală NexT cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Uniunii Cineaștilor din România, Institutului Cultural Român. Cea de-a 11-a ediție va avea loc între 22 și 26 iunie la București iar abonamentele și biletele pentru câteva dintre secțiunile festivalului au fost deja puse în vânzare pe Eventbook.ro.

08
/05
/15

Recent selecționat la Festivalul de Film de la Cannes 2015 în secțiunea oficială Un Certain Regard, filmul COMOARA/THE TREASURE va avea premiera în cinematografele din România în data de 29 mai. Regia și scenariul îi aparțin lui Corneliu Porumboiu.

07
/05
/15

MARI FILME ROMÂNEȘTI UITATE Ultimul lungmetraj realizat în România de Mircea Săucan înainte de a fi interzis și, apoi, de a pleca în Israel, „O sută de lei” (1973) este, alături de „Meandre” (1967), al aceluiași cineast, unul dintre cele mai moderne filme ale cinematografiei române.

06
/05
/15

Emoție, tensiune dusă la extrem și încercări surprinzătoare ale unor cineaști tineri de a revigora filmul de gen se vor regăsi anul acesta în Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie).

05
/05
/15

Numărul de bilete vândute de cinematografele româneşti a crescut cu 12,4% în anul 2014, iar cota de piaţă a filmelor europene a ajuns anul trecut la un nivel record, a anunţat, luni, Observatorul European al Audiovizualului.

04
/05
/15

Cele mai bune filme recente în care tăcerea e uneori asurzitoare, iar emoțiile explodează în gesturi și imagini percutante vor fi reunite la Festivalul Internațional de Film Transilvania (29 mai – 7 iunie) în secțiunea tematică Cuvintele sunt de prisos/ Words are Very Unnecessary.

04
/05
/15

Lungmetrajul “AFERIM!”, în regia lui Radu Jude, a fost desemnat marele câștigător la Festivalul Internațional de Film IndieLisboa. Evenimentul care a avut loc în capitala Portugaliei, între 23 Aprilie și 3 Mai.

02
/05
/15

S-a încheiat cea de-a 4-a ediție a binevenitului Festival Cinepolitica (26-30 aprilie), iar trofeul a fost câștigat de un documentar surprinzător, ”The Russian Woodpecker”, de Chad Gracia, premiat și la Sundance. Ziarul Metropolis a păstrat cinci filme – toate exemple de cinema bine făcut și stimulativ.

02
/05
/15

Actorii principali din cea mai amplă producţie HBO Europe realizată în România, serialul "Umbre", printre care Şerban Pavlu, Maria Obretin, Adreea Vasile şi Ştefan Velniciuc, vor fi prezenţi la East European Comic Con, care se va desfăşura, între 8 şi 10 mai, la complexul Romexpo din Bucureşti.

01
/05
/15

Filmul The Russian Woodpecker/ Ciocănitoarea rusească, regizat de Chad Gracia, a câștigat Trofeul Cinepolitica 2015. Surprinzător și complex, filmul merge pe urmele teoriei unui excentric artist ucrainean care susține că în spatele exploziei de la Cernobîl există un motiv întunecat, care implică serviciile secrete sovietice și o instalație militară poreclită „Ciocănitoarea rusească”.

01
/05
/15

The Cut, cel mai recent film in regia lui Fatih Akin, cu Tahar Rahim in rolul principal (Un prophete), spune povestea unui supravietuitor al genocidului armenilor de la inceputul secolului XX, care porneste in cautarea fetitelor sale disparute in timpul masacrului. Filmul va avea premiera in Romania vineri, 8 mai, si este distribuit de Independenta Film.

30
/04
/15

Debutul în regie al lui Vlad Păunescu, lungmetrajul “LIVE” va fi lansat de Castel Film în cinematografele din România pe 15 mai.Pelicula îi are în distribuție pe actorii Rodica Lazăr, Tudor Chirilă, Crina Tofan, Ioana Blaj, Constantin Chiriac, Adrian Titieni, Doru Ana, Claudiu Bleonț, Andrei Huțuleac.