NexT 11 – o nouă direcție de vizual, o nouă generație de cineaști
https://www.ziarulmetropolis.ro/next-11-o-noua-directie-de-vizual-o-noua-generatie-de-cineasti/

În fiecare an, Festivalul Internaţional de Film NexT îşi propune să descopere şi să sprijine evoluţia tinerilor cineaşti aflaţi la început de drum, voci importante pentru generaţia lor şi pentru cinematograful de mâine, exponenţi ai unei comunităţi create în cei deja unsprezece ani de festival.

Un articol de Liliana Matei|2 iunie 2017

Secțiunea NexT Generation aduce în atenţia publicului lungmetrajele de debut realizate de cineaști ale căror scurtmetraje au fost prezentate în selecția festivalului, în acord cu misiunea NexT de a celebra talentul și spiritul creativ și inovator și de a promova voci proaspete care aduc noi viziuni despre lume și artă în filmele lor.

Anul acesta, cele două lungmetraje incluse în secțiunea NexT Generation sunt Raw | Crud (foto sus) în regia Juliei Ducournau – Premiul „Cristian Nemescu” pentru cea mai bună regie în 2011 pentru scurtmetrajul Junior, ce va fi proiectat în deschiderea ediției de anul acesta a festivalului (22-26 iunie, 2017), și The human surge | Valul uman, semnat de Eduardo Williams – Premiul „Andrei Toncu” pentru cel mai bun sound-design în 2012 cu scurtmetrajul The Sound of the Stars Dazes Me, proiectat în închidere.

Un film excepțional de elegant vizual, Raw se concentrează asupra lui Justine, o adolescentă aflată în prima săptămână de studiu la o școală veterinară, ce este obligată să treacă printr-un straniu ritual de inițiere pentru boboci, care dă naștere unei povești de coșmar ce include scene de canibalism grefate pe fundalul creat de o familie disfuncțională și de un mediu înconjurător haotic.
Filmul a fost prezentat în secțiunea Semaine de la Critique a Festivalului de Film de la Cannes în cadrul căreia a câștigat Premiul FIPRESCI în 2016, premiu căruia i-au urmat o lungă serie de alte premii și prezențe în festivaluri de calibru internațional.

004 NexT Generation - Human Surge 01

„The human surge”

The human surge este o meditație sub formă de triptic despre muncă și timp liber în epoca digitală și urmărește trei tineri din Argentina, Mozambic și Filipine prinși între niște joburi de duzină pe care tocmai ce le-au părăsit sau sunt pe punctul de a le părăsi, fără a avea alte țeluri sau perspective, a căror unică legătură este viața pe care o duc în online, care contrastează cu o dorință aproape mistică de a evada către peisaje de o frumusețe bucolică care aduc cu o imagine a începuturilor lumii: plaje virgine, păduri și câmpuri care par iluminate de o strălucire lăuntrică.

Filmul a fost selecționat în importante festivaluri de film, câștigând în 2016 Leopardul de Aur în cadrul secțiunii „Cineasti del presente” a Festivalului Internațional de Film de la Locarno împreună cu o Menţiune Specială pentru Cel mai bun film de debut.

Ca în fiecare an, festivalul își propune să prezinte noi mostre de cinema creativ și inovator spectatorilor săi (vechi și noi), pe care îi provoacă totodată la un dialog despre cinema, în sala de cinema. Anul acesta însă, după zece ani de existență, NexT își propune să conștientize publicul de comunitatea formată în jurul său și a felului în care aceasta se manifestă creativ. În prelungirea acestei idei, vizualul NexT de anul acesta adoptă o nouă direcție stilistică: orașul și publicul NexT văzute în fotografiile alb-negru ale lui Adi Tudose cu inconfundabilele desene ale lui Matei Branea.

004 NexT 11 - Vizual„Conceptul vizual de anul acesta este unul colorat, amuzant, fresh, abstract, sinonim cu spiritul NexT. Am folosit elemente ce pot fi recunoscute și în grafica edițiilor anterioare, practic trecerea spre abstratizare a început o dată cu ediția nr. 9.

Elementul central este publicul NexT și, ca la toate edițiile de până acum, în fundal, orașul nostru, București. Vizualul de data asta nu îmi mai aparține complet, ci reprezintă un dialog cu fotografiile lui Adi Tudose peste care vin cu intervenții grafice. Am fost mereu impresionat de imaginile lui alb negru granulat, încă de când era în facultate. Mă bucur mult că am ajuns să și lucrăm împreună!”, spune Matei Branea.

Anul acesta vizualul NexT este inundat de emoticoane. „Ele sunt menite să dea nuanță în comunicarea nostră în lumea virtuală unde nu ni se aud inflexiunile vocii și, astfel, se pierde tonul rostirii. Eu le văd mereu, plutind deasupra tutror, asemeni unui halou. Având o imagine statică cu personaje, m-am gândit că va fi potrivit să desenez câteva din viziunile astea.” (Matei Branea)

Festivalul Internațional de Film NexT este organizat de Societatea Culturală NexT cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, Uniunii Cineaștilor din România, Institutului Cultural Român. Cea de-a 11-a ediție va avea loc între 22 și 26 iunie la București iar abonamentele și biletele pentru câteva dintre secțiunile festivalului au fost deja puse în vânzare pe Eventbook.ro.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.