O istorie a artei moderne, de Will Gompertz – “cel mai bun profesor pe care nu l-aţi avut”
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-istorie-a-artei-moderne-de-will-gompertz-cel-mai-bun-profesor-pe-care-nu-l-ati-avut/

Începînd cu această săptămână, în librăriile din toată ţara a apărut volumul semnat de Will Gompertz, O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie să ştiţi despre ultimii 150 de ani, publicat de Editura Polirom.

Un articol de Petre Ivan|14 martie 2014

Începînd cu această săptămână, în librăriile din toată ţara a apărut volumul semnat de Will Gompertz, O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie să ştiţi despre ultimii 150 de ani, publicat de Editura Polirom.

Istoria lui Gompertz acoperă curentele şi marii artişti de la preimpresionism până în prezent, fără să recurgă la jargonul istoricilor de artă, chiar şi atunci când în joc sunt tehnicile utilizate sau subiectele abordate.

Nu lipsesc contextele mai largi în care trebuie plasaţi artiştii şi operele lor, detaliile biografice şi întreaga anecdotică ce le însoţeşte.

De la nuferii lui Monet la floarea-soarelui pictată de van Gogh, de la cutiile de supă ale lui Andy Warhol la rechinii muraţi ai lui Damien Hirst, aflaţi poveştile din spatele capodoperelor, faceţi cunoştinţă cu artiştii şi descoperiţi secretul artei moderne

Will Gompertz, arts editor la BBC şi fost director la Tate Gallery, afirmă chiar în prefaţa volumului: „Ambiţia mea a fost să scriu o carte plină de informaţii şi dinamică, nu o lucrare academică. (…) Sursa de inspiraţie pentru această carte a fost un one-man show în care am jucat la Edinburgh Fringe Festival în 2009.

Scrisesem un articol pentru The Guardian în care exploram modalitatea prin care tehnicile de stand-up comedy ar putea fi folosite pentru a explica istoria artei moderne într-o manieră care mai degrabă să implice publicul decât să-l ameţească. (…)”

O istorie

O istorie a artei moderne. Tot ce trebuie să ştiţi despre ultimii 150 de ani – Din cuprins:

Impresionismul: pictorii vieţii moderne, 1870-1890 • Cézanne: părintele nostru, al tuturor, 1839-1906 • Cubismul: un alt punct de vedere, 1907-1914 • Kandinsky/Orfismul/Călăreţul Albastru: sunetul muzicii, 1910-1914 • Suprematismul/Constructivismul: ruşii, 1915-1925 • Bauhaus: reuniunea de clasă, 1919-1933 • Dadaismul: domnia anarhiei, 1916-1923 • Pop-art-ul: shoppingul ca terapie, 1956-1970 • Postmodernismul: falsa identitate, 1970-1989 • Arta de azi: celebritate şi bani, 1988-2008-prezent

Foto cu O istorie a artei moderne şi Will Gompertz

14
/06
/21

Storis este prima aplicație de audiobookuri, ebookuri și podcasturi în limba română, un produs original și unic pe piața de carte din România, care își propune să ofere cititorilor o experiență nouă a lecturii și să așeze țara noastră pe harta revoluției digitale care se manifestă astăzi în toată lumea.

13
/06
/21

Unele cărți te pot însoți oriunde și oricând. Ele conturează un orizont mai generos. Ziarul Metropolis vă invită să descoperiți trei romane noi, recent apărute în România, care vă pot bucura oriunde și oricând.

11
/06
/21

Triumf Amiria și Muzeul Național al Literaturii Române (MNLR) îi invită pe traducătorii profesioniști și amatori la un atelier de traducere queer cu profesoara universitară Ruxandra Vișan și traducătoarea Laura Sandu în cadrul secțiunii de literatură a proiectului.

08
/06
/21

„Unică în acest roman este vocea naratorului său, un amestec de Holden Caulfield și Karl Ove, maghiar și român, idealist și cinic, hibrid în multe sensuri, încercând să găsească claritatea, fără să știe de ce, dintr-un pur instinct moral și estetic, și fără să știe cum. Dacă acceptăm pactul autobiografic al cărții, atunci înțelegem lumea din care a ieșit unul dintre poeții cu adevărat originali ai noii generații. Mărcile lui lirice apar surprinzător și discret, ca mici puncte incandescente, și în proza fluidă și simplă prin care e spusă povestea anilor de rătăcire ai lui Dósa, probabil cel mai important scriitor maghiar de limbă română de azi.” (Adrian Lăcătuș).

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

31
/05
/21

O nouă carte care a ținut prima pagină a publicațiilor din întreaga lume în ultimii ani a apărut zilele acestea în traducere în colecția ANANSI World Fiction. Este vorba despre ”Niciun prieten, doar munții”, volum de memorii al cunoscutului refugiat iranian de etnie kurdă Behrouz Boochani, o istorie tăioasă ce descrie poveștile adevărate ale refugiaților de pe Insula Manus, din Papua Noua Guinee, unde autorul a fost închis în 2013, după ce a fost prins încercând să intre cu barca în apele teritoriale ale statului australian.

30
/05
/21

„Mi se pare că mai degrabă aș putea fi învinuit de lăcomie, de beție, de superficialitate, de indiferență, de orice doriți”, îi scrie Cehov lui A.N. Pleșcev, prietenul lui, la 1888, „însă nu de dorința de a părea ori de a nu părea ceva. Nu m-am ascuns niciodată! Dacă dumneavoastră îmi sunteți drag, sau Suvorin, sau Mihailovski, n-o ascund nicăieri”.

28
/05
/21

Cum a arătat copilăria pentru trei dintre cei mai cunoscuți artiști rock din toate timpurile – Bruce Springsteen, Freddie Mercury și Keith Richards?

20
/05
/21

Luni, 24 mai, începînd cu ora 19.00, pe paginile Facebook Polirom și Librăria Humanitas de la Cișmigiu (facebook.com/polirom.editura•facebook.com/LibrariaHumanitasDeLaCismigiu), Andreea Răsuceanu va intra în dialog cu redactorii Alecart, pornind de la romanul „Vîntul, duhul, suflarea”, recent publicat la Editura Polirom, în colecția „Fiction Ltd”.

17
/05
/21

Noi, copiii din Bahnhof Zoo de Christiane F este una dintre acele cărți care nu te lăsa indiferent. Adicția în rândul adolescenților este văzută din interiorul unei povești de viață reale. Cum te afunzi într-o experiență traumatizantă, consumul de heroină, din dorința de a aparține, de a simți că ești important pentru cei din jur și că ceea ce trăiești are o intensitate ieșită din comun? Și ce șanse ai cu adevărat să o poți depăși?