O noapte furtunoasă, între clasic şi modern, la mall
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-noapte-furtunoasa-intre-clasic-si-modern-la-mall/

O nouă versiune a piesei lui Caragiale, „O noapte furtunoasă“, poate fi văzută la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, Bucureşti. Distribuţia adună multe nume importante precum: Magda Catone, Daniela Nane, Doru Ana, Mircea Rusu, George Ivaşcu, Vlad Corbeanu, Vlad Logigan şi Andrei Mateiu. Regia îi aparţine unuia dintre cei mai buni regizori de comedie […]

Un articol de Elena Simion|10 februarie 2014

O nouă versiune a piesei lui Caragiale, „O noapte furtunoasă“, poate fi văzută la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, Bucureşti. Distribuția adună multe nume importante precum: Magda Catone, Daniela Nane, Doru Ana, Mircea Rusu, George Ivașcu, Vlad Corbeanu, Vlad Logigan și Andrei Mateiu. Regia îi aparține unuia dintre cei mai buni regizori de comedie din România: Gelu Colceag.

Versiunea lui Gelu Colceag nu se îndepărtează de textul lui Caragiale, deși este una modernă, din multe puncte de vedere: ştergerea graniţei dintre personajele secundare şi cele principale, decorul minimalist adaptat sălii de cinema sau «accesoriile» unora dintre personaje. Unul dintre elementele originale este deschiderea spectacolului cu monologul lui Spiridon. Astfel, totul porneşte de la nedumeririle sale şi devine, într-un fel, povestea lui.

Tânărul Vlad Logigan face un Spiridon excepțional, isteț şi amuzant; un copil care ştie să profite de slăbiciunile celor mari. Nu mai este băieţaşul nătâng care încasează mereu bătaie de la jupân Dumitrache, ci un mic şmecher care se strecoară prin diferite situaţii cu şiretenie. Nu întâmplător, în scena finală este cocoţat şi îi priveşte de sus pe toţi.

O Ziță inedită este Daniela Nane. Ingenuă și vicleană deopotrivă, ea conturează imaginea cochetei inventate de Caragiale. Frumoasa actriţă reuşeşte să suprindă cu eleganţă eforturile personajului în descifrarea biletului de amor, dar şi dorinţa de iubire demnă de o tânără care a savurat «Dramele Parisului». Cum a studiat la pension, nu poate să fie lipsită de un animal de companie, pe care îl poartă cu multă naturaleţe, chiar dacă este o găină. Totodată, latura de mahala a Ziţei dispare, fiind înlocuită prin cochetărie şi gesturi copilăreşti.

Magda Catone schimbă imaginea Vetei mizericordioase cu care ne-am obișnuit și construiește un personaj puternic, adesea colţuros, dar plin de umor. Este imaginea femeii voluntare, dornice de amor, care îşi camuflează durerea şi-i joacă pe degete, cu multă abilitate, pe bărbaţii din jur.

Jupân Dumitrache, interpretat de Doru Ana, se evidențiază prin tuşe groase, ca şi Nae Ipingescu, interpretat de Mircea Rusu. Talentul acestor doi actori aduce pe scenă un cuplu caricatural, dar bine ancorat în realitate. Atât în cea a secolului al XIX-lea, cât şi în cea a secolului XXI.

Mircea Rusu este întruchiparea funcţionarului incult, cuprins de aburii alcoolului, dar îndrăzneț cu ochii și cu gândul. Chiar dacă este mereu cu sticla în brațe, nu-i lipsește spiritul de observație, căruia i se adaugă viclenia necesară «foncției» și «misiei».

Scena citirii anevoioase a articolului din ziar pare trasă de păr pentru cunoscătorii piesei, dar elocventă pentru cei care descoperă lumea lui Caragiale şi care îşi conturează imaginea despre personaje.

Rolul încornoratului îl prinde pe Doru Ana, care a mai jucat şi rolul lui Trahanache, în «O scrisoare pierdută», pusă în scenă chiar de el, la Teatrul Bulandra. Gospodar şi preocupat de chivernisire, uită de onoarea de familist. În acestă versiune, încrâncenarea lui Titircă Inimă-Rea pare să treacă în plan secundar, lăsând loc unui personaj echilibrat care îşi justifică gesturile.

Andrei Mateiu este un Rică Venturiano cu alură de Don Juan, amestec de frică şi curaj, de ridiculitate amoroasă şi demagogie. Scena în care îşi prezintă încercarea eşuată de a scăpa din casa lui Jupân Dumitrache este unul din momentele care stârnesc hohote de râs. Aflat într-un moment de brainstorming, personajul îi desenează spectatorului traseul labirintic şi cere soluţii, facând publicul părtaş la disperarea sa.

O noapte furtunoasa

Magda Catone şi Daniela Nane, într-o scenă din spectacolul „O noapte furtunoasă“
Click pe imagine pentru a cumpăra bilete!

Vlad Corbeanu construieşte un Chiriac neînduplecat, cu trăsături dure şi frivole, pe alocuri. Chiar şi acest personaj stârneşte umorul în momente scenice cu iz telenovelistic. Probabil că personajul Chiriac este intepretat în altă cheie în versiunea cu George Ivaşcu.

Ideea de teatru în sala de cinema îi poate încuraja şi pe aceia care considerau că teatrul este un concept elitist. Chiar dacă publicul s-a purtat la premieră ca la cinema: a mănâncat popcorn, a întârziat în sală, presupunând ca la început sunt reclame, iar la final a alergat spre ieşire, gândindu-se că urmează să curgă genericul, aplauzele au fost furtunoase. Marele câştig este că mulţi iubitori ai vieţii la mall au prins gustul teatrului şi vor reveni.

«O noapte furtunoasă» este o compoziţie reuşită, cu nume mari pe afiş, dar şi cu personaje grandioase pe scenă. O puteţi vedea joi, 13 februarie, de la ora 19.00, la Grand Cinema&More din Băneasa Shopping City, în sala Epika, care oferă confort şi 640 de locuri.

Foto din spectacolul O noapte furtunoasă – Paul Buciuta

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.