O vara foarte instabila. Capricios şi ilustrativ
https://www.ziarulmetropolis.ro/o-vara-foarte-instabila-capricios-si-ilustrativ/

CRONICĂ DE FILM Film cu pretenţii, „O vară foarte instabilă“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut – atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.

Un articol de Ionuţ Mareş|7 noiembrie 2013

CRONICA DE FILM Film cu pretenţii, „O vara foarte instabila“, noul lungmetraj al Ancăi Damian, este – prin formă şi conţinut – atipic în peisajul cinematografic românesc. Asta nu îl face un film redutabil, ci mai degrabă o experienţă insolită, incapabilă să depăşească însă unele convenţii.

Fost director de imagine, Anca Damian (n. 1962) a debutat ca regizoare în lungmetrajul de ficţiune în 2009, cu „Întâlniri încrucişate”. Aşa cum îi spune şi titlul, filmul era un amestec de trei poveşti întretăiate, care, deşi nu frapau prin originalitate, reuşeau să menţină o direcţie echilibrată ce le făcea plauzibile şi vizionabile.

Revelaţia a venit doi ani mai târziu, cu lungmetrajul de animaţie „Crulic”, unul din cele mai bune filme româneşti. Povestea reală a românului Claudiu Crulic, mort într-o închisoare din Polonia în urma unei greve a foamei, era spusă, cu umor şi tandreţe, într-un film de animaţie ce sfida deprinderile genului.

De această dată, în „O vara foarte instabila” („A Very Unsettled Summer”), Anca Damian nu se ridică la aşteptările pe care le lansase prin precedentul film. Pornit de la o povestire a scriitorului irlandez stabilit în România Phillip Ó Ceallaigh, tranformată într-un scenariu scris de autorul ei alături de regizoare, noul lungmetraj, a cărui acţiune are loc într-un Bucureşti copleşit de o vară toridă, este vorbit aproape exclusiv în engleză, fapt justificat dramaturgic prin prezenţa a două personaje masculine străine.

o vara foarte instabila

Diana Cavallioti şi James Sives, într-o scenă din filmul „O vara foarte instabila“

Există, pe de o parte, un scriitor şi fost jurnalist danez, Alex (Kim Bodnia), a cărui voce narativă este auzită din off. Venit în Bucureşti, el lucrează la un scenariu – povestea unor întâlniri pasionale, inspirată din relaţia a doi cunoscuţi comuni care îl vizitează, separat, pentru a i se confesa, a-l influenţa şi a-i oferi „material” pentru a continua naraţiunea: Daniel (Jamie Sives), un jurnalist scoţian instalat în capitala României, şi Maria (Ana Ularu), prezentatoare meteo cu valenţe de scriitoare.

Deşi Daniel este în prezent într-o relaţie cu Irina (Diana Cavallioti), el porneşte în căutarea Mariei, după ce aceasta îi trimite o înregistrare audio în care povesteşte o întâmplare bazată pe fosta lor relaţie.

Citiţi şi: Anca Damian: „În viaţă, şi comedia şi drama se duc de mână“

De aici, ficţiunea imaginată de Alex se amestecă până la indistincţie cu întâmplările reale din film, într-o combinaţie postmodernă a cărei întrebare cheie rămâne, după cum scrie Mihai Fulger în revista FILM, „cine este personaj în povestea cărui autor?” Răspunsul este mai puţin important. Semnificativ, din perspectiva regizoarei, rămâne jocul atracţiilor, respingerilor şi capriciilor (un film de Jiri Menzel se intitulează chiar „Vară capricioasă”).

Un joc care se desfăşoară pe fondul unei veri „instabile” (asemeni relaţiei protagoniştilor) şi al unui Bucureşti straniu, văzut parcă prin ochii unui turist (imaginea e semnată de Liviu Marghidan), departe de naturalismul cu care ne-au obişnuit cineaştii Noului Val.

Condimentat prin câteva elemente de animaţie realizate de Dan Panaitescu şi prin unele efecte speciale obţinute pe calculator, acest amestec narativ-vizual, atent şi sigur controlat de Anca Damian, rămâne însă la un nivel mai degrabă ilustrativ.

În privinţa întâlnirilor amoroase, filmul nu reuşeşte să transmită aproape nimic din pasiunea presupus nestăvilită dintre Daniel şi Maria – ritualul lor se rezumă la o schemă repetitivă: se întâlnesc, după care au o partidă de sex din care regizoarea ne oferă câteva momente decupate parcă din filmele convenţionale, fie ele hollywoodiene sau nu.

Nici jocul de-a „ghiceşte adevărul din spatele versiunilor fiecărui personaj” nu depăşeşte o anume demonstraţie, în pofida ambiguităţii căutate sau, mai exact, a multitudinii de perspective şi posibilităţi de continuare şi finalizare a naraţiunii.

INFO

O vara foarte instabila (România, Suedia, UK, 2013)

Regia: Anca Damian

Cu: Ana Ularu, Diana Cavallioti, Kim Bodnia

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,

este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

Foto: capturi film O vara foarte instabila

20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.