Opera din Madrid anticipeaza bicentenarul nasterii lui Verdi cu o viziune lumeasca si orwelliana a „Macbeth”
https://www.ziarulmetropolis.ro/opera-din-madrid-anticipeaza-bicentenarul-nasterii-lui-verdi-cu-o-viziune-lumeasca-si-orwelliana-a-macbeth/

Opera din Madrid marchează anticipat bicentenarul naşterii compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) cu nouă reprezentaţii, pe durata lunii decembrie, ale coproducţiei Operei din Novosibirsk şi a Operei din Paris, „Macbeth”, care au avut premierele în 2008 şi respectiv 2009. Regizorul şi scenaristul Dmitri Cerniakov a avut o viziune neliniştită, lumească şi universală, înclinată către observarea […]

Un articol de Andrada Văsii|28 noiembrie 2012

Opera din Madrid marchează anticipat bicentenarul naşterii compozitorului italian Giuseppe Verdi (1813-1901) cu nouă reprezentaţii, pe durata lunii decembrie, ale coproducţiei Operei din Novosibirsk şi a Operei din Paris, „Macbeth”, care au avut premierele în 2008 şi respectiv 2009.

Regizorul şi scenaristul Dmitri Cerniakov a avut o viziune neliniştită, lumească şi universală, înclinată către observarea mizeriei omeneşti, astfel că a decis să plaseze tragedia shakespeariană într-o locaţie cumplită, închisă şi endogamă, unde nimeni nu scapă de patimile sufletului, şi care capătă totuşi o dimensiune universală mulţumită zoom-ul implacabil al Google Earth, care iscodeşte această lume precum un Big Brother a la George Orwell.

„Această operă a lui Verdi m-a preocupat mult”, susţine regizorul. „Mereu i-au recunoscut teatralitatea şi forţa de a evoca, însă nu am crezut că este cu adevărat serioasă şi profundă /…/ Am decis să nu mă gândesc prea tare la Shakespeare”, recunoaşte el, „pentru a nu avea în faţa mea mai mult decât o singură lucrare, care este opera. Iar această versiune a „Macbeth”, de Verdi, care înainte mi se părea ceva simplist, liniar, a sfârşit prin a-mi ridica aceleaşi probleme dificile pe care le ridică Shakespeare: de ce vrăjitoarele, cine sunt ele, de fapt? De ce le rămân privirile tocmai la Macbeth şi ce aşteaptă de la el? Împotriva cui se luptă Macbeth pe durata acestei poveşti? Ce rol joacă soţia, Lady Macbeth, în viaţa lui? Şi în ultimul rând, ce îl face să-l ucidă pe Duncan?”. „Acestea sunt numai câteva dintre întrebările foarte complexe la care am încercat să răspund, închipuind acest spectacol”, explică regizorul Dmitri Cerniakov.

Opera este dirijată la Madrid de tânărul dirijor grec Teodor Currentzis, care a transformat Opera din Perm într-un punct de referinţă în viaţa culturală rusă, şi care a fost deja aclamat la Madrid, odată cu versiunea prezentată în premieră a operelor „Iolanta”, de Piotr Ilici Ceaikovski, şi „Persefona”, de Igor Fiodorovici Stravinski, alăturate în acelaşi spectacol. Pe scena Operei din Madrid vor urca aproape toţi protagoniştii producţiei lui Şerniakov: soprana lituaniană Violeta Urmana (Lady Macbeth) baritonul grec Dimitris Tiliakos (Macbeth), şi başii ruşi Dmitry Ulianov (Banco) şi Yuri Kissin, precum şi tenorii italieni Stefano Secco (Macduff) şi Alfredo Nigro (Malcolm). Corul Operei din Madrid, (Coro Intermezzo), va interpreta, aşa cum prevăzuse chiar Verdi pentru corul operei sale, al treilea rol principal, şi va fi acompaniat de Orchestra Operei din Madrid.

Sursa: Agerpres

07
/03
/24

Pe 8 martie va avea loc primul eveniment al primăverii organizat de Celula de Artă, vernisajul expoziției „Călătoriile Spiritului”, semnată de artista Sorana Scortea. Evenimentul va avea loc începând cu ora 19:00 iar lucrările vor putea fi văzute până pe 7 aprilie, în vitrina Pop Up de la Kulterra Gallery, pe strada Știrbei Vodă nr. 104-106.

05
/03
/24

Aăăă, Mihaela Trofimov este o actriță cu o mare foame pentru joacă, da, chiar așa, pentru joacă. Ăăă, o vedeți la Excelsior, la unteatru, la Brăila, pe scenă, puternică, talentată, expresivă. Ăăă ce voiam să zic? Citiți interviul în formă de alfabet și aflați cum o literă, Ă, descrie de cele mai multe ori starea ei de spirit.

05
/03
/24

Pe data de 5 martie se dă startul unui nou apel deschis în cadrul proiectului Share, Tag or Dye, inițiat și coordonat de către Asociația Fotografică Allkimik, în parteneriat cu Asociația Culturală Marginal. Această inițiativă oferă artiștilor din întreaga lume oportunitatea de a-și împărtăși creațiile și de a se implica într-o experiență colectivă de artă

01
/03
/24

Scena Digitală, platforma online de teatru, film, muzică și dans a Teatrului Național „Radu Stanca” Sibiu (TNRS) vine cu o surpriză pentru public în luna martie. Iubitorii de teatru vor putea urmări online trei spectacole de excepție din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu: „Arta de a povesti” de Alexis Michalik, „O catedrală plină cu orgi” – spectacolul de deschidere al FITS și „FAUST: tribut”.

01
/03
/24

Happy Cinema redifuzează filmul Oppenheimer, favorit la Oscar, în perioada 7-10 martie, în toate cinematografele din țară. Oppenheimer este un thriller epic filmat în IMAX® care aruncă publicul în paradoxul palpitant al omului enigmatic care trebuie să riște să distrugă lumea pentru a o salva. Pelicula spune povestea fizicianului J. Robert Oppenheimer și a rolului pe care l-a avut în dezvoltarea bombei atomice.

29
/02
/24

Noua producție a Fundației Culturale „Camil Petrescu”, podcastul TEATRUL (DE) AZI, continuă seria dialogurilor cu directorul de imagine și producătorul Zomir Dimovici despre felul în care vedem, citim și percepem teatrul astăzi.