„Othello” sau despre cum învinge gelozia
https://www.ziarulmetropolis.ro/othello-sau-despre-cum-invinge-gelozia/

Recenta premieră “Othello”de W. Shakespeare, în regia lui  Suren Shahverdyan, de la Teatrul “Tony Bulandra”din Târgovişte este un spectacol coerent, viu, proaspăt, care merită văzut.

Un articol de Monica Andrei|25 mai 2016

Spinoza a constatat sincer: „ a iubi înseamnă bucurie”. Nu despre despre inimă lângă inimă aş fi vrut să scriu, ci despre „Othello”, de W. Shakespeare, despre cum se manifestă discordia, în recenta premieră de la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgovişte.

Pe o scenă goală, cu nişte butoaie şi scaune, apoi nişte sfori, actorii umplu spaţiul cu jocul lor într-un spectacol reuşit, regizat de Suren Shahverdyan un regizor matur şi talentat, ajutat de scenografii Mc Ranin şi Raluca Frăţiloiu în realizarea frumoaselor costume.
Povestea începe direct pe mare, unde fusese trimis cu flota comandantul de oaste Othello (Liviu Cheloiu), căsătorit deja cu Desdemona (Andrada Fuscaş), care era fiica unui nobil. Iago (Mircea Silaghi), subaltern în oastea lui, e ros de invidie şi ură, că n-a fost promovat. De aici începe conflictul. Cu abilitate strecoară otrava geloziei în sufletul maurului. Îl convinge că Desdemona îl înşală cu Cassio (Daniel Nuţă).

Liviu Cheloiu, care nu e la prima colaborare cu regizorul Suren Shahverdyan, în rolul Othello trăieşte şovăielile, gelosului, ba mai mult, are coşmaruri din cauza bănuielii că Desdemona îl înşală. Drumul spre iad e pavat cu bune intenţii, cum spune un proverb românesc, când e vorba despre tactica lui Iago. Întâi exprimă vagi îndoieli, apoi îşi învaţă stăpânul minimul necesar asupra mecanismelor pasiunii.

13178022_955621661220463_5052737795570015669_n

Tensiunea creşte gradat în mintea şi sufletul lui Othello, iar Liviu Cheloiu le redă treptat. Iago aduce argument în susţinerea cauzei privind distrugerea căsniciei maurului, batista pierdută de nevasta lui Othello, şi găsită de camerista Desdemonei care era şi nevasta lui Iago. Batista are povestea ei, iar maurul o făcuse cadou soţiei lui când a luat-o de nevastă. Viermele neîncrederii declanşează tot procesul geloziei mintea şi sufletul lui Othello care îşi pierde umanitatea, ucigându-şi în somn nevasta. Află de la Emilia (Ela Ionescu), camerista Desdemonei că nu este vinovată. Prea târziu.

Andrada Fuscaş în rolul Desdemonei e frumoasă şi feminină, trăieşte într-o dragoste fericită şi o maturitatea blândă. Râsul ei cristalin te bucură. Intră în scenă, spune replica, o vezi, o urmăreşti, iese din scenă, şi aştepţi să apară iar. E prezentă în ceea ce face şi te farmecă treptat cu jocul ei.
Una peste alta, este un spectacol de o oră şi ceva care nu plictiseşte şi merită văzut pentru povestea ce include adevăruri general umane valabile astăzi, pentru viziunea atent structurată asupra textului şi propunerea coerentă. Dacă treceţi prin Târgovişte, nu rataţi spectacolul „Othello”!

Foto: Sorin Radu



26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.

26
/01
/24

UNATC „I.L. Caragiale” din București prezintă, în cadrul proiectului ARHIVA ACTIVĂ derulat de Centrul de Pedagogie și Studiul Imaginii „Sorin Botoșeneanu”, o retrospectivă cuprinzând toate cele șapte filme de lungmetraj ale cineastului Nae Caranfil.

25
/01
/24

Sfârșitul sec.XIX, un sat dezbinat de bârfe, certuri și lupta pentru pământ. Frumoasa Jagna, o tânără de 19 ani, un spirit liber ce iese din tiparele comunității, devine centrul atenției în momentul în care familia o obligă să se căsătorească cu Boryna, un moșier văduv, influent și bogat.

25
/01
/24

Teatrul Mic anunță premiera oficială a spectacolului „Eu sunt propria mea soție” de Doug Wright, traducerea și regia Teodora Petre, scenografia Ioana Pashca, mișcare scenică Alina Petrică, muzică Cezar Antal. Evenimentul va avea loc pe 30 ianuarie 2024, ora 19:00, la Sala Studio – Str. Gabroveni nr. 57.

25
/01
/24

La iniţiativa revistei Teatrul azi, în parteneriat cu Teatrul Masca din Bucureşti şi cu susţinerea UNITER, apare în peisajul cultural românesc un nou proiect dedicat profesioniştilor din domeniul artelor spectacolului.