Our Sunhi. Cu simplitate despre lucruri grave
https://www.ziarulmetropolis.ro/our-sunhi-cu-simplitate-despre-lucruri-grave/

CRONICĂ DE FILM „Our Sunhi”, penultimul film al prolificului regizor sud-coreean Hong Sang-soo, un răsfăţat al marilor festivaluri, a fost premiat în 2013 la Locarno pentru regie şi a fost inclus recent de revista franceză Cahiers du Cinema în topul pe 2014.

Un articol de Ionuţ Mareş|25 ianuarie 2015

Regizor prolific, cu cel puțin un film pe an, sud-coreeanul Hong Sang-soo face parte din galeria cineaștilor nelipsiți din selecția marilor festivaluri. Nominalizate sau premiate la Berlin, Cannes sau Veneția, filmele sale își fac loc de fiecare dată în topurile de final de an ale criticilor (dar mai puțin în atenția distribuitorilor). Stilul său l-a inspirat inclusiv pe Corneliu Porumboiu, al cărui „Când se lasă seara sau Metabolism” (2013) seamănă foarte mult cu filmele sud-coreeanului.

Penultimul film al lui Hong Sang-soo, „Our Sunhi”, nu face excepție și, după ce a fost premiat în 2013 la Locarno pentru regie, a fost inclus recent de revista franceză Cahiers du Cinema în topul pe 2014 (pe poziția a 10-a).

„Our Sunhi” („U ri Sunhi” în original) își are povestea plasată pe parcursul câtorva zile de toamnă, când soarele și-a pierdut din forță, dar continuă să le inspire speranță personajelor. Sunhi este o absolventă de Film care vrea să-și prelungească studiile în SUA și care s-a temut până acum să-și înceapă cariera de regizoare.

Ea este protagonista – o tânără lipsită de încredere în sine și cu sentimente schimbătoare – în jurul căreia gravitează și de care par a se atașa cele trei personaje masculine pe care Hong Sang-soo (autor și al propriilor scenarii) le folosește pentru a etala, fără nicio urmă de demonstrație, trei tipologii de bărbați aflați în momente de criză și pentru care (re)întâlnirea cu fata poate însemna agățarea de viață.

Unul este un tânăr regizor, fostul iubit al lui Sunhi, care a realizat un film despre relația lor și, după ce o reîntâlnește pe fată, pare a-și dori reluarea legăturii. Al doilea este un fost profesor, cu câțiva ani mai mare decât Sunhi, la care ea apelează pentru a-i cere o scrisoare de recomandare necesară pentru studiile din SUA. Al treilea este o cunoștință a celorlalți doi, un alt fost profesor, aflat în depresie și cu probleme în relația cu soția.

Recunoscut pentru stilul său simplu, Hong Sang-soo își construiește filmul aproape numai din cadre-secvență în care două personaje discută, în special în jurul unei mese (de bar, restaurant sau cafenea). Dialogurile sunt esențiale la cineastul sud-coreean, care filmează aproape întotdeauna cronologic și cu replicile oferite actorilor în dimineața fiecărei zile de turnare. Pentru că Hong Sang-soo evită psihologizările, felul de a fi al personajelor și problemele lor interioare ies încetul cu încetul la suprafață cu ajutorul dialogurilor.

Însă dramele celor trei bărbați singuri și labili emoțional sunt mai degrabă sugerate, lăsate să-și facă loc treptat de sub stratul de umor bine temperat (și uneori aproape imperceptibil) cu care Hong Sang-soo își ornează fiecare scenă. Personajele, inclusiv Sunshi, alunecă mereu în ridicol, ajutate de băutura pe care o consumă atunci când se întâlnesc. Tocmai în astfel de momente, care ating deseori absurdul, răbufnește adevărata lor stare, fragilitatea lor.

Hong Sang-soo nu stăruie însă pe sentimentalism, pentru că orice tentație într-o direcție prea serioasă, prea profundă, este imediat blocată fie printr-o simplă tăietură de montaj, fie prin repetarea unei aceleiași melodii nostalgice și lejere. Pentru a întări nonșalanța cu care tratează teme, totuși, grave, Hong Sang-soo nu ezită să spargă monotonia cadrelor fixe cu câte un zoom neașteptat, care pare a atrage atenția că personajele discută lucruri esențiale, când de fapt nu se întâmplă nimic spectaculos, nimic ieșit din banalitatea existenței de zi cu zi.

INFO

Our Sunhi (Coreea de Sud, 2013)

Regia: Sang-soo Hong

Cu: Lee Sun Gyun, Jae-yeong Jeong, Yu-mi Jeong

Rating: ●●●●○

Foto din Our Sunhi – captură film



16
/11
/20

Turismul montan din România pe cât este de frumos și apreciat, pe atât este de periculos pentru cei care se încumetă să-l cunoască din inconștiență sau pentru a-și testa limitele. Dragostea de munte face din ei victime inclusiv astăzi când salvamontiști extrem de bine pregățiți și echipați își pun în pericol propria viața pentru a o salva pe a lor.

13
/11
/20

Abordări artistice neconvenționale, care deschid noi și surprinzătoare perspective asupra condiţiei umane, scurtmetrajele incluse anul acesta în Competiția Internațională a BIEFF propun noi maniere de raportare asupra feminității și a corporalității, invitând totodată spectatorii să privească dincolo de aparențe, la limita dintre real și ireal.

12
/11
/20

La Muzeul Național al Țăranului Român,  sâmbătă, 14 noiembrie 2020, publicul este așteptat la evenimentul intitulat Noaptea Europeană a Muzeelor. Cu această ocazie se pot vizita trei expoziții temporare. Organizatorii au pregătit, de asemenea, o proiecție în aer liber. Anul acesta, expoziția permanentă va fi închisă, deoarece clădirea monument istoric din Șoseaua Kiseleff nu a […]

12
/11
/20

Programele Documentary Mondays și Fiction Tuesdays de la Centrul Ceh continuă săptămâna următoare în format online, pe platforma DAFilms.com.

05
/11
/20

Cea de-a 7-a ediție a festivalului online de film documentar luna.doc se prelungește până pe 15 noiembrie pentru a da cât mai multor liceeni și profesori interesați șansa de a participa la proiecții de film și discuții pe marginea fenomenului știrilor false.

04
/11
/20

UrbanEye Film Festival 2020 începe astăzi și propune cinci zile de filme documentare, discuții și dezbateri despre orașe, comunități și locuitorii acestora.

04
/11
/20

Avea aproape 5 ani, iar Aurel Vlaicu a luat-o să o „daine” cu planorul construit în şura casei părinteşti. În cea de-a opta ediţie a emisiunii „Adevăruri despre trecut”, difuzată de TVR 1 miercuri, 4 noiembrie, ora 22.00, are în centrul său Aviaţia Militară Română.

02
/11
/20

Cea de-a 11-a ediție a Les Films de Cannes à Bucarest s-a încheiat aseară. Timp de 10 zile spectatorii s-au putut bucura de proiecțiile outdoor și drive-in dar și de programul online din Orange TV Go unde, pe lângă selecția ‘Best-of’ de filme premiate în anii trecuți la Cannes, spectatorii au avut ocazia să vizioneze filmele românești din Avanpremierele Toamnei.