Ovidiu Iuliu Moldovan – 6 ani de la dispariţia artistului
https://www.ziarulmetropolis.ro/ovidiu-iuliu-moldovan-6-ani-de-la-disparitia-artistului/

Ovidiu Iuliu Moldovan, unul dintre cei mai iubiţi actori s-a născut pe întâi ianuarie 1942, în satul Vişinelu, comuna Sărmaşu (Mureş) şi s-a stins din viaţă pe 12 martie 2008, în urma unui stop cardio-respirator, cauzat de o ciroză. După 1995, afcetta de moartea mamei sale, actorul a refuzat să mai joace în filme, ultimul său mare rol fiind „Pantazi”, din „Craii de Curtea-Veche.

Un articol de Petre Ivan|12 martie 2014

Ovidiu Iuliu Moldovan, unul dintre cei mai iubiţi actori români s-a născut pe întâi ianuarie 1942, în satul Vişinelu, comuna Sărmaşu (Mureş) şi s-a stins din viaţă pe 12 martie 2008, în urma unui stop cardio-respirator. După 1995, afectat de moartea mamei sale, actorul a refuzat să mai joace în filme, ultimul său mare rol fiind „Pantazi”, din „Craii de Curtea-Veche.

)

Viaţa lui Ovidiu Iuliu Moldovan a fost marcată de pierderea prematură a tatălui său, luat prizonier de război şi omorât împreună cu alţi 40 de camarazi, de luptătorii  lui Miklos Horthy.

Actorul a încercat toată viaţa să afle ceea ce s-a întâmplat cu părintele său, dar nu a reuşit. Din respect faţă de acesta, actorul şi-a luat numele „Iuliu”. Moartea mamei sale, survenită în 1995, i-a sfâşiat inima lui Ovidiu Iuliu Moldovan, astfel că după acest episod, s-a închis in el, s-a retras din viaţa publică, aparând ocazional pe scena Naţionalului şi în recitalurile de poezii eminesciene.

De atunci, a refuzat să mai joace în filme, ultimul său mare rol fiind „Pantazi”, din „Craii de Curtea-Veche”, al lui Mircea Veroiu. Era atât de închis în el încât nici măcar fratele său după mamă, regizorul Mircea Moldovan, nu a ştiut că are ciroză, ci doar că suferă de diabet .

A absolvit Institutul de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, promoţia 1964, la clasa profesorului Octavian Cotescu.

A debutat în teatru în anul 1965, cu rolul lui Mio, din piesa „Pogoară iarna” de Maxwell Anderson, pe scena Teatrului Naţional din Timişoara.

A jucat de-a lungul vremii în 42 de filme, printre acestea, „Profetul, aurul şi ardelenii”, „Artista, dolarii şi ardelenii”, „Pruncul, petrolul şi ardelenii”, „Castelul din Carpaţi”, „Misterele Bucureştilor”, „Horea”, „Secretul lui Nemesis” sau „Sosesc păsările călătoare”, dar şi în numeroase spectacole de teatru.

‘Destinul a făcut ca primul şi ultimul rol din Teatrul Naţional să le fi facut în regia lui Radu Penciulescu:  in 1970, in “Regele Lear” şi în 2002, în “Celalat Cioran”.

Moldovan ramâne în memoria spectatorilor de teatru prin inegalabilul său Caligula şi prin rolurile făcute sub bagheta lui Andrei Şerban, fiind unul dintre monştrii sacri ai TNB care au jucat în aproape toate montările realizate de marele regizor român la Naţional în anii ’90.

Ovidiu Iuliu Moldovan i-a dat replica Leopoldinei Bălănuţă în “Medeea”, a fost un cuceritor Lopahin în “Livada cu vişini” şi a făcut un excelent rol de compoziţie, jucându-l pe Orsino  în “Noaptea regilor” (după “A douăsprezecea noapte”).

Ovidiu Iuliu Moldovan

În 2004, Ovidiu Iuliu Moldovan a fost distins cu Premiul Uniter pentru întreaga activitate

În 2008 i-a fost oferit post-mortem Ordinul „Steaua Romaniei”, în grad de cavaler.

Ovidiu Iuliu Moldovan a încetat din viaţă pe 12 martie 2008, un an în care cultura română avea să-i mai piardă pe Colea Răutu, Ilarion Ciobanu, Ştefan Iordache sau Dina Cocea.

Foto cu Ovidiu Iuliu Moldovan – Simion Buia şi Cinemagia – colaj foto

02
/02
/24

În perioada 5 – 23 februarie 2024, Elite Art Gallery vă invită la expoziția artistului Leo Dolghier Oleg, „Symbiosis”, curatoriată de istoricul de artă, Felicia Acsinte. În cadrul vernisajului, care va avea loc pe data de 8 februarie, începând cu ora 18:00, expoziția va fi îmbogățită cu un element interactiv și dinamic, prezentat de artistul performer, Alexandru Medinschi, completând astfel călătoria vizuală printr-o experiență captivantă.

02
/02
/24

„Apropo de poveste” este despre poveste, poveștile în care credem cu toții și pe care ne place să le ascultăm. Dar povești reale, din socialul imediat. Proiectul propune un laborator de teatru dedicat tinerilor absolvenți, care combină ateliere pe estetici teatrale neconvenționale (măști, teatru-dans, teatru de animație) cu tematici sociale pentru a produce două producții noi de teatru, inovatoare.

31
/01
/24

RECOMANDĂRI Ziarul Metropolis vă recomandă, în prima lună din an, o întoarcere în fabuloasa lume a cărților. Biblioteci, obsesii, mistere, personaje și o pasiune salvatoare, în 3 cărți despre cărți, care fac deliciul oricărui iubitor de literatură.

31
/01
/24

Povestea din Ivona, Principesa Burgundiei de Witold Gombrowicz, cel mai mare dramaturg polonez, este adusă în contemporaneitate de Andrei și Andreea Grosu, la Teatrul Nottara, într-o montare inedită, tulburătoare, care îi va oferi spectatorului ocazia să se privească într-o oglindă a adevărului frust, neîndulcit. Premiera oficială are loc pe 9 februarie, la Sala „George Constantin”, de la ora 19:30.

31
/01
/24

În februarie, pe HBO Max ai conținut nou de urmărit în fiecare zi a lunii! Cu 29 de titluri noi, este la alegerea ta dacă vrei să urmărești cele mai noi filme, seriale, documentare, animații de pe HBO Max sau, de ce nu, să te pui la curent cu altele dintre sutele de titluri care sunt deja pe platformă.

30
/01
/24

În luna februarie, „Noaptea Albă a Filmului Românesc” este dedicată unui apreciat cineast, reprezentant al Noului Val în cinematografie: Cătălin Mitulescu regizor, scenarist şi producător. TVR Cultural, TVR Internațional și TVR Moldova invită telespectatorii în noaptea de sâmbătă, 3 spre 4 februarie, la un maraton cinematografic alături cele mai reprezentative şi premiate creaţii semnate de Cătălin Mitulescu.

30
/01
/24

Într-un spectacol-colaj mod portret, „Caracatița“, care marchează și prima întâlnire artistică a Catincăi Drăgănescu cu Teatrul Masca, regizoarea stratifică familia disfuncțională contemporană, în care părintele se cunoaște prin „Copilul meu, niciodată!”, iar copilul pare mai degrabă nevoit să se crească singur și, deloc întâmplător, să-și găsească refugiul în abuzul de substanțe.