Panica – alertă de gradul trei
https://www.ziarulmetropolis.ro/panica-alerta-de-gradul-trei/

CRONICA DE TEATRU Inspiraţi, expiraţi… şi intraţi în „Panica.“ Pătrundeţi dincolo de uşile închise, în culisele psihicului masculin, în plină criză existenţială. Ce se întâmplă acolo? Trei bărbaţi complet diferiţi se întâlnesc pe un teritoriu comun, în momente de răscruce. Theodor-Cristian Popescu pune în scenă piesa cunoscutului dramaturg finlandez Mika Myllyaho, scrisă în 2005 şi […]

Un articol de Teodora Gheorghe|3 februarie 2014

CRONICA DE TEATRU Inspirați, expirați… și intrați ȋn „Panica.“ Pătrundeți dincolo de ușile ȋnchise, ȋn culisele psihicului masculin, ȋn plină criză existențială. Ce se ȋntȃmplă acolo? Trei bărbați complet diferiți se ȋntȃlnesc pe un teritoriu comun, ȋn momente de răscruce.

Theodor-Cristian Popescu pune ȋn scenă piesa cunoscutului dramaturg finlandez Mika Myllyaho, scrisă ȋn 2005 și tradusă ȋn mai multe limbi. Spectacolul a avut premiera joi, 30 ianuarie, la Teatrul Nottara din București.

Să fie viața protagoniștilor zugrăvită ȋn alb și negru, după cum sugerează decorul (Cosmin Florea) și veșmintele prizonierilor din temnița fricii? Uneori dramatici, alteori penibili, ei forează ȋn carnea problemelor apăsătoare care ȋi aruncă ȋn mocirla disperării. De pe marginea prăpastiei, cei trei prieteni ȋși contemplă alegerile greșite, ȋncercȃnd să se joace pe ei ȋnșiși ȋn speranța că se vor găsi cȃnd se trage cortina.

Leo (Alexandru Jitea) se autoinvită ȋn casa ipohondrului Max (Gabriel Răuță) , devastat de incertitudini amoroase și dorind cu ardoare ajutorul celui din urmă. Curȃnd, ajunge acasă și Joni (Vlad Zamfirescu), fratele lui Max, un prezentator tv egocentric și afemeiat.

Lipsa de empatie de la ȋnceput se transformă treptat ȋn grijă și ȋnțelegere, condimentate cu angoase care se cer exorcizate. Paradoxal, suferința este cel mai bun antidot. Fiecare este, pe rȃnd, mentor și pacient. Max colecționează boli și consideră că la baza tuturor relelor se află mamele. Totuși, Leo ȋi ȋncredințează relația sa ca pe o rană care trebuie oblojită. Max ȋși ia rolul ȋn serios.

Panica

Scenă din spectacolul „Panica“, de la Teatrul Nottara

Imaginați-vă un psiholog irascibil pe care l-ai pierdut dacă nu-ți plac filmele lui Almodóvar. Leo devine dintr-un panicard patetic un bun sfătuitor, pe măsură ce dezbaterile ȋncinse ȋl determină să-și dreseze demonii interiori. Alexandru Jitea glisează acrobatic de-a lungul tragicomediei, conturȃnd, cu mult haz, un personaj neașteptat de complex.

Umorul lui este complet, de la clovnerii gestuale la poante și ironii ce marchează momentele-cheie ale poveștii. Vlad Zamfirescu ȋntruchipează, cu eleganța detașată a vȃnzătorului de vise, „anti-eroul” emoțional, materialistul gata să cedeze nervos cȃnd trebuie să smulgă secretul fericirii de pe buzele unui buddhist invitat ȋn emisiunea sa.

Pentru că arta este adesea cea mai bună formă de terapie, vă invit la o porție delicioasă de autocunoaștere și amuzament, pregătită și servită la cald de un trio de excepție.

Programul include exerciții de respirație, aranjamente feng-shui, psihodrame și fragmente video realizate prin amabilitatea TVR2. Spectacolul a fost montat ȋntr-un timp record.

„Am avut șansa ca pȃnă acum să nu intru ȋn panică. Ȋn sensul de atacuri. Am intrat ȋn spectacolul Panică. Și l-am cunoscut pe Cristi Popescu. M-am panicat. Trebuia să scoatem premiera ȋn doar patru săptămȃni!!! Nu vă panicați. Am reușit”, mărturisește Vlad Zamfirescu.

Foto din spectacolul Panica – Teatrul Nottara



07
/02
/17

Când tradiţia îţi rămâne străină, când te crezi demiurg, în măsură să hotărăşti soarta a milioane de oameni, poţi desfigura un oraş. Consecinţe nebănuite se întind apoi pe zeci de ani. Aşa s-a întâmplat cu Bucureştiul nostru, supus unui experiment de „sistematizare” barbară care i-a adus o tristă faimă: oraşul cu cele mai cumplite distrugeri în vreme de pace.

07
/02
/17

Într-o zi de 7 februarie Charlie Chaplin debuta în rolul care îi va aduce celebritatea, micul Vagabond - Charlot. Tot într-o zi de 7 februaraie  faimosul cuplu Stroe şi Vasilache prezenta în premieră "Bing-bang", primul film sonor realizat la Bucureşti cu o aparatură construită de inginerul roman Argani.

06
/02
/17

Dublă aniversare pe TVR 2, în această seară (6 februarie), de la ora 21.10: "Insula", de Mihail Sebastian a avut premiera în 1947, an în care s-a născut Vladimir Găitan, actor în distribuţia spectacolului. "Insula" a avut premiera acum 70 de ani, în 1947, la Teatrul Municipal, în regia lui Mircea Șeptilici.

06
/02
/17

INIȚIATIVĂ. Teatrul Metropolis, condus de George Ivașcu, propune, la zece ani de la înființare, un spectacol aniversar, în care vor juca zece actori de până în treizeci de ani. Ei au fost selectați de maeștri ai scenei românești de astăzi în cadrul Galei Metropolis 10 ani, eveniment care a avut loc pe 14 decembrie 2016.

06
/02
/17

Cele peste două mii de cărți din casa mea au pornit un miting neautorizat, supărate ca de cinci zile nu am mai citit un rând, lucru care nu s-a mai întâmplat de două ori în ultimii treizeci de ani.

06
/02
/17

Cineastul Damien Chazelle a fost recompensat cu marea distincție acordată la cea de-a 69-a ediție anuală a premiilor Sindicatului Regizorilor Americani - The Directors Guild of America (DGA Awards) pentru comedia muzicală romantică "La La Land". Premiul obținut de regizorul filmului "La La Land" consolidează poziția de favorită la Oscar a peliculei din distribuția căreia fac parte Ryan Gosling și Emma Stone.

06
/02
/17

După o lungă pauză, “Două loturi”, unul din cele mai premiate spectacole ale Teatrului Național din Bucureşti, va putea fi văzut din nou de spectatori, de astă dată pe scena Sălii Pictura, joi 9 și vineri 10 februarie 2017, de la ora 20.00.

06
/02
/17

Într-o zi de 6 februarie se nășteau scriitorul român Geo Bogza, cineaștii François Truffaut și Jim Sheridan și cântăreții Natalie Cole, Bob Marley, Axl Rose și Cătălin Crișan. Tot într-o zi de 6 februarie (1898) avea loc, la Paris, premiera "Poemei romane", compusa de George Enescu, pe atunci în vârstă de 16 ani.

05
/02
/17

În cadrul VAULT Festival 2017, în perioada 8-12 februarie, Atelier Studio Theatre şi Institutul Cultural Român prezintă la Londra premiera britanică a cunoscutei piese a lui Matei Vişniec „Şi cu violoncelul ce facem?”

03
/02
/17

Marele Bal al Operei din Cluj Napoca va avea loc, în acest an, pe 4 martie 2017, la un sfert de secol, de la prima ediţie. Eveniment unic de impact național, amplă manifestare cultural-artistică polivalentă şi gală dedicată valorii, devenit tradiţie la Cluj, Marele Bal al Operei ajunge la cea de-a XXII-a ediţie.

03
/02
/17

Universitatea de Arte din Târgu-Mureș și Teatrul Nottara, în colaborare cu Institutul Italian de Cultură din București, prezintă miercuri, 8 februarie 2017, de la ora 19:30, în sala „George Constantin“ a Teatrului Nottara, spectacolul-lectură Dama de cupă de Gianni Spezzano, piesa câștigătoare a Concursul European de Dramaturgie PopDrama.

03
/02
/17

Teatrul Tineretului are plăcerea de a anunța cea dintâi premieră a anului 2017: Un stejar de Tim Crouch, regia Bobi Pricop. Reprezentațiile vor avea loc cu participarea extraordinară a actorilor Claudiu Bleonț și Ana Ciontea, în zilele de sâmbătă, 4 februarie, și duminică, 5 februarie, de la ora 19.00.

03
/02
/17

Ajuns la a patra ediție, Festivalul Ceau, Cinema! din Timișoara lansează apelul la înscriere în secțiunea competițională internațională, dedicată filmelor de lungmetraj: ficțiune, documentar sau animație. Sunt vizate filme din 2016 sau 2017, din țările cu minorități tradiționale în regiunea Banatului. Selecționerul Competiției este criticul de film Ionuț Mareș.

03
/02
/17

Când pronunți ”Dan Puric”, audiența se grupează rapid în două tabere, sintetizabile cam așa: ”e deștept, le zice bine și e un munte de talent” sau ”lasă-mă, dom’ne, în pace..” (cel puțin). Pe mine, multe dintre spectacolele și vorbele lui m-au bucurat adânc, în același timp unele din (zic eu) marotele sale mi-au provocat un rid în plus. În mod clar, e un ”ne-oarecare”, totodată nescutit de ”cele ale omului”.  Îți place sau nu de el, e un fluviu în felul lui.

03
/02
/17

Concluzie: e unul dintre cele mai frumoase, luminoase, bine jucate, credibile și emoționante spectacole pe care le-am văzut de multă vreme încoace. Simplu. Iar o prietenă actriță îmi șoptește că rar vezi mașiniștii aplaudând o piesă din culise. Înseamnă că chiar „a coborât Îngerul”. Un spectacol frumos te pune pe gânduri (nu negre), îți dă bucurie (nu -doar- hlizeală goală) și îți dă un ”ceva” pe care îl porți, apoi, cu tine ca pe o bijuterie pe dinăuntru, mult timp.