Pedro Almodovar demască „exterminarea“ cinematografiei spaniole
https://www.ziarulmetropolis.ro/pedro-almodovar-demasca-exterminarea-cinematografiei-spaniole/

Cineastul Pedro Almodovar acuză într-un articol guvernul conservator spaniol de ,,exterminarea” cinematografiei din ţara sa, după ce s-a anunţat că acest sector, deja slăbit de creşterea TVA-ului şi de criza economică, va fi afectat de noi reduceri bugetare în 2014, informează AFP.

Un articol de Andrada Văsii|14 octombrie 2013

Cineastul Pedro Almodovar acuză într-un articol guvernul conservator spaniol de „exterminarea” cinematografiei din ţara sa, după ce s-a anunţat că acest sector, deja slăbit de creşterea TVA-ului şi de criza economică, va fi afectat de noi reduceri bugetare în 2014, informează AFP.

Într-un articol intitulat „Cinematograful spaniol. Extincţia”, publicat sâmbătă pe site-ul independent Infolibre.es, celebrul regizor pedro Almodovar în vârstă de 64 de ani denunţă „creşterea brutală” a taxelor şi a TVA-ului, care a ajuns de la 8% la 21% în 2012.

„Toate predicţiile făcute în perioada acestei creşteri (publicul nu va mai merge la cinema, multe săli se vor închide) s-au verificat, cu excepţia celor făcute de Guvern, care intenţiona să crească astfel încasările”, a scris Pedro Almodovar.

„Dar rezultatul este contrar predicţiilor Guvernului: de ce miniştrii din acest sector şi Guvernul în general sunt atât de euforici? Nu poate exista decât un singur răspuns: pentru că pedepsesc cinema-ul spaniol până nu va mai rămâne nimic din el. Pentru că toate acestea se întâmplă conform unui riguros plan de exterminare”, acuză cineastul.

Pedro Almodovar vede cum suferă cinematografia

Regizorul Pedro Almodovar susţine că dreapta spaniolă nu a iertat niciodată cinematografiei mobilizarea din 2003 împotriva războiului din Irak, la care Spania a luat parte sub guvernarea conservatoare a lui José Maria Aznar.

„După ce am spus «nu războiului», cinematografia spaniolă a devenit oaia neagră a guvernanţilor PP (Partidul Popular). Loviturile şi dispreţul actual rezultă din acest «nu», pe care nu îl voi regreta niciodată”, adaugă Pedro Almodovar.

Pedro Almodovar Regizor

Pedro Almodovar pe platolul de filmare, la „Los Abrazos Rotos“

Conform proiectului de buget din 2014, aprobat pe 30 septembrie în Consiliul de Miniştri, bugetul alocat Institutului de Cinematografie şi Arte Audiovizuale (ICAA) va fi în 2014 de 48,21 milioane de euro, cu 12,4 % mai mic decât în 2013, după ce scăzuse deja cu 22,6% în raport cu 2012.

Potrivit ministrului Culturii, numărul de săli de cinema din Spania a scăzut de la 1.223, în 2002, la 841, în 2012. Şi spectatorii sunt mai puţin numeroşi: în 2002 erau 140,7 milioane, faţă de 94,2 milioane în 2012.

Citiţi şi: Almodóvar combate criza economică printr-o comedie extravagantă

Deja alarmaţi de anunţarea noilor reduceri, cineaştii au reacţionat dur săptămâna trecută faţă de declaraţia ministrului Bugetului, Cristobal Montoro, care a susţinut că „problemele cinemaului nu se datorează numai subvenţiilor, ci şi calităţii filmelor, distribuirii acestora, precum şi altor numeroşi factori”.

„Cineva ar trebui să spună acestui ministru şi colegului său José Ignacio Wert (ministrul Culturii) că TVA-ul pe cultură este în Franţa de 7% şi că va scădea la 5% anul viitor”, a ripostat Pedro Almodovar în articolul său.

„Problema nu este că spectatorii nu vor să vadă filme autohtone, ci că nu mai merg la cinema. Dintre aceşti spectatori, din ce în ce mai puţini, un procent important a ales filmele spaniole. Dacă ministrul ar fi văzut lista celor 10 filme cu cele mai mari încasări de săptămâna trecută, ar fi constatat că patru dintre ele sunt spaniole”, a încheiat regizorul spaniol.

Pedro Almodovar este cunoscut pentru comediile şi dramele sale care au ca temă centrală viaţa şi relaţiile de familie şi a câştigat Oscarul pentru cel mai bun film străin în 1999, cu „Totul despre mama mea/ Todo Sobre Mi Madre”, dar şi Oscarul pentru cel mai bun scenariu, în 2002, cu „Vorbeşte cu ea/ Hable Con Ella”, notează Mediafax.

Cu peste 20 de lungmetraje la activ, Pedro Almodovar a construit cea mai admirată filmografie din cinematografia spaniolă după Luis Bunuel şi a lansat o întreagă generaţie de actori iberici – Antonio Banderas, Carmen Maura, Victoria Abril şi Penelope Cruz.

Info:

Printre celelalte pelicule notabile ale sale se numără filme precum „Tocuri înalte” (1991), „Sânge fierbinte” (1997), „Proasta creştere” (2004), „Îmbrăţişări frânte” (2009), „Pielea în care trăiesc” (2011).

Cel mai recent film regizat de Pedro Almodovar se intitulează „Amanţii pasageri” şi a fost lansat în 2013.

Foto credit: Cinemagia, Pedro Almodovar

04
/10
/21

Până la 14 octombrie, în cadrul Cineclubului One World Romania, pot fi vizionate gratuit pe site-ul Sahia Vintage câteva din filmele documentare, aflate la granița dintre funcția utilitară și vena experimentală, ale lui Mircea Săucan, dar și ale lui Radu Gabrea, Tudor Eliad sau Sergiu Nicolaescu.

01
/10
/21

BFFF 2021 a inclus o secţiune competiţională internaţională, la care s-au înscris peste 100 de scurtmetraje de modă, oferind patru premii. Câștigătorii au fost selectați de un juriu format din profesioniști din film, advertising și modă de pe scena locală și cea internaţională: Grigor Devejiev - Creative Director Jam Project, Marley Hansen - curator Nowness, Marcin Kempski - fotograf de modă londonez, Sandra Bold - Global Creative Director Publicis și Ina Borcea - fashion editor Harpers Bazaar.

30
/09
/21

Spectacolul continuă, acțiunea escaladează și toată sala vibrează pentru cel mai așteptat film din ultima perioadă, super producția 'Nu e vreme de murit' ajunge în avanpremieră pe marile ecrane din 30 septembrie la Cineplexx Băneasa, Titan, Sibiu, Satu-Mare și Târgu-Mureș.

29
/09
/21

CRONICĂ DE FILM Pentru un film de debut al unui regizor de teatru care nu a mai făcut până acum cinema, „Câmp de maci” (2020), de Eugen Jebeleanu, are o rigoare estetică neaşteptată, dar şi o lipsă de încrâncenare demnă de salutat.

28
/09
/21

CRONICĂ DE FILM „Crai nou” (2021), debutul Alinei Grigore, recent câştigător la Festivalul de la San Sebastian, aduce un aer proaspăt în cinematografia română.

28
/09
/21

THE FRENCH DISPATCH, LAND, QUO VADIS, AIDA?, scurtmetraje românești și internaționale, cele mai apreciate filme românești ale momentului si filmele premiate la Festival se văd în cadrul Retrospectivei ANONIMUL 2021 la ARCUB, Cinema Elvire Popesco și Terasa Institutului Francez între 28 septembrie și 3 octombrie.

27
/09
/21

În ultima săptămână din septembrie, „Cinema sub clar de lună“ aduce pe ecranul din Grădina Muzeului Național al Literaturii Române două dintre cele mai noi filme românești, Câmp de maci și documentarul Spioni de ocazie, alături de producții străine care au avut un parcurs spectaculos: Night of the Kings, aflat pe lista scurtă la premiile Oscar, și Apples, co-produs de Cate Blanchett și propus anul trecut de Grecia la Oscarul pentru Cel mai bun film internațional.

27
/09
/21

Frumoasa și bestia întâlnește viitorul tehnologiei în Belle, producția-fenomen semnată de regizorul japonez Mamoru Hosoda, care va deschide cea de-a 16-a ediție Animest. Prezentat în premieră internațională la Cannes, anime-ul Sci-Fi în care o adolescentă devine cea mai bună versiune a sa într-un univers paralel, creat în mediul virtual, se va vedea pentru prima dată pe marele ecran din România vineri, pe 8 octombrie, de la orele 18:30 și 21:30, la Cinema Elvire Popesco. Filmul va putea fi urmărit în curând în cinematografele din întreaga țară, distribuit de Bad Unicorn.