„Peretele” Liei Bugnar, un musical-comedie cu vrute și nevrute și actori de pus în ramă
https://www.ziarulmetropolis.ro/peretele-liei-bugnar-un-musical-comedie-cu-vrute-si-nevrute-si-actori-de-pus-in-rama/

Un perete, două încăperi, mai multe personaje de ambele părţi, un păienjeniş de interconexiuni şi o avalanşă de belele tumultoase, totul asezonat cu un sos picant de comedie şi musical nu de puţine ori cu o perdea extrem de transparentă, pe un text şi în regia Liei Bugnar, la Teatrul Metropolis.

Un articol de Cristina Enescu Aky|1 Aprilie 2019

Pe dinăuntru cu toții avem pereții cu care ne separăm bucățile de viață, principiile și morala după care ne ghidăm în unele cazuri iar în altele nu, pereții dintre rolurile pe care le jucăm față de ceilalți. Împrejurul nostru există nu doar pereții fizici, ci și aceia invizibili care despart oamenii de diferite categorii sociale, profesii mai mult sau mai puțin respectabile, orientări spirituale, sexuale, etc. Toate acestea și multe alte tipuri de pereți sunt exploatate dramatic și comic, licențios și deloc ingenuu în spectacolul-musical scris și regizat de fântâna arteziană de proiecte teatrale numită Lia Bugnar.

Peretele de aici desparte două apartamente, cu locatari care teoretic nu se cunosc, dar practic sunt ca o mare familie cu o grămadă de încurcături. În stânga, Bătrânul (histrionicul, pișicherul, foarte talentatul Cătălin Babliuc) trage să moară. Și tot nu mai moare pentru că vrea să le facă în ciudă familiei care așteaptă cu nesaț împărțirea averii lui. Fosta nevastă (Mariana Dănescu, cunoscută telespectatorilor din rolul Lili Jurcă din serilaul „La Bloc” – aici o plăcută surpriză de interpretare teatrală) e o combinație telenovelică de țață cu pretenții de cucoană simandicoasă, fostă soție cu un arsenal încă intact de venin, mamă dădăcitoare pentru fiica ei și cactus plin de țepi față de iubita mult mai tânără și cu nurii proaspeți a fostului ei soț. Zisa iubită tinerică, Zora (Letiția Vlădescu) are în spate (oare?..) o carieră vag mascată de damă de companie, un furou roșu despicat fix unde trebuie, destulă pasiune față de bătrânul muribund (cel puțin bine jucată) și un amestec seducător de tupeu, seducție și candoare pe alocuri tâmpă. Fiica bătrînului, Inga (Florentina Țilea) e oleacă mai afectată de aproape-moartea tatălui ei decât ceilalți și totodată foarte amorezată de soțul ei (cel puțin până când lucrurile o iau razna cu o viteză amețitoare), și are pe alocuri serioase valențe de Lady Macbeth pe amfetamine.

 

Numitul soț al Ingăi, Vasea (Alexandru Nagy) e elementul ce unește cele două apartamente și poveștile tuturor celor din ele, și tot el generează implozia „peretelui”. Ca ginere, e atât de încurajator față de moartea iminentă a socrului (mai că nu-i dă un brânci spre lumea cealaltă) și aproape înduioșător de explicit interesat de averea acestuia, încât sparge orice bariere de moralitate și finețe și devine un personaj grosolan, dar irezistibil de comic. În calitate de soț, distinsul joacă la două capete, căci în camera alăturată are nu doar o altă familie în devenire (iubita sa, fără să știe de cealaltă familie, e pe cale să îi nască primul copil) ci și câteva foste „cunoștințe apropiate”. La încrengăturile interpersonale deja complicate se adaugă apoi încă două personaje, Curierul și Preotul, ambele interpretate cu aplomb și vervă de Anghel Damian: Curierul e tipul golănașului oportunist care se retrage imediat ce realizează că a declanșat un întreg pandemoniu printr-o livrare la apartamentul greșit, iar Preotul e pe de o parte visul frumos al oricărui om religios cu aspirații de prozelitism, pe de altă parte coșmarul oricui nu a auzit niciodată (sau refuză să audă) de vreun caz de cleric ce a călcat strâmb. Dacă nu l-ați mai văzut în alte spectacole pe acest actor, e foarte probabil că îl veți reține după acesta.

Așadar, multiple povești cu încrengături tot mai complicate: gravida Sena (Marcela Motoc) si cele două prietene ale ei (Arteziana – Maria Buză- și Aspasița –Natalia Călin-) sunt dame de companie și toate l-au cunoscut pe Vasea în sens biblic, moașa Mafteia (absolut delicioasa, stridenta, spumoasa, incredibil de comica Gabriela Popescu) e nu doar încă expertă în tainele celei mai vechi meserii, ci și în multe chichițe ale nașterii (de prunci vii și norocoși, nu morți sau ghinioniști, după cum precizează) și ale vieții. Maria Buză și Natalia Călin sunt atât de suculente ca nuanțe și paletă emoțională, atât de savuroase în fiecare minut (chiar și când spun măscări pe care nu orice actor le-ar putea spune fără a deveni ieftin) încât, chiar și numai ele două, sunt un excelent motiv să vedeți acest spectacol – indiferent cum vă vor plăcea textul, montarea sau jocul celorlalți actori, cele două sunt pur și simplu irezistibile.

Păienjenișul de relații (inițial) ascunse dintre toate aceste personaje, fluctuările lor emoționale și morale, reacțiile la avalanșa de surprize care se petrec de ambele părți ale Peretelui produc valuri-valuri de umor, nu de puține ori licențios sau cel puțin fără pic de jenă față de a spune pe nume unor lucruri de care, în secret, se amuză toată lumea.

Un ingredient important al spectacolului sunt muzica și solo-urile fiecărui personaj, în acord cu rolul, personalitatea și pățaniile sale. Vlaicu Golcea a creat aceste inserții de musical în cea mai mare parte foarte interesante și antrenante, de la solo-uri a capella, lăutărești sau manelistice până la rock, latino și multe alte stiluri. Elementele de musical au anvergură și varietate mare pe durata spectacolului, și constituie cu siguranță unul din motivele pentru care acest spectacol are atât de mare succes la public în ciuda unor situații sau a unor replici pe care anumiți spectatori le-ar putea considera excesive sau chiar vulgare.

Per total, povestea din spectacol este bine închegată (deși asumat trasă de păr, altfel cum ar putea totul să o ia la vale și la naiba atât de complet și de hilar?), iar în majoritatea momentelor energia este susținută, comicul fluid iar momentele în care pare că „așa ceva nu se poate, și totuși uite că se poate” se înlănțuie destul de coerent. „Peretele” este o poveste deopotrivă extrem de alambicată, trasă de păr și comică dar și un spectacol care, fără a fi teatru cu miză socială sau politică, spune foarte (prea?…) franc niște lucruri despre moralitate, oportunism, viața de cuplu și de familie, religie și lumea bisericească. La urma urmei, (și) de-asta mergem la teatru, ca să trăim vieți altfel imposibile și improbabile.

 

PERETELE

Textul și regia: Lia Bugnar

Distribuție:

Hoaşca bătrână: Mariana Dănescu
Mafteia:  Gabriela Popescu
Arteziana: Maria Buză 
Aspasiţa: Natalia Călin 
Zora: Letiția Vlădescu
Inga: Florentina Ţilea
Sena: Marcela Motoc
Bătrânul:  Cătălin Babliuc 
Preotul/Curierul: Anghel Damian
Vasea: Alexandru Nagy

Decorul: Mădălina Marinescu

Costumele: Dorin Negrău

Muzica originală: Vlaicu Golcea

Mişcarea scenică: Andreea Belu

www.teatrulmetropolis.ro

 

 

29
/10
/12

Festivalul Naţional de Teatru (FNT) 2012 s-a deschis vineri seară într-o notă optimistă, dată de spectacolul coregrafic “D’ale noastre”, dar şi de discursurile organizatorilor, care au invitat publicul să se bucure de eveniment, în ciuda faptului că acesta este influenţat de criza financiară. Festivalul Naţional de Teatru, cea mai importantă trecere în revistă a spectacolelor […]

29
/10
/12

1688 – A început domnia lui Constantin Brâncoveanu în Ţara Românească 1875 – S-a născut regina Maria, soţia regelui Ferdinand I al României (1914-1927) (m. 18 iulie 1938) 1882 – S-a născut prozatorul şi dramaturgul Jean Giraudoux , cunoscut pentru scrierile “Război cu Troia nu se face” – 1935 şi “Nebuna din Chaillot” – 1945 […]

29
/10
/12

Teatrul Naţional Bucureşti, Sala Mică: luni, ora 20.00 – “Două loturi”, de I. L. Caragiale; miercuri, ora 20.00 – “Fata din curcubeu”, de Lia Bugnar; joi, ora 18.00 – “Fata din curcubeu”, de Lia Bugnar; vineri, ora 19.30 – “Doi x Doi”; sâmbătă, ora 17.00 – “O noapte furtunoasă”, după I. L. Caragiale; duminică, ora 17.00 […]

29
/10
/12

Lungmetrajul “Despre oameni şi melci”, în regia lui Tudor Giurgiu, a primit premiul special al juriului la Festivalul Internaţional de Film de la Valladolid, care s-a desfăşurat între 20 şi 27 octombrie. “Despre oameni şi melci” a câştigat premiul secţiunii competiţionale Meeting Point la categoria lungmetraj, alături de pelicula belgiană “Time of my life” (regia: […]

26
/10
/12

Pianul la care compozitorul austriac Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) şi-a compus toate operele, din a doua parte a carierei sale, este expus începând de joi, pentru două săptămâni, la Viena, în fosta casă a muzicianului, care a fost transformată în muzeu. Potrivit agenţiei de presă Reuters, pianul a revenit astfel “acasă”, pentru prima […]

26
/10
/12

Programul Teatrului Ţãndãricã pentru sãptãmâna urmãtoare este:  Joi 25 octombrie, ora 10.00 RAPUNZEL Textul şi regia: Gavriil Pinte Scenografia, costumele şi păpuşile: Roxana Ionescu Muzica: Dan Bălan Distribuţia: Angela Filipescu/ Florentina Tănase, Daniela Ruxandra Mihai/ Anamaria Bălescu, Cristina Roșiianu/ Grațiela Ștefan Ene, Paul Ionescu/ Olga Bela, Eugenia Barbu/ Andreea Ionescu, George Simian/ Alexandru Neculcea, Dan […]

26
/10
/12

Marele premiu pentru roman decernat de Academia Franceză, care deschide sezonul trofeelor literare în Franţa, a fost decernat joi tânărului scriitor elveţian Joël Dicker, în vârstă de 27 de ani, pentru volumul “La Vérité sur l’Affaire Harry Quebert” (editura Fallois). Aceasta este cea de-a doua carte scrisă de Joël Dicker şi reprezintă în aceeaşi măsură […]

26
/10
/12

Cea de-a cincea ediţie a Concertului regal caritabil s-a desfăşurat joi seară, la Ateneul Român din Bucureşti, în prezenţa Principesei Margareta şi a principilor Radu şi Nicolae ai României, suma strânsă în urma evenimentului fiind, potrivit datelor oficiale, de 70.000 de euro. Organizat de Fundaţia Principesa Margareta a României cu ocazia zilei de naştere a […]

26
/10
/12

În 2007, a murit Nicolae Dobrin, unul dintre cei mai mari fotbalişti români, maestru emerit al sportului; a cucerit de trei ori, în 1966, 1967 şi 1971, titlul de cel mai bun fotbalist al ţării (n. 26 august 1947)   1497 – Are loc bătălia de la Codrii Cosminului. Victoria este obţinută de armatele conduse […]

25
/10
/12

Piesa Îngeri în America, spectacol din deschiderea celui de-al 22-lea Festivalul Naṭional de Teatru (manifestaṭie organizatã de cãtre UNITER), a avut premiera în seara de 25 octombrie. importanṭa acestui eveniment rezidã şi din faptul cã este pentru prima oarã în Europa de Est când ambele pãrṭi se joacã pe scena aceluiaşi teatru, Metropolis, în regia […]

25
/10
/12

Cartea biografică “Alexandru Jula”, de Oana Georgescu, a fost lansată joi la Biblioteca Metropolitană Bucureşti, sediul central “Mihail Sadoveanu”. “O carte specială dedicată unui om şi unui artist special. Acest volum este povestea unei cariere de succes”, a declarat autoarea volumului, Oana Georgescu, la lansare, amintind că volumul biografic este însoţit de un CD cu […]

25
/10
/12

Cinefilii bucureşteni sunt invitaţi în perioada 2-10 noiembrie la cea de-a opta ediţie a Festivalul Filmului Polonez, la Cinema Studio şi la Studioul “Horia Bernea” din incinta Muzeului Naţional al Ţăranului Român.   Evenimentul este organizat de Institutul Polonez din Bucureşti în parteneriat cu Muzeul Naţional al Ţăranului Român şi cu sprijinul Institutului Polonez de […]

25
/10
/12

“Simfonia fantastică” de Hector Berlioz, “Turandot” de Giacomo Puccini, “Hansel şi Gretel” de Engelbert Humperdinck, ori “Giselle” de Adolphe Charles Adam sunt câteva dintre spectacolele programate de Opera Naţională Bucureşti (ONB), în perioada 24-28 octombrie. Potrivit Biroului de presă al primei scene lirice a ţării, miercuri, 24 octombrie, la Sala Mare este programat spectacolul de […]

25
/10
/12

Lucrarea “Car cu fân” semnată de Nicolae Grigorescu a fost adjudecată, marţi seara, la licitaţia casei Alis, la preţul de 135.000 de lei. Tabloul, identificat şi înregistrat de istoricul de artă Remus Niculescu, în anii ’70, în colecţia dr.Vasile Miceanu, a fost estimat la 190.000 de lei. La preţuri ridicate la această sesiune a casei […]

25
/10
/12

Joi, 1 noiembrie, începând cu ora 20:00 capodopera lui Puccini ‘’Turandot’’ va putea fi vizionatã  la Grand Cinema Digiplex. Inregistrarea disponibilã este cea a spectacolului care a avut loc la Arts Centre în Melbourne, ediṭie postmortem regizatã de cãtre Graeme Murphy. Tot acesta este cel care a realizat coregrafia specacolului.   Povestea se bazeazã pe […]

25
/10
/12

“Decoding Dacia/ Descifrând moştenirea dacică”, ultimul film al lui Nicholas Dimăncescu, fiul consulului onorific al României Dan Dimăncescu, decedat în 2011 într-un accident în Munţii Şureanu, are premiera americană pe 15 noiembrie la Boston, după ce miercuri seară a fost prezentat în Capitală. Documentarul “Decoding Dacia” este produs de Dan Dimăncescu, preşedinte al Kogainon Films […]

25
/10
/12

În 1881, s-a născut pictorul, sculptorul, gravorul şi ceramistul spaniol Pablo Picasso (Pablo Ruiz Blasco) (m. 8 aprilie 1973). 1767 – S–a născut Henri–Benjamin de Rebecque Constant, om politic, ziarist şi scriitor elveţian de limbă franceză, autor al întâiului roman autobiografic „Adolphe” (1818 – capodopera sa),  intrând astfel în istoria literaturii ca făuritor al romanului […]

25
/10
/12

Fanii filmelor de animaţie vor avea parte de “un cadou” de Ziua Internaţională a Animaţiei, fiind invitaţi la un program special compus din filmele câştigătoare ale celei de-a şaptea ediţii a celui mai important festival de film de animaţie din România, Anim’est. Evenimentul, care va avea loc duminică, începând cu ora 18,00, în Club Control, […]

Page 808 of 825« First...102030...806807808809810...820...Last »