„Periferic”. Contra cronometru
https://www.ziarulmetropolis.ro/periferic-contra-cronometru/

Regizat de Bogdan George Apetri şi cu Ana Ularu în rolul principal, „Periferic” (2010), unul din cele mai de succes debuturi româneşti ale ultimilor ani, este acum disponibil pe platforma gratuită Cinepub.

Un articol de Ionuţ Mareş|19 mai 2017

Realizat în perioada imediat următoare celor mai mari succese româneşti de la Cannes (premiile şi aprecierile criticii obţinute de Cristi Puiu cu „Moartea domnului Lăzărescu” şi Cristian Mungiu cu „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile”), „Periferic” a fost inevitabil influenţat de estetica Noului Val, deşi Bogdan George Apetri studiase Regie de film şi Imagine la Columbia University din New York.

Cu toate că au trecut şase ani de la bogatul circuit festivalier urmat de „Periferic” în 2011, acesta a rămas singurul film realizat de Apetri ca regizor până acum, el lucrând în acest timp ca director de imagine şi co-producător al unor scurtmetraje şi lungmetraje în America.

Structura narativă din „Periferic”, disponibil acum pe platforma Cinepub, este una cât se poate de clasică: o tânără, Matilda (jucată cu forţă şi convingere de Ana Ularu, în cea mai solidă interpretare a ei), eliberată din închisoare pentru 24 de ore pentru a merge la înmormântarea mamei, plănuieşte de fapt să îi asigure un viitor băiatului de opt ani (şi pe care nu l-a mai văzut de doi ani, de când a intrat la „pârnaie”), să fugă din ţară şi să înceapă o nouă viaţă.

Şi pentru că nu am mai fi avut un film dacă acest traseu cu deznodământ imprevizibil s-ar fi desfăşurat fără probleme, scenariştii Bogdan George Apetri şi Tudor Voican (care au construit povestea după o idee de Ioana Uricaru și Cristian Mungiu) introduc mai multe obstacole, care fac din „Periferic” o dramă cu desfăşurare de thriller.

Presiunea permanentă a timpului, dorinţa de a-şi revedea fratele (Andi Vasluianu) în Bucureşti şi de a lua parte la înmormântarea mamei undeva la ţară, unde se află sub tirul cumnatei sale (Ioana Flora) şi sub privirile dezaprobatoare ale rudelor şi vecinilor, nevoia de a recupera nişte bani de la fostul său iubit şi proxenet (Mimi Brănescu), de a-şi găsi fiul (Timotei Duma) şi de a-şi asigura plecarea cu un vapor din Constanţa prin intermediul unui bărbat (Ion Sapdaru) dau un ritm alert şi intens filmului.

Sentimentul acut de urgenţă, de nervozitate, dar şi hotărârea Matildei (o victimă, însă a cărei forţă nu îi lasă timp şi nu îi permite spectatorului să îi plângă de milă) sunt redate şi prin insistenţa cu care camera de filmat o urmăreşte (cu excepţia începutului fiecărui subcapitol – punctat prin numele noului personaj pe care îl va întâlni şi prin ora înscrise pe ecran -, aparatul este mereu lângă protagonistă, permiţând apropierea de ea, fără a-i înţelege şi cunoaşte totuşi pe deplin intenţiile şi emoţiile).

Culorile sunt estompate şi uniformizate (predomină negrul şi diverse nuanţe de verde), iar lumina – razele soarelui lovesc direct camera de filmat în unele cadre de exterior –  este mai curând rece, ceea ce amplifică naturalismul şi senzaţia de lume neprielnică, damnată, în care revine pentru scurt timp Matilda.

Nu lipsesc şi unele stângăcii, aşa cum este, de pildă, tratarea personajelor de la masa de după înmormântare, simpli figuranţi şi fantoşe a căror prezenţă în secvenţă este aproape igorată, ceea ce diminuează realismul momentului. Nici continuitatea de stare şi de reacţii în unele dialoguri (aşa cum este cel despre bani dintre Matilda şi fostul ei proxenet) nu este pe deplin respectată.

Într-o estetică realistă, de dramă mizerabilistă care putea fi plasată oriunde, nu exclusiv în România, Apetri introduce câţiva tropi de film de gen (de exemplu – personajul interlopului sinistru pe mâinile căruia proxenetul o dă pe „iubita” sa de acum, jucată de Ingrid Bişu), pe care îi stăpâneşte cu dexteritate.

Articol apărut pe blogul lui Ionuţ Mareş.

18mai Periferic Play

„Periferic” este disponibil pe Cinepub.ro, platformă online unde pot fi accesate gratuit şi în condiţii legale filme româneşti (noi sau vechi, scurtmetraje sau lungmetraje, documentare sau ficţiune), oferta fiind înnoită în fiecare săptămână. Click pe imagine pentru a vedea filmul!

 

 

 

 

29
/05
/17

INTERVIU „Secondo Me” a fost prezentat în 2016 la Locarno. În iunie, documentarul, care are în centru doi garderobieri (de la Viena şi Milano) şi o garderobieră (de la Odessa), va putea fi văzut la TIFF. Regizorul Pavel Cuzuioc, născut în Republica Moldova şi stabilit în Austria, vorbeşte despre film şi despre cum a ajuns cineast.

27
/05
/17

În ultima sa corespondență de la Cannes, Mihai Cristea a scris despre cel mai nou film al regizoarei Claire Denis, ”Un beau soleil intérieur”, cu Juliette Binoche în rolul principal, și despre documentarul ”Napalm”, de Claude Lanzmann, care a filmat în Coreea de Nord. Și a surprins-o printr-o fotografie pe Elle Fanning.

26
/05
/17

Într-o zi de 26 mai se stingeau din viaţă doi mari actori români: Ștefan Bănică, în 1995, şi Jean Constantin, cincisprezece ani mai târziu. Despre Bănică se ştie că era nu doar un actor uriaş, ci şi un foarte apreciat cântăreţ/lăutar, printre cele mai celebre piese muzicale ale acestuia numărându-se: „Îmi acordați un dans”, „Cum am ajuns să te iubesc”, „Gioconda se mărită”, „Hei, coșar, coșar” și „Astă seară mă fac praf”.

26
/05
/17

Prima ediție a LIM – Less is More, platforma europeană de dezvoltare a filmelor cu buget limitat continuă să se desfășoare prin două evenimente importante, ambele organizate în România: cel de-al doilea Workshop din seria LIM și prezentarea celor 16 proiecte selecționate, în fața unui public specializat, în cadrul Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF).

25
/05
/17

În 1977, nimeni auzise despre săbii laser, jedi sau bikini de cupru, și oamenii nu se salutau încă cu formula ''Forța fie cu tine''. Însă, lucrurile erau pe cale să se schimbe - George Lucas, un tânăr regizor de 33 de ani, pregătea cel de-al treilea film al său, o saga intergalactică despre lupta dintre bine și rău avându-l în prim-plan pe Luke Skywalker, un băiat fermier cu un trecut vag. În urmă cu 40 de ani, într-o zi de 25 mai (1977) avea loc loc premiera filmului Războiul stelelor, în regia lui George Lucas, una dintre cele mai de succes pelicule din istorie.

25
/05
/17

O retrospectivă de patru filme clasice realizate de mari regizori ai celebrului Nou Val ceh va putea fi văzută, cu susţinerea Centrului Ceh, la cea de-a patra ediţie a Festivalului Ceau, Cinema!, care va avea loc în perioada 20-23 iulie la Timişoara.

24
/05
/17

Corespondenţă de la Cannes: În "The Square", regizorul suedez Ruben Östlund ia peste picior mai multe subiecte dintr-o societate civilizată: echitatea socială și raporturile de putere între indivizi, limitele libertății de expresie, lumea publicitară și efectele perverse generate de media, arta contemporană și artists talk(s).

23
/05
/17

Actorul britanic Roger Moore, celebru pentru rolurile sale din seria James Bond, a murit în Elveția, după o scurtă luptă cu cancerul. Actorul avea 89 de ani. "Cu inima grea, anuntam decesul iubitului nostru tata, Sir Roger Moore, astazi in Elvetia, dupa o scurta dar curajoasa lupta cu cancerul", au scris copiii actorului pe Twitter.

23
/05
/17

CRONICĂ DE FILM Difuzate în România pe HBO, primele două episoade din noua serie „Twin Peaks”, extrem de aşteptată, ne reintroduc în universul coşmaresc-suprarealist, deopotrivă perturbator şi fascinant, al lui David Lynch.

22
/05
/17

Filmikon & Therapy lansează propunerea de terapie prin film: în fiecare marți, din 23 mai până pe 15 septembrie, Filmikon va prezenta la Therapy o selecție de producții cinematografice, autohtone și internaționale, pe terasa bistro-ului.

22
/05
/17

Corespondenţă de la Cannes, de Mihai Cristea: Despre celebrul sistem de acreditări de pe Croazetă. Şi despre două din filmele din cursa pentru Palme d`Or: "Jupiter’s Moon", al ungurului Kornél Mundruczó, şi "Loveless", al rusului Andrey Zvyagintsev.