Premiera BEGINNERS la TNB: O montare bună pe un text slab
https://www.ziarulmetropolis.ro/premiera-beginners-la-tnb-un-spectacol-de-evitat/

Premiera ”Beginners” de la Teatrul Naţional din Bucureşti (autor Tim Crouch, regia Bobi Pricop) de ieri, 4 Martie 2020, este un exemplu de provincialism cultural şi de bani aruncaţi pe fereastră pentru a monta un text foarte slab, doar pentru că a fost scris de un dramaturg englez contemporan lăudat în The Guardian.

Un articol de Alexandra Ares|5 martie 2020

Beginners este prezentat ca un spectacol despre adulți și despre copii, dar nu este nici pentru adulți și nici pentru copii. Prima parte prezintă niște discuții plicticoase ale unor tineri veniți să își petreacă vacanța într-o cabană de munte în care își petrec vacanțele de mici. Autorul prezintă toate nimicurile și ticurile verbale ale unui grup de cinci tineri obișnuiți care ard vremea împreună— în interior, pentru că plouă afară—fiecare cu problemele și idiosincraziile lui, fără a schița nici o poveste și fără să reușească să ducă textul nicăieri ca idee sau ca metaforă. În poza pentru acest articol, ce ar putea părea palpitantă, pistolul are gloanțe oarbe, e de jucărie, și nu are nici o consecință dramatică. În partea a doua, asistăm la un spectacol gen Teatrul Ion Creangă al unor copii ce întrupează copilăria adulților din prima parte a spectacolului. Este total improbabil că un copil de șase sau șapte ani să reziste la plictiseala cumplită și pentru adulți din prima parte, pentru a se bucura de spectacolul destinat copiilor, din ultimele 20 de minute.

Teatrul Național care nu are niciodată bani pentru o montare de acest gen pe un text romanesc nou, și care nici nu a avut fonduri să plătească regia lui Mircea Rusu la spectacolul ”Matilda și Groparii” de Stela Giurgeanu, pe piesa câștigătoarea a premiului UNITER, iată că găsește resurse miraculoase când e vorba de a introduce publicului românesc piese slabe din dramaturgia contemporană internațională dacă autorul are pedigree. Este o deferență ce ține de un anume complex al provincialului cultural.

Tim Crouch este un dramaturg englez născut în 1964 care aparține unei generații de creatori de teatru experimental, și care a primit câteva premii importante în Marea Britanie. Beginners este un exemplu de experiment formal, eșuat, pentru o generație fără repere culturale care dorește să șocheze cu orice preț. The Guardian o numește o comedie emoționantă, dar confundă intenția dramaturgică cu rezultatul așa cum se întâmplă des în arta contemporană.

Montarea lui Bobi Pricop suplinește lipsa de conținut a piesei cu elemente vizuale de mare calitate. Regizorul trebuie salutat pentru o montare foarte bună, pe un text slab și incoerent, pe care nu înțelegem de ce l-a ales după ce părăsim sala de spectacol. Un decor frapant semnat de Nikola Tomoranov, cu o perdea de ploaie și un fundal pe care se proiectează diverse desene cu iz contemporan. Efecte superbe de fum și de bule de săpun. Momente muzicale care încălzesc atmosfera. Cei cinci actori— Ada Galeș (Joy), Raluca Aprodu (Lucy), Istvan Teglas (Bart),

Alexandru Potocean (Nigel), și Ciprian Necula (Sandy)—se achită perfect de roluri și dau reprezentații excelente personajelor lor. Copiii – Chloe Bașu/Eva Ilinca Crudu, Maria Luana Colica/Erica Mihaela Tanasov, Rareș Gheorghe/Victor Vasilescu, și Radu Anghelina/Ștefan Popa—sunt siguri și convingători pe scena intimidantă a sălii Atelier și dovedesc că au un viitor în această meserie, dacă vor opta pentru ea.

Beginners are cel mult o valoare antropologică, să prezinte publicului românesc ce aiureli se mai promovează azi de către presa din Marea Britanie, pentru amatorii de experimente. La New York un asemenea spectacol s-ar fi jucat în off-Broadway sau off-off Broadway nu pe o scenă de calibrul TNB, şi ar fi murit după câteva reprezentații în care producătorii particulari şi-ar fi pierdut investiția, indiferent câte cronici elogioase ar fi apărut în anumite ziare.

Foto: Andrei Gîndac



29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.