„Prieten imaginar”, o poveste care îmbină basmul cu horror-ul
https://www.ziarulmetropolis.ro/prieten-imaginar-o-poveste-care-imbina-basmul-cu-horror-ul/

La 20 de ani după bestsellerul internaţional „Jurnalul unui adolescent timid”, Stephen Chbosky revine cu un roman ambiţios care îmbină horrorul, basmele şi rescrierea unor teme biblice.

Un articol de Liliana Matei|29 mai 2020

„Prieten imaginar” este un volum de 800 de pagini, la care autorul a lucrat timp de nouă ani și în care pune în valoare puterea comunităților mici și încercările binelui de a învinge răul din oameni. Și răul există din belșug: clovni sinucigași, o mașină de înghețată care în loc de înghețată la cornet aruncă dinți și globi oculari, o doamnă șuierătoare care vrea să distrugă lumea. Volumul apare la Editura Trei.

„Această carte s-a născut din pasiunea mea pentru romane horror, așa cum Jurnalul unui adolescent timid, prima mea carte, s-a născut din dragostea pentru volumul De veghe în lanul de secară. Vă amintiți când erați copii și stăteați întinși în iarbă sau pe acoperișul casei – dacă erați copii crescuți la oraș -, vă uitați pe cer, vedeați norii și ziceați «Oh, ăsta arată ca un câine, ca un ciocan, ca o față…» sau orice altceva? Prieten imaginar începe cu ideea: ce s-ar întâmpla dacă un băiețel ar privi pe cer și și-ar da seama că de două săptămâni acolo este un nor în forma aceleiași fețe. Și, într-o zi, el îi spune «dacă mă poți auzi, clipește din ochiul stâng». Și norul face asta, apoi se îndepărtează”, spune autorul.

„Prieten imaginar” este o meditație sclipitoare asupra brutalității umane. Deși este împachetat într-o poveste despre paranormal, romanul tratează un conflict uman binecunoscut. Prieteni și străini își produc suferință unii altora în moduri des întâlnite în zilele noastre, asistăm la bătălii politice și sociale: copii cu arme, violență în școală, o criză globală a refugiaților, xenofobie și rasism. Chbosky folosește imagini baroce, halucinatorii ale ficțiunii de groază pentru a spune o poveste foarte umană, cu implicații universale. Anii petrecuți pentru a desăvârși această carte se văd în scenele înfricoșătoare bine scrise, ritmul alert și complotul bine dozat.

Hotărâtă să-i ofere o viață mai bună fiului său, Christopher, Kate Reese fuge în toiul nopţii din casa pe care o împarte cu iubitul ei abuziv. Cei doi se refugiază în comunitatea foarte unită din Mill Grove, un orăşel izolat din Pennsylvania.

La început, pare locul perfect pentru a lua viaţa de la capăt. Dar, nu după mult timp, Christopher dispare. Vreme de şase zile chinuitoare, nu e de găsit pe nicăieri. În cele din urmă, Christopher iese din pădurea de la marginea oraşului. E teafăr, dar schimbat. Acum îi răsună în minte o voce care îi cere să construiască o căsuţă într-un copac anume — altminteri, mama lui şi toţi cei din orăşel nu vor mai fi niciodată la fel…

Stephen Chbosky a scris şi a regizat ecranizarea romanului său de debut, „Jurnalul unui adolescent timid” (Trei, 2013), un adevărat fenomen literar. Născut în Pittsburgh, Pennsylvania, Chbosky şi-a luat licenţa în scenaristică la University of Southern California. A lucrat în televiziune şi în industria cinematografică, fiind scenaristul musicalului Rent (2005) şi unul dintre creatorii serialului Jericho, pentru CBS. Filmul său de debut, The Four Corners of Nowhere, a avut premiera la Festivalul de Film Sundance.

17
/02
/15

Actorul american Kevin Spacey, care este pasionat de scrisori şi obiecte personale care au aparţinut unor celebrităţi, lucrează la o carte despre arta de a redacta o epistolă.

17
/02
/15

Revista americană The New Yorker marchează 90 de ani de la lansare prin publicarea unei nuvele a scriitorului japonez Haruki Murakami, intitulată "Kino", ediţia aniversară a revistei având nouă variante de coperte.

17
/02
/15

Ceainăria ARCUB găzduieşte joi, 26 februarie, de la ora 19.00, întâlnirea dintre autorul Radu Paraschivescu si omul de televiziune si de radio Luca Niculescu, în cadrul căreia vor dezbate tema "... în lume nu-s mai multe Românii". Discutia va fi completată de recitalurile solo, în aceeasi notă, ale naistei Cornelia Tihon.

16
/02
/15

Federaţia Editorilor din România (FER) contestă proiectul de lege privind timbrul cultural, care presupune creşterea preţului cărţilor, luni urmând să aibă loc o serie de consultări cu reprezentanţii celor vizaţi de noile prevederi legislative, la Comisia de Cultură din Camera Deputaţilor.

12
/02
/15

Andrei Pleşu, fondatorul Colegiului Noua Europă, a fost desemnat câştigător al Premiului Cetăţeanului European, ediţia 2014, distincţie acordată anual de Parlamentul European pentru realizări excepţionale în dezvoltarea colaborării culturale transnaţionale în Uniunea Europeană (UE).

10
/02
/15

Matei Vişniec s-a întâlnit cu cititorii, luni, la librăria Humanitas de la Cişmigiu, unde a declarat că, dacă ar fi preşedinte pentru o zi, ar da o lege "pentru apărarea limbii române", care este "maltratată, în primul rând, de oamenii politici", ce pot avea o influenţă mare asupra tinerilor români.

09
/02
/15

După 1989, lumea copiilor, din punctul de vedere al condeiului scriitoricesc, a fost ascunsă după cortina tăcerii şi a indiferenţei. Din fericire, există şi excepţii în peisajul editorial românesc.

06
/02
/15

Luni, 9 februarie, la ora 19.00, la Librăria Humanitas Cişmigiu (Bulevardul Elisabeta nr. 38, Bucureşti), Matei Vişniec va răspunde întrebărilor cititorilor, bloggerilor şi presei pornind de la volumul „Negustorul de începuturi de roman”, apărut la Editura Cartea Românească şi cîştigător al Premiului literar „Augustin Frăţilă” – romanul anului 2013, acordat de compania Philip Morris Trading.

30
/01
/15

Realizatorul TV Cătălin Ştefănescu se alătură personalităţilor care au acceptat să-şi arate calităţile de librar şi va lua parte, miercuri, de la ora 19.00, la campania "Librar pentru o zi", iniţiată de librăria Bizantină din Bucureşti.

28
/01
/15

Dacă nu ar fi existat, cu siguranţă, ar fi trebuit inventat. Nu ştim cum. Habar nu avem. Nu avem informaţii cu privire la o astfel de invenţie! Omenirea e departe de asemenea performanţe. Până la urmă, tot natura face ce vrea.