Primele achiziții publice de artă contemporană la MNAC după 12 ani
https://www.ziarulmetropolis.ro/primele-achizitii-publice-de-arta-contemporana-la-mnac-dupa-12-ani/

Guvernul, prin Ministerul Culturii, a acordat Muzeului Naţional de Artă Contemporană 2.000.000 lei pentru creşterea patrimoniului cultural al României.

Un articol de Liliana Matei|16 septembrie 2020

MNAC anunță prelungirea termenului pentru înscrierea dosarelor în cadrul primei proceduri de achiziții publice de artă contemporană din ultimii 12 ani. Termen limită pentru înscrierea dosarului: 30 septembrie 2020, orele 17:00. Dosarul de participare se trimite în format digital, direct sau prin wetransfer.com la adresa de e-mail: [email protected].

Venind în întâmpinarea, dar și răspunzând la întrebările suscitate de lansarea procedurii de Achiziții opere de artă MNAC 2020, Comisia Tehnică vine cu următoarele precizări:

  1. MNAC va achiziționa NUMAI lucrări originale, cu caracter de unicat.
  2. În ceea ce privește mediile care implică multiplicare, serii, ediții (tehnici grafice, tehnici fotografice, artă digitală, film/video, sculptură turnată, piese de artele focului, etc.), MNAC nu este interesat decât de ediții limitate, și încurajează achiziționarea primului exemplar (ex. 1 / exemplar de artist), a întregii serii, și a matriței originale, după caz.
  3. Privitor la oferta pe generații, MNAC încurajează la artiștii născuți până în anul 1965 oferta de lucrări cu valoare istorică, realizate preferabil până în 1990.
  4. MNAC încurajează aplicanții să facă un efort curatorial referitor la propria operă, și să includă în ofertă, alături de operele propuse, materiale documentare cu valoare de unicat legate de producerea/traseul acestora.

Prin aceste criterii, MNAC urmărește deopotrivă creșterea patrimoniului statului român și sprijinirea artiștilor în efortul de prezervare a operei lor la nivelul de atenție instituțională pe care o merită.

Anul acesta bugetul MNAC a fost suplimentat de Ministerul Culturii cu 2.000.000 de lei pentru achiziția publică de lucrări de artă contemporană. Procedura se va derula în două faze distincte: 1. selecția competitivă, urmată de 2. negocierea fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare (procedură distinctă de atribuire) cu fiecare dintre câștigătorii selecționați de Juriu.

Noua sesiune de achiziții de artă contemporană, lansată în contextul de stres economic al pandemiei COVID-19, vizează creația artiștilor vizuali în viață, originari din România, activi pe scena de artă în țară și / sau în străinătate, indiferent de mediul în care lucrează, și este menită să crească patrimoniul cultural gestionat prin colecția MNAC. Achizițiile vor constitui un stimulent pentru producția artistică actuală, iar procedurile vor viza operele de artă originale, din toate mediile, inedite, relevante pentru constituirea canonului artei contemporane, opere aparținând atât artiștilor de referință ai istoriei recente, din România sau diaspora, cât și tinerelor generații.

Juriul, alcătuit conform principiilor deontologice ICOM, este format din 11 membri titulari și doi supleanți, iar în structura sa se vor regăsi reprezentanți ai Consiliului Științific al MNAC, ai universităților de profil din București și din țară, ai sectorului independent, precum și specialiști desemnați de către Uniunea Artiștilor Plastici.

Moștenită în mare parte pe cale instituțională și reflectând până în anii 1990 mecanismele de achiziții ale vechilor structuri comuniste de propagandă culturală, colecția Muzeului Național de Artă Contemporană reflectă viața artistică din România postbelică, nu doar după criterii de valoare, ci și din perspectiva complexă a contextului social, economic și politic. Sesiunile de achiziții organizate după înființarea MNAC au completat acest fond cu lucrări semnificative – independent de presiuni de ordin ideologic, politic, conjunctural. Prin acest demers, MNAC s-a profilat ca instituția de referință pentru colecționarea, conservarea, cercetarea și valorificarea muzeografică a creației vizuale reprezentative în România post-1989.

Prezenta sesiune de achiziții se definește prin dimensiunea de cercetare – centrală activității muzeale, în strânsă corelare cu dimensiunea procesuală a actului de creație artistică. Pornind de la premisa că Muzeul contribuie prin creșterea Colecției la scrierea istoria artei contemporane din România, strategia acestei sesiuni se va sprijini pe cei doi poli creați de MNAC în ultimii ani: Expoziția Permanentă și Centrul de Documentare și Cercetare a Culturii Vizuale „Mihai Oroveanu”.

Luând în considerare șansa de a participa la aceste două importante programe, artiștii sunt invitați să privească la istoriile lor personale și să propună lucrări care evidențiază căutările desfășurate în intimitatea atelierului. Sunt încurajate propuneri care să răspundă dimensiunii de laborator a activităților MNAC, însoțind lucrările oferite spre achiziție cu materiale documentare (arhive de lucru, schițe pregătitoare, machete, desene, documentări foto, video, etc.) care vor contribui la constituirea unei priviri de ansamblu asupra procesualității artei contemporane românești, sprijinind astfel unul dintre scopurile distinctive ale muzeului – documentarea și cercetarea colecțiilor, ca garanție de studiu pentru generațiile viitoare.

FOTO

Văzând Istoria – 1947-2007. Colecția MNAC / Seeing History – 1947-2007. The MNAC Collection

(15.11.2018 – ) / vedere din expoziție / installation view

Credit foto: Dani Ghercă

21
/05
/20

Eros Di Prima, arhitect și fondatorul Asociației Culturale Creative Spaces din Italia, ne vorbește despre importanța adaptării artei la schimbările actuale.

20
/05
/20

Istoria capitalei Germaniei de astăzi se leagă direct de dezvoltarea rapidă a Prusiei în secolul al XVIII-lea. Orice Mare Putere europeană avea nevoie de a se afirma simbolic în raport cu celelalte monarhii de pe continent, fiecare investind în măreția orașului său capitală.

04
/05
/20

Un eveniment cultural online lansat de Centrul Național de Artă „Tinerimea Română”, este postat în premieră pe 4 mai, la aceasta adresa https://www.youtube.com/watch?v=mdEgBgfVS1w&feature=youtu.be în ziua în care se împlinesc 65 de ani de la de la dispariţia simbolului culturii muzicale româneşti, George Enescu – compozitor, violonist, pianist, dirijor şi ilustru profesor.

27
/04
/20

Pictorii, sculptorii, criticii de artă sau scriitorii sunt cărți deschise ale creației lor, vizibile fiind operele și mai puțin bornele ce duc spre realizarea acestora. Uneori, o întâmplare sau destinul, alteori persoana ce a stat în dreptul lor, au fost sursele ce au dus la expresia formelor de valoare. Soția cunoscutului critic de artă Valentin Ciucă m-a introdus în povestea nescrisă a vieții sale.

08
/04
/20

Centrul Ceh este unul dintre cele mai populare institute culturale din România, cunoscut pentru proiecte ca Documentary Mondays, Future Museum sau Cinemascop. Ca toate instituțiile și organizațiile ce se ocupă cu organizarea de evenimente culturale, Centrul Ceh caută să se adapteze noii situații în care cultura se mută în mediul online. Astfel, seria de interviuri cu artiști români și cehi 5Întrebări va fi publicată în săptămânile următoare.