QED, cel mai așteptat film românesc al toamnei, are premiera în octombrie
https://www.ziarulmetropolis.ro/qed-cel-mai-asteptat-film-romanesc-al-toamnei-are-premiera-in-octombrie/

Unul dintre cele mai apreciate filme româneşti din ultimul an, „QED” (aka „Quod Erat Demonstrandum”), în regia lui Andrei Gruzsniczki, intră în cinematografele din toată ţara începând cu 10 octombrie.

Un articol de Petre Ivan|9 septembrie 2014

Un film captivant despre compromis, prietenie și trădare, apreciat de presa internațională și proiectat la Roma, New York sau Karlovy Vary, „QED” aduce pe ecrane doi actori renumiți pentru performanțele din teatru, Ofelia Popii și Sorin Leoveanu, alături de Florin Piersic Jr.

Drama cu accente de policier are ca punct de plecare decizia unui matematician de a publica o cercetare într-o revistă a unei universităţi americane, în 1984, fără acordul Partidului. Gestul său nu rămâne fără consecințe. „QED trage cu ochiul la modelul clasic de film de spionaj – se disting ecouri din producțiile americane de anii 40, precum OSS, The Iron Curtain și The House on 92nd Street. Trădările sunt pe cale să se întâmple”, scrie „The Independent Magazine” din New York.

Spectatorii îi vor reîntâlni în „QED” și pe actorii Virgil Ogășanu, Tora Vasilescu, Marc Titieni, Paul Ipate, Dorian Boguță, Lucian Ifrim, Medeea Marinescu, Alina Berzunțeanu şi Mihai Călin.

Produs de ICONproduction și filmat de Vivi Drăgan Vasile, este primul film românesc realizat pe peliculă alb-negru (ORWO) de la „Moromeţii” (1988) încoace. Formulele matematice și calculele din film poartă semnătura profesorului, cercetătorului și activistului Nicușor Dan.

Cel de-al doilea film al regizorului și scenaristului Andrei Gruzsniczki, după „Cealaltă Irina” (2009), „QED” și-a început cariera în festivaluri cu Premiul Special al Juriului la Festivalul Internațional de Film de la Roma, unde a a avut premiera mondială.

Foto: QED – Ancuta Iordachescu

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.