„Radu Beligan – Gânduri în oglindă” vernisaj Oana Maria Cajal la Teatrul de Comedie
https://www.ziarulmetropolis.ro/radu-beligan-ganduri-in-oglinda-vernisaj-oana-maria-cajal-la-teatrul-de-comedie/

Teatrul de Comedie sărbătoreşte joi 13 decembrie, de la ora 19.00, în foaierul Sălii Radu Beligan, 100 de ani de la naşterea primului director al instituţiei, marele om de cultură român RADU BELIGAN, prilej cu care va fi vernisată expoziţia New Media Art „Radu Beligan – Gânduri în oglindă”, semnată de Oana Maria Cajal.

Un articol de Petre Ivan|6 decembrie 2018

Radu Beligan va fi aproape de cei prezenți prin amintirile povestite de Sanda Vișan, Irina Margareta Nistor, Oana Maria Cajal și Anamaria Beligan.

Pentru Teatrul de Comedie, Radu Beligan este cel mai important reper de profesionalism în arta teatrului. A fost nu doar actorul care a uimit prin longevitate, ci unul dintre acei rari artiști care au știut să aducă pe scenele teatrelor, cu sensibilitate, migală și dăruire de sine, un model uman demn de urmat.

Ca prim director al Teatrului de Comedie, începând din 1961, Radu Beligan a creat cea mai bună trupă de teatru de la acel moment din țară și, în această formulă, a cucerit lumea. Mărturie rămân zecile de premii câștigate la marile festivaluri europene cu spectacolele Celebrul 702, Rinocerii, Troilus și Cresida, Umbra.

„Linii ferate, flori de soc din Galbeni, un înger-histrion care-și ia zborul dintr-o veche cristelniță (din Galbeni și ea), tatăl pierdut în nostalgii cehoviene despre Hamlet-ul ce nu avea să fie, mama, enigmatica grecoiacă, rătăcită într-un târg moldav, taman din (cum îi plăcea lui să spună) „patria absolută a teatrului”, rinoceri cu sensuri multiple, clovnul învins de un Tuzenbach care-și hipnotizează publicul din eternitatea oglinzii-gând, privirea sceptică a băiatului care s-a născut lângă șinele de tren cu încurcatele lor semne de întrebare, privirea-bisturiu a nonagenarului care a cuprins întregul spectacol al lumii, în toată grandoarea lui shakespeareană și-n perfecta lui absurditate ionesciană, monoclul secret dintre ele, cel ascuns în sertarul de la noptiera pe care-și ținea cele trei perechi de ochelari, și teatrul, teatrul, teatrul, copilul lui cel mai iubit, teatrul comediei-umane care-ți înfige în suflet toate întrebările culese de pe șinele de tren ale lumii și cu care niște tineri sub patruzeci de ani au cucerit orașul, țara, continentul, plus inima acelui zeu tutelar și subversiv, demiurg peste rinoceri, și clovni, și ucigași fără simbrie.

Fiecare afiș al Oanei Cajal este un drum spre EL, cel din spatele oglinzii, o ascunsă inițiere. Din fiecare răzbate violent și exploziv bucuria și durerea reîntîlnirii cu EL, dar în același timp, și în mod paradoxal, fiecare este o invitație la o prelungită și tăcută meditație. Cu alte cuvinte: fiecare afiș al Oanei Cajal este un obiect de artă, cu un cifru anume, ermetic și totuși accesibil, izvorât din cunoașterea profundă pe care numai iubirea o face posibilă.” – Anamaria Beligan

Oana Maria Cajal este dramaturg, scenarist, artist vizual și poet. S-a născut în București și a emigrat în Statele Unite în 1980. A obținut un masterat în dramaturgie de la University of California, San Diego. A scris numeroase piese care au avut reprezentații în orașe de pe întregul teritoriu al Americii (New York, La Jolla Ca, Providence RI, Hartford CT, Madison WI, Chicago etc.)

Iată câteva dintre acestea: East European Tetralogy, Berlin/Berlin, Exchange at Cafe Mimosa, The Enduring Legend of Marinka Pinka and Tommy Atomic, The Almond Seller, Love in the Shadow of the Umbrella Bamboo, The Inconvenience of Being Alive, Waiting for Godot to Leave.

Ultimul pact, piesă scrisă pentru Radu Beligan, a fost votată de UNITER „Cea mai bună piesă a anului 2011”. Premiul a fost sponsorizat de Casa Regală a României.
Oana este alumna a New Dramatists din New York, a primit bursele Fulbright și NEA (National Endowment for the Arts), este membră a Dramatists Guild of America Inc., Playwrights Guild of Canada, Playwrights Workshop Montréal, UNITER, UCIN, U.S.R, U.A.P.

Lucrări publicate: Ten Plays and a Screenplay, Solenodon, The Last Pact, Posters for Unwritten Plays, Just Imagine.
Scenariul ei pentru filmul de lungmetraj Poarta Albă a fost nominalizat la secțiunea „Cel mai bun scenariu” la Premiile Gopo 2015.

Oana a revenit la arta grafică în 2007, cu volumul de picto-poeme Solenodon.

Expoziții personale: SOLENODON, Grafică − 2007, Cinéma du Parc, Montréal; POSTERS FOR UNWRITTEN PLAYS, Pictură – Centaur Theatre, Montréal 2011; COHEN UPSTAIRS, Grafică – Centaur Theatre, Montréal 2013; WORKING WITH FENNARIO, STOP ALL WARS! Grafică − Centaur Theatre, Montréal 2014; POSTERS FOR UNWRITTEN PLAYS, Picto-Impulses − La MaMa Theatre, New York 2015; JUST IMAGINE, Picturi și Picto-Impulsuri – Galeria Senso, București 2015; SHAKESPEARE AD INFINITUM, International Shakespeare Festival, Craiova 2016; Galeria Senso 2016 – Festivalul Național de Teatru, Teatrul Național, București 2016; UN VIS TURNAT ÎN BRONZ/A DREAM CAST IN BRONZE – Muzeul de Artă Constanța, Institutul Cultural Român 2018

Eveniment organizat de Primăria Municipiului București prin Teatrul de Comedie

Foto: Radu Beligan – Gânduri în oglindă – facebook

04
/10
/22

Gaep prezintă „Ecologies of Repair” (10 septembrie – 5 noiembrie 2022), o expoziție de lucrări noi de la opt artiste emergente – Amaia Molinet, Anca Bucur, Andreea Medar & Mălina Ionescu, Diana Popuț, Lucia Ghegu, Stanca Soare și Thea Lazăr – care aduc în discuție relația umanului cu non-umanul și dinamicile construire-distrugere, risipă-creație, extracție-adiție.

02
/10
/22

Un fotograf român explorează pentru prima dată viața sălbatică prin prisma emoțiilor transmise de păsări și animale. Este vorba despre Rareș Beșliu și expoziția „Emoții”, un preview al albumului fotografic cu același nume, ce va fi lansat în primăvara anului viitor.

29
/09
/22

Între 30 septembrie și 2 octombrie, în cadrul Nopții Albe a Galeriilor, va putea fi vizitată în sala Auditorium (nivel -1) a MARe/Muzeul de Artă Recentă (B-dul Primăverii nr. 15, București) LIVE, instalația de artă video realizată de artistul vizual Alex Manea (n. 1988), care combină cele două mari pasiuni ale acestuia: arta vizuala și filmele.

29
/09
/22

Muzeul-Atelier Școala de la Piscu, un proiect care valorifică inteligent patrimoniul local, inițiat de Virgil Scripcariu (sculptor) și Adriana Scripcariu (istoric de artă), se află printre câștigătorii premiilor European Heritage Awards / Europa Nostra Awards 2022, cele mai de seamă distincții pentru profesioniștii patrimoniului cultural european, în cadrul secțiunii „Educație, Formare și Meșteșug”.

23
/09
/22

Pe 25 septembrie și pe 1 și 2 octombrie, de la ora 19:00, NO RA – Femininul norilor revine la Muzeul Național al Literaturii Române (str. Nicolae Crețulescu nr. 8). Spectacolul, o instalație performativă inspirată din romanul cu puternice accente biografice ”Hipodrom” de Nora Iuga, prezintă în fața spectatorilor viața încercată, dar plină de lumină a uneia dintre cele mai iubite și apreciate autoare contemporane române: Nora Iuga.

23
/09
/22

The Future Lab este un proiect lansat de rețeaua Centrelor Cehe cu ocazia președinției Cehiei a UE în a doua jumătate a anului 2022. La București, programul va consta în 4 evenimente care abordează sustenabilitatea din diferite perspective - știință și greenwashing, design și inovare, comunități, infrastructură urbană și alimentație.