Rebelii Cehoslovaciei – înainte și după
https://www.ziarulmetropolis.ro/rebelii-cehoslovaciei-%e2%80%93-%c3%aenainte-%c8%99i-dup%c4%83/

Serile de film de la Centrul Ceh se apropie de sfârşit, iar pe 18 noiembrie va fi proiectat penultimul documentar al ediţiei de toamnă, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked” şi în ziua următoare, pe 19 noiembrie, la Fiction Tuesdays, va rula „The Inheritance or Fuckoffguysgoodday”.

Un articol de Petre Ivan|15 noiembrie 2019

A patra săptămână de filme cehe este dedicată unor figuri revoluționare ale căror viață, artă și viziune politică au inspirat și încă inspiră discursul radical despre libertate, demnitate umană și lupta pentru o lume mai justă. Este vorba despre Ivan Martin Jirous, poet și jurnalist care a fost închis în repetate rânduri din motive politice și despre regizoarea Věra Chytilová, a cărei abilitate de a face filme a fost semnificativ afectată de cenzura Normalizării și, mai apoi, de restricțiile indirecte suferite de cinematografie în epoca neoliberală.

Documentarul proiectat pe 18 noiembrie la Documentary Mondays, „Year Without Magor: Genius Cannot Be Faked”, ilustrează, pe de o parte, frgamente din povestea trupei cehe de muzică experimentală The Plastic People of the Universe, relatată de Jirous (Magor) în cartea cu același nume, dar și opiniile acestuia despre societate, politică și mediul înconjurător. Filmul îi prezintă pe cei mai proeminenţi şi apropiaţi prieteni ai lui Magor, atât din perioada de disidenţă, cât şi din perioada de libertate, precum Václav Havel, Dagmar Vokatá, Francis Piggy Stárek, Dana Němcová şi familia, dar şi Petruška Šustrová, Vratislav Brabenec şi membrii ai Uniunii pentru Pace (Peace Pledge Union – PPU), Jaroslav Erik Fric, prieteni din Košice, Bratislava şi mulţi alţii, fiecare încercând să facă față unui regim dictatorial în care acuzațiile false îi condamnă pe oameni la închisori mizerabile, unde unii ajung să fie uciși de cei care îi închid.

Marți, 19 noiembrie, The Inheritance or Fuckoffgusgoodday marchează trecerea în registrul eliberat, dar haotic al post-comunismului ceh, fiind o reprezentare caricaturală a societății est-europene așa cum o percepea Chytilová la începutul anilor ’90. Protagonistul, Bohumil Stejskal, este un nene de la țară proaspăt îmbogățit în urma legilor de retrocedare post-comuniste. Filmul este un studiu asupra tipologiei de om necioplit și zgomotos, nevoit să se adapteze unei noi condiții de libertate individuală și putere economică neașteptată, într-o perioadă istorică incertă și, totodată, asupra noilor moduri de raportare la sex și societate care iau naștere odată cu noul sistem economic. Dacă ați îndrăgit filmele Věrei Chytilová din perioada Noului Val Cehoslovac, trebuie să o cunoașteți și ca regizoare în perioada ei de după 1989.

Intrarea la proiecții este liberă. Acestea încep la ora 20:00, iar accesul se face începând cu 19:30, timp în care puteți savura o bere cehă gratis.

Evenimente Facebook aici: DM & FT. Eveniment susținut de Budweiser Budvar.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.