Săptămânile încep cu Documentary Mondays
https://www.ziarulmetropolis.ro/saptamanile-incep-cu-documentary-mondays/

Se dă startul unei noi ediţii Documentary Mondays, cel mai vechi şi popular program al Centrului Ceh. Primăvara aceasta începe cu cinci documentare unul şi unul, iar prima proiecţie are loc luni, 8 aprilie 2019, cu documentarul Photon.

Un articol de Petre Ivan|2 aprilie 2019

Centrul Ceh vă invită la tradiționalul eveniment, Documentary Mondays, cu care v-a obişnuit de peste 10 ani, în fiecare zi de luni, de pe 8 aprilie până pe 13 mai, de la ora 20:00. Subiectele proiecțiilor vor fi variate, pentru toate gusturile, documentarele abordând teme de gândire actuale ce invită la reflecţie, dezbătute frecvent în societatea contemporană, cum ar fi, în linii largi, ştiinţa, arta, arhitectura sau problemele socio-politice.

Photon (r. Norman Leto, 2017) deschide seria, fiind cel mai vizitat documentar proiectat în primăvara lui 2018. Pregătiți-vă pentru o supraîncărcare senzorială de proporții epice. Nimic mai puțin decât istoria universului, formarea stelelor și a planetelor, originile materiei și descurajantul viitor post-uman care zace înaintea noastră – toate sunt explorate în această experiență cinematografică năucitoare.

Soviet Hippies (r. Terje Toomistu, 2017), documentarul favorit al publicului din seria de toamnă 2018, merge pe urmele mișcării hippie de dincolo de Cortina de Fier. În contextul regimului totalitar din URSS-ul anilor ’70, un grup de nonconformiști își crează propriul sistem al libertății. Mulți ani mai târziu, oamenii încă se adună în Moscova pentru a comemora nefericitul eveniment din 1 iunie 1971, când mii de hipioți au fost arestați de KGB.

Filmul Eisenberger – Art Must Be Beautiful as the Frog Says to the Fly (r. Hercli Bundi, 2018) prezintă viața artistului austriac Christian Eisenberger, a cărui operă este formată din peste 45,000 de lucrări, reprezentate în medii foarte diverse, de la pictură şi sculptură la artă stradală, video şi performance. Într-o lume în care este din ce în ce mai greu să obții recunoaștere ca artist, semnificația artei este pusă sub semnul întrebării.

Circus Rwanda (r. Michal Varga, 2018) reliefează diferențele socio-culturale dintre europeni și africani prin povestea a două grupuri de circari, din Cehia și Rwanda, cu diferențele și similitudinile care le caracterizează. De asemenea, eliminarea tensiunilor rasiale este un subiect prezent în documentar, care urmăreşte relaţia dintre Eliseé, supravieţuitor al genocidului rwandez si acrobat, şi cehul Rosta Novák, ce conduce un grup de circari în Praga. Regizorul filmului, Michal Varga, va fi prezent la proiecţie pentru o sesiune Q&A.

Palace of the People (r. Georgi Bogdanov, Boris Missirkov, 2018) spune povestea celor mai relevante cinci clădiri socialiste aflate în ţări ale fostului bloc sovietic: Palatul Național al Culturii din Sofia, Universitatea de Stat din Moscova, Palatul Parlamentului din București, Palatul Serbiei din Belgrad și Palatul Republicii din Berlin. Fiecare dintre ele este cea mai înaltă, cea mai întinsă ca suprafață, are cel mai mare ceas de pe Pământ, sau cea mai avansată tehnologie a timpurilor sale, iar în prezent, foștii sau actualii directori şi angajaţi, alături de arhitecţi, intră în culisele poveştilor din spatele acestor clădiri.

Sunteţi aşteptaţi, ca de obicei, cu bere din partea casei de la Budweiser Budvar, iar intrarea este liberă.

Evenimentul Facebook al primei proiecții Documentary Mondays aici.

********* 

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

Foto: Documentary Mondays – facebook

08
/12
/21

Întâmplarea a făcut să revăd recent într-un cinematograf din Palermo, la un cineclub şi în versiune originală, adică vorbit în engleză, nu dublat în italiană, „Sunset Boulevard”, clasicul film noir din 1950 al lui Billy Wilder.

08
/12
/21

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, regizat de Radu Jude, premiat cu Ursul de Aur la Berlinala de anul acesta și propus de România pentru nominalizare la categoria „cel mai bun lungmetraj internațional” a galei Oscar 2022, este considerat de criticii străini favorit pentru selecția la premiile acordate de Academia Americană de Film.

26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.