Scurtmetrajul „Potemkiniștii” de Radu Jude, în premieră mondială la Cannes, pe 25 mai
https://www.ziarulmetropolis.ro/scurtmetrajul-potemkinistii-de-radu-jude-in-premiera-mondiala-la-cannes-pe-25-mai/

Scurtmetrajul „Potemkiniştii”, scris şi regizat de Radu Jude, va avea premiera mondială la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes, pe 25 mai 2022, în prezenţa echipei.

Un articol de Ziarul Metropolis|18 mai 2022

Producția românească va debuta în programul Quinzaine des Réalisateurs, secțiune paralelă a prestigiosului festival, la Théâtre Croisette. Alte două proiecții sunt programate pe 26 mai, la Cinéma Olympia și la Cinéma Alexandre III.

Cea de-a 75-a ediție a Festivalului Internațional de Film de la Cannes va avea loc în perioada 17 – 28 mai 2022.

Scurtmetrajul va rula în cinematografele din România din 1 iulie, în cadrul proiectului “Almanah Cinema. Șase filme scurte”.

„Potemkinștii pornește de la gestul de sfidare la adresa Rusiei făcut în 1905 de marinarii de pe Crucișătorul Potemkin, care au primit azil politic în România. În 2021, un sculptor (interpretat de Alexandru Dabija) încearcă să facă o lucrare inspirată de acest eveniment.

„Potemkiniștii” este o comedie despre artă, istorie, memorie și cinema, descrisă de criticul de film Andrei Gorzo ca „o schiță de Caragiale încrucișată cu un video-eseu de Mark Rappaport”.

Alexandru Dabija și Cristina Drăghici interpretează rolurile principale.

Producătorul scurtmetrajului este Ada Solomon, iar producător executiv, Diana Caravia. Imaginea este semnată de Marius Panduru, montajul, de Cătălin Cristuțiu, iar sunetul, de Titi Fleancu. Designul și mixajul de sunet sunt realizate de Marius Leftărache, costumele, de Cireșica Cuciuc, coafura și machiajul, de Bianca Boeroiu.

„Potemkiniștii” este o producție microFILM, cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei.

Prezența delegației la Cannes este susținută de Centrul Național al Cinematografiei, Institutul Cultural Român și DACIN SARA.

Radu Jude a mai fost prezent la Cannes, tot în secțiunea Quinzaine des Réalisateurs, în 2014, cu „Trece și prin perete”, recompensat cu Prix Illy, mențiune specială, dar și în 2013 cu scurtmetrajul “O umbră de nor”.

Radu Jude © Gerhard Kassner / Berlinale

Regizor şi scenarist, Radu Jude a câştigat cu lungmetrajul său de debut – „Cea mai fericită fată din lume” – premiul CICAE, la Berlinala 2009. În 2012, el a lansat lungmetrajul „Toată lumea din familia noastră”, prezentat în premieră mondială în secţiunea Forum de la Berlinală. Pelicula „Aferim!” (2015) i-a adus Ursul de Argint pentru cea mai bună regie. Ea a fost urmată de „Inimi cicatrizate” (2016), care a fost recompensată cu două premii la Locarno IFF şi pentru care Radu Jude a primit trofeul pentru regie la Mar del Plata, de documentarul „Ţara moartă” (2017) şi de lungmetrajul „Îmi este indiferent dacă în istorie vom intra ca barbari” (2018), primul film românesc premiat cu Globul de Cristal la Festivalul de la Karlovy Vary.

În 2020, Radu Jude a fost prezent la Berlinală cu două lungmetraje: „Tipografic majuscul” şi „Ieşirea trenurilor din gară”. Ambele filme au fost proiectate în secţiunea Forum a festivalului. Un an mai târziu, s-a impus între toate filmele din competiție cu „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”, recompensat cu Ursul de Aur. În același an 2021, scurtmetrajul său „Plastic semiotic” a fost prezentat în afara concursului la Festivalul de Film de la Veneția.

La ediția din 2022 a Berlinalei, a fost selectat, în competiția de scurtmetraje, cu „Amintiri de pe Frontul de Est”, realizat împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă.

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.