Sezonul estival se deschide la Ateneul Român
https://www.ziarulmetropolis.ro/sezonul-estival-se-deschide-la-ateneul-roman/

Filarmonica „George Enescu”, cea mai veche şi mai reprezentativă instituţie muzicală a României, organizează în perioada 1-5 iulie 2022 prima ediţie a festivalului internaţional, intitulat Athenaeum Summer Festival.

Un articol de Liliana Matei|28 iunie 2022

Originalitatea acestui festival constă în faptul că sunt implicați toţi muzicienii Filarmonicii „George Enescu”, fiind puse în valoare, pe rând, în fiecare dintre cele cinci concerte,  toate compartimentele din orchestră – secțiunile de corzi, suflători, percuție, precum şi Corul Academic și formațiile camerale. „Prin acest festival ne dorim să deschidem noi punți de comunicare a muzicii către un public cât mai divers, cu  scopul de a-l apropia de instituția Filarmonicii George Enescu și de clădirea-simbol a României, Ateneul Român. Ansambluri simfonice, corale și camerale alcătuite din artiştii filarmonicii vor prezenta programe inedite și foarte atractive, ce vor conține atât lucrări celebre din creația clasică, cât și lucrări de divertisment și muzică de film. La concertul special din data de 2 iulie, care va fi prezentat în limba română și ucraineană, vor fi invitați refugiați din Ucraina”, a declarat Marin Cazacu, inițiator al acestui festival și director  general al Filarmonicii „George Enescu”.

Athenaeum Summer Festival va fi inaugurat vineri, 1 iulie 2022, de la ora 19.00, de Orchestra simfonică a Filarmonicii „George Enescu”, condusă de dirijorul bulgar Emil Tabakov, în Sala mare a Ateneului Român. Programul serii este alcătuit din lucrările: Peer Gynt – Suita nr. 1, op. 46 de Edvard Grieg, Concertul în re minor pentru vioară și orchestră, op. 47 de Jean Sibelius, cu violonistul italian Vikram Sedona în calitate de solist, și  Simfonia nr. 4, în fa minor, op. 36 de Piotr Ilici Ceaikovski.

Sâmbată, 2 iulie, de la ora 12.00, Athenaeum Summer Festival propune un concert pentru refugiații din Ucraina, cu soliști ai Orchestrei simfonice a Filarmonicii „George Enescu”: cvintetul de alamă, cvintetul de suflători de lemn  și  cvintetul de coarde. Violonista Natalia Pancec și pianista Adriana Toacsen  vor intrepreta „Melodie” de Myroslav Skoryk. „Athenaeum Summer Festival, inițiat de domnul Marin Cazacu, proaspătul nostru director, care iată vine cu un suflu artistic plin de forță și de inventivitate, este primul festival din istoria Filarmonicii George Enescu, organizat chiar de instituție, care are drept scop promovarea membrilor orchestrei, în special, și lansarea debutului stagiunii estivale. Eu voi apărea alături de Athenaeum Brass Quintet, într-un program de mare spectaculozitate, cu lucrări de Bach și de Mancini aranjate pentru formula de flaut solist și cvintet de alamă de către Ioan Dobrinescu. Momentul nostru face parte dintr-un concert în care vor mai apărea și alte formule camerale, concert dedicat copiilor, în mod special celor ucranieni. Va fi un show pe cinste”, a punctat solistul Ion Bogdan Ștefănescu.

Corul Academic al Filarmonicii „George Enescu”, coordonat de  Iosif Ion Prunner, cu soliștii Celia Costea (soprană), Hector Lopez (tenor), Maria Bîldea (harpă) și Andrei Licareț, la pian, vor prezenta duminică, 3 iulie, de la ora 19.00, lucrări cunoscute semnate de Giuseppe Verdi, Alberto Ginastera,  Astor Piazzolla, Francis Poulenc, Ennio Morricone, Vangelis, Gabriel Fauré, Ariel Ramirez. „Concertul din 3 iulie va marca prezența unor compozitori de frunte din secolul XX care au o muzică  atractivă și bine ritmată. În acelaşi timp, continuăm colaborarea cu invitați de marcă alături de corul nostru”, a menționat dirijorul Iosif Ion Prunner.

Athenaeum String Orchestra, condusă de dirijorul Tiberiu Soare, şi violonistul ceh Josef Špaček vor aduce în fața publicului  luni, 4 iulie, de la ora 19.00, celebrul ciclu, cu mare priză la public, „Anotimpurile” de Antonio Vivaldi, alături de nu mai puțin faimoasa Suita Carmen de Bizet/ Şcedrin.

„Anotimpurile sunt, cu siguranță, cele mai faimoase concerte din creația lui Antonio Vivaldi, de aici și răspunderea foarte mare în privința interpretării: e un demers prin care, conștient fiind de așteptările publicului, eşti dator să păstrezi o dozare justă între autenticitate și spontaneitate”, a declarat dirijorul Tiberiu Soare, care se va afla la prima întâlnire cu violonistul Josef Špaček. „Suita Carmen pentru corzi și percuție a fost scrisă de Rodion Șcedrin special pentru balerina Maia Plisetkaya, care era și soția lui. Premiera a avut loc în Cuba,  de aici și componenta oarecum exotică a percuției: bongos, maracas, marimba. Problema centrală, ca și în cazul operei originare a lui Bizet, este cea a libertăţii individuale și a asumării propriului destin, cu toate urmările”, a precizat Tiberiu Soare.

În ultima seară a festivalului, marți, 5 iulie, Athenaeum Wind Orchestra, dirijată de Adrian Petrescu, cu Daniel Crespo la trompetă, va propune, de la ora 19.00, lucrări de John Williams (arr. Jan Bosveld) , Edward Elgar ( arr. Paul Lavender),  Dmitri Șostakovici și  Alexander Arutiunian.

„Marți, 5 iulie, Athenaeum Wind Orchestra are bucuria să evolueze pentru prima data în fața publicului. Programul cuprinde lucrări din repertoriul simfonic și al muzicii de film. Solistul concertului Daniel Crespo este Solo-Trompetist la Filarmonica del Teatro Colon, Buenos Aires din Argentina. Este fiul compozitorului Enrique Crespo, fondatorul celebrului  Ansamblu  German Brass. Suntem foarte recunoscători de existența acestui festival, care pune în valoare compartimentele Orchestrei Filarmonicii George Enescu. Suntem foarte onorați că Athenaeum Wind Orchestra  va închide acest festival de mare ținută”, a conchis dirijorul Adrian Petrescu.

07
/02
/24

Eyedrops și Pinholes, trupe de rock alternativ, pleacă într-un turneu ce cuprinde nouă orașe prin țară dar și în Republica Moldova, începând cu data de 8 februarie, din Timișoara, urmând să transforme într-o petrecere, pe rând, alte opt puncte geografice importante.

07
/02
/24

Editura Humanitas vă invită marți, 13 februarie, de la ora 19.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu istoricul Marc David Baer, profesor la London School of Economics and Political Science, istoricul Marian Coman și scriitoarea Sabina Fati despre volumul Otomanii: Hani, cezari și califi, o fascinantă nouă abordare a istoriei Imperiului Otoman.

05
/02
/24

La Centrul Național al Dansului București (CNDB), anul începe cu o rezidență și cu o serie de spectacole prezentate în cadrul stagiunii. 2024 este an aniversar la CNDB. Instituția împlinește 20 de ani și își propune să celebreze prin evenimente speciale cele două decenii de promovare a creației coregrafice.

05
/02
/24

„Din autobiografie îmi extrag eu forța, prin autobiografie simt că pot să-i fac pe oameni să se confrunte cu acele lucruri pe care nu vor să le vadă. Când vine vorba de scrierea autobiografică, oamenii nu mai pot spune: E doar un personaj, asta nu poate fi adevărat”.

05
/02
/24

Vineri, 9 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO va fi dirijată de RADU PAPONIU, director artistic și muzical al ansamblului Southwest Florida Symphony Orchestra, dirijor asociat al Filarmonicii din Naples (Florida – S.U.A.) și director muzical al Orchestrei de Tineret din același oraș american. Din 2017, Radu Paponiu a dirijat Filarmonica din Naples în peste 100 de evenimente diferite de muzică clasică, pop sau în proiecte educaționale.

05
/02
/24

Considerat, de critici, dar și de iubitorii de artă, poate cel mai cunoscut și mai bine cotat artist român contemporan la nivel internațional, Adrian Ghenie revine într-o licitație din România cu o lucrare amplă și expresivă.

05
/02
/24

Prima premieră a anului 2024 la Teatrul EXCELSIOR (singurul teatru din București dedicat adolescenților și tinerilor) este spectacolul PTERODACTILI de Nicky Silver, o producție în regia lui Radu Iacoban și scenografia lui Tudor Prodan.

05
/02
/24

Editura Humanitas Fiction vă așteaptă marți, 6 februarie, ora 19.00 la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bd. Regina Elisabeta nr.38) la lansarea romanului Borges și eu de Jay Parini, recent apărut în colecția „Raftul Denisei“ coordonată de Denisa Comănescu, în traducerea lui Mihnea Gafița, un road novel care emană o nesfârșită admirație pentru unul dintre cei mai îndrăgiți scriitori ai secolului XX, un roman ce are la bază întâmplări petrecute în primăvara anului 1971.

04
/02
/24

NOU Un singur personaj, în care coabitează două ființe diferite, chiar opuse. Un singur monolog, lung, rostit de doi actori, într-un spectacol nou intrat în portofoliul Teatrului Metropolis, în urma concursului pentru debutanți, “StarT”

02
/02
/24

Jurnalismul de investigație din Balcani, Europa Centrală, țările Parteneriatului Estic, precum și Cipru și Malta, a întâmpinat numeroase provocări în ultimii ani. În multe țări din regiune, peisajul media este plin de (auto-)cenzură, iar inițiativele independente și critice sunt insuficiente. Jurnaliștii se confruntă deseori cu amenințări, hărțuire și acțiuni legale, ceea ce le restricționează tot mai mult capacitatea de a documenta și raporta problemele acute din societatea actuală.