„Soul”. Despre frumuseţea lucrurilor simple
https://www.ziarulmetropolis.ro/soul-despre-frumusetea-lucrurilor-simple/

CRONICĂ DE FILM „Soul” (2020), noua animaţie a lui Pete Docter şi a Studioului Pixar, debordează de fantezie şi reia ambiţia din „Inside Out” (2015) de a crea imagini şi personaje animate accesibile pentru a reprezenta concepte abstracte.

Un articol de Ionuţ Mareş|23 martie 2021

Trebuie să fie greu să ieşi cu un nou film după o capodoperă de un succes uriaş ca „Inside Out” (2015), care vorbea despre bogatul univers emoţional al fiecăruia dintre noi printr-o galerie simpatică de personaje animate făcute să ne reprezinte sentimentele.

În „Soul” (2020), spiritul creativ al Pixar, Pete Docter, alături de co-regizorul Kemp Powers, animează din nou ceva abstract şi universal: momentul în care sufletul se zbate între viaţă şi moarte (sau, mai exact, viaţa de apoi).

Sigur, ideile adunate în „mesajul” filmului pot părea luate dintr-un manual ieftin de filosofie pentru începători sau chiar dintr-o carte motivaţională disponibilă pe orice tarabă: Viaţa e frumoasă nu atât prin aspiraţiile deşarte de glorie pe care ni le facem, ci prin capacitatea de ne bucura de simplitatea lucrurilor din jurul nostru şi de emoţia şi misterul fiecărei clipe.

Însă pentru ca o astfel de concluzie să nu devină un truism iritant, filmul dezvoltă o poveste în care protagonistul, un pianist de jazz pe nume Joe (a cărui voce e asigurată de Jamie Foxx), mai primeşte o şansă la viaţă după ce, în euforia că va susţine în sfârşit un concert pe o scenă, cade într-un canal pe o stradă din New York.

Aşa cum ne-a obişnuit, Pete Docter porneşte cu momente „realiste” de animaţie, recognoscibile pentru un anume stil Pixar, pentru a ne familiariza cu personajul şi cu lumea sa aparent anostă, de pianist de jazz ratat, nevoit să le predea muzică unor elevi afoni şi să suporte cicălelile mamei sale croitorese.

„Soul” decolează spectaculos atunci când fantezia care l-a făcut celebru pe Pete Docter preia controlul. Narativ, este momentul când sufletul lui Joe se află pe drumul spre viaţa de apoi, însă decide să amâne cu orice preţ pasul dincolo pentru că, în fond, în acea seară, trebuie să se bucure de mult aşteptatul său succes pe pământ.

În aceste momente care debordează de imaginaţie se vede cel mai bine talentul lui Pete Docter de a face o animaţie teribil de stimulantă din concepte abstracte, din diverse teorii despre viaţă, moarte şi trecerea între ele (şi nu neapărat într-o singură direcţie).

Purgatoriul în care ajunge sufletul lui Joe e conceput ca o lume virtuală infinită, populată de nenumărate creaturi mici şi jucăuşe, reprezentări vizuale ale personalităţilor ce aşteaptă să se coboare în trupurile oamenilor care apar pe pământ, şi păzită de nişte gardieni transparenţi, desenaţi din simple linii luminoase.

Apogeul călătoriei în acest spaţiu unic e atins pe teritoriul întunecat al sufletelor damnate şi ale celor care pe pământ practică o formă sau alta de meditaţie spirituală. Iar pendularea permanentă între lumea fizică şi reflecţia ei în universul imponderabil este motorul poveştii şi sursa celor mai suvuroase secvenţe.

Născocirile lui Pete Docter şi ale colaboratorilor săi reuşesc să transforme o naraţiune aparent banală într-o viziune cinematografică deopotrivă entertaining şi plină de idei.

08
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Alegoria nu e un gen cinematografic uşor. Mai ales când e vorba de una deopotrivă existenţială şi politică, aşa cum se vrea "Spiritele din Inisherin".

05
/02
/23

Cele trei cărţi de cronici de film publicate de Romulus Rusan în anii `70-`80 au fost reeditate recent, într-un singur volum şi într-o ediţie de lux, în seria de autor pe care i-o dedică Editura Spandugino. O apariţie demnă de a fi salutată şi un bun pretext de recitire.

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.