Spectacole-lectură cu intrare liberă, la Teatrul Nottara
https://www.ziarulmetropolis.ro/spectacole-lectura-cu-intrare-libera-la-teatrul-nottara/

Teatrul Nottara încheie stagiunea 2014-2015 cu evenimentul ,,Spectacolul începe cu o lectură”, iniţiat şi coordonat de regizorii Alexandru Mâzgăreanu şi Mihai Lungeanu. Intrarea este liberă.

Un articol de Liliana Matei|25 iunie 2015

În cadrul acestei ediţii, cea de-a 5-a a proiectului, publicul va face cunoştinţă cu trei dintre piesele Iaroslavei Pulinovici, o tânără autoare dramatică din Rusia, texte traduse în premieră pe ţară de către Raluca Rădulescu şi Bogdan Budeş. Lecturile vor avea loc pe 1, 2 şi 3 iulie, la Sala George Constantin, de la ora 19:00. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile. Fiecare dintre cele trei spectacole-lectură va fi urmat de o sesiune de discuţii cu publicul, în prezenţa scriitoarei, venită în România în calitate de invitat special.

Prin acest proiect, Teatrul Nottara îşi propune să trezească interesul publicului şi specialiştilor pentru dramaturgia contemporană din alte ţări, mai puţin cunoscută în România.

Ca o continuare practică a lecturilor din ediţia dedicată dramaturgieii contemporane din Cehia, a fost realizat spectacolul Poker face de Petr Kolečko, în regia Adelei Bițică şi scenografia lui Ştefan Caragiu. Această montare, în care joacă actori experimentaţi, Victoria Cociaș și Ion Haiduc, alături de tinerii actori Cristiana Ioniță și Costin Dogioiu, s-a bucurat de mare succes de public şi presă. În luna mai a acestui an, fost prezentată şi a câştigat Premiul pentru cea mai bună scenografie la cea de-a V-a ediţie a Festivalului Internaţional al Noii Acţiuni Teatrale Est-europene, organizat de Teatrul de Dramă şi de Păpuşi din Vraţa, Bulgaria şi Asociaţia Europeană de Teatru NETA.

Evenimentul este realizat şi de această dată în parteneriat cu UNATC I.L.Caragiale, întrucât acest proiect important crează o punte între facultatea de teatru şi scena profesionistă, aşa cum declara regizorul Alexandru Mâzgăreanu.

Autoarea din Rusia, care semnează toate cele trei texte prezentate în această ediţie, Iaroslava Pulinovici, s-a născut în 1987 la Omsk, în Rusia. A absolvit Institutul Dramatic din Ekaterinburg, unde a studiat scriere dramatică la clasa lui Nikolai Koliada. A câștigat numeroase premii la concursuri de dramaturgie, iar piesele ei sunt montate cu regularitate în Rusia și în Europa.

Miercuri, 1 iulie, va avea loc spectacolul-lectură Corul lui Caron, piesă tradusă şi regizată de Bogdan Budeş. Din distribuţie fac parte: Diana Roman, Dan Bordeianu, Raluca Gheorghiu, Ion Haiduc, Ion Grosu. Este un text despre o dragoste reînviată peste ani, cu tot cortegiul de speranţe şi vise. Nastea, în vârstă de douăzeci și cinci de ani, este un fost copil-minune. Locuiește cu sora ei și cu soțul acesteia, care o iubesc și o răsfață (îi spun, în ciuda vîrstei, Nastenka). Dar Nastenka este foarte nefericită. Nu și-a împlinit visurile – nu a devenit o vedetă a scenei și, deși lucrează la Operă, cântă doar în cor. De la Moscova, soseşte dirijorul Kostea pentru o montare nouă. Mai demult, el a lucrat în acest teatru, iar cei doi au avut în trecut o relație amoroasă furtunoasă. Însă el a plecat din oraş în urmă cu cîțiva ani. Acum s-a întors în calitate de dirijor invitat şi Nastenka speră să reaprindă flacăra dragostei…

Joi, 2 iulie, actorii Catrinel Dumitrescu, Sorin Cociş şi studenţii UNATC I.L.Caragiale Lucian Bârsan, Catinca Maria Nistor, Oana Cârmaciu, Clara Popadiuc vor prezenta piesa Janna, tradusă de Raluca Rădulescu, în regia lui Mihai Lungeanu.

Janna este o femeie care a trecut prin multe în viață. A băut votcă cot la cot cu bandiții, a scăpat ca prin minune de un proces, a luptat în anii ’90 cu rakeții. Acum, la cincizeci de ani, are propria reţea de magazine, un centru comercial şi o casă uriașă. Trăiește cu Andrei, un bărbat mult mai tânăr decât ea şi s-ar putea spune că, în afară de tinerețe, Janna are totul. Însă, într-o zi, idila se termină. Andrei îi spune că o părăsește pentru o fată tânără de la care așteaptă un copil. Desigur, ca întotdeauna, Janna face față situației, îl dă afară pe Andrei şi alege să rămână singură. Dar nu este atât de simplu să-şi înfrunte propria singurătate precum credea…

Vineri, pe 3 iulie, actorii Ion Grosu, Adrian Văncică, Crenguţa Hariton, Sorin Cociş, Diana Roman şi studentul Vlad Bălan, îndrumaţi de regizorul Alexandru Mâzgăreanu, vor interpreta textul Somnambulism. Iată pe scurt acţiunea piesei: lui Slava îi moare soția, Renata. După o vreme, găsește scrisorile acesteia, din care reiese că, ani la rând, l-a înșelat, iar fiul lor, de cincisprezece ani, nu este, de fapt, copilul lui. Oricât l-ar durea, înțelege că nu are niciun drept s-o învinovățească pe Renata fiindcă și el, de vreo patru ani, are o amantă. Minciuna în care a trăit tulbură percepţia lui Slava asupra vieţii, iar el hotărăște să spună adevărul. Dar această decizie îi va aduce noi suferințe. Adevărul îl va face în ochii celorlalţi un caraghios incomod.

25
/01
/24

Marți, 30 ianuarie, începând cu ora 11:00, la Sala „Ileana Berlogea”, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale va sărbători Ziua Universității și a patronului său spiritual, Ion Luca Caragiale.

25
/01
/24

Duminică, 28 ianuarie (de la 17.00), primul concert al anului 2024 din stagiunea Orchestrei de Muzică Populară Radio îi este dedicat memoriei actriței NATAȘA RAAB, prezentatoare a nenumeroase concerte pe scena Sălii Radio.

25
/01
/24

Muzica și poveștile se întâlnesc la Teatrelli într-un nou concept de spectacol sonor, creat de Mădălina Pavăl și Alexei Țurcan, împreună cu alți 10 muzicieni talentați. GAZDA redefinește sonoritățile românești și propune spectatorilor un alt mod de a se bucura de muzică – umăr lângă umăr cu artiștii răspândiți prin sala transformată într-o sufragerie, pregătiți să dăruiască povești din culisele creației.

25
/01
/24

Festivalul DIPLOMA Show, un proiect The Institute, lansează seria de podcasturi Friends of the Arts, produsă de Black Rhino Radio și moderată de Artemisa Pascu. Friends of the Arts - A DIPLOMA Show Podcast continuă misiunea proiectului de a promova și susține tinerii artiști, designeri și arhitecți.

25
/01
/24

Gaep anunță reprezentarea lui Théo Massoulier. Artistul stabilit la Lyon este cunoscut pentru asamblaje în care coexistă elemente minerale, plante și artefacte și care fac trimitere la culturile biologice din laborator sau la mici matrice prebiotice. Recent, el a început să dezvolte o serie de picturi cu basoreliefuri inedite, acționate magnetic. Prima lui expoziție personală la Gaep – și prima din București – se va deschide la finalul lunii februarie.

24
/01
/24

Despre “Klaus & Barroso” – ce a fost asta, frate Bogdan Theodor Olteanu? Acum, pe bune? Ce a fost asta? M-ai pus într-o situație tare complicată. Dar, vorba cântecului: “Frate, frate, la bine și la greu”, scrie Vasile Ernu, despre cel mai discutat film românesc din această lună.

23
/01
/24

CRONICĂ DE FILM În noul său lungmetraj, “Familiar” (2023), Călin Peter Netzer pare că încearcă să reia formula de succes din “Poziţia copilului” (2013), filmul cu care a câştigat Ursul de Aur la Berlinale.

23
/01
/24

ISTORIA ne ajută să călătorim în trecutul persoanelor, familiilor, comunităților, popoarelor, Lumii întregi. Ea ne învăţă să întelegem o hartă, o haină, o clădire, o ruină, o fotografie, o gravură, un document vechi, o piesă de muzeu sau chiar un tablou. Cine ştie Istorie, va înțelege mai bine comunitatea şi lumea în care trăieşte azi!

23
/01
/24

Miercuri, 24 ianuarie, ziua în care Unirea Principatelor Române este celebrată la nivel național prin numeroase festivități și manifestări culturale, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București oferă publicului oportunitatea de a descoperi tainele limbajului universal al artei prin intermediul expoziției momentului, „Universul lui Salvador Dalí”, deschisă la Hanul Gabroveni din centrul Capitalei.

22
/01
/24

Teatrul Național „I.L. Caragiale” București își începe anul în Sala Mare, cu „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht, această ars poetica și demonstrație practică a teatrului epic, acest punct de cotitură teatral, tablă de șah cu toți pionii murdari, busolă morală fără ac, și matrioșkă a răului.