Sunt o baba comunista. Nostalgie bine temperată
https://www.ziarulmetropolis.ro/sunt-o-baba-comunista-nostalgie-bine-temperata/

CRONICĂ DE FILM „Sunt o babă comunistă“, în regia lui Stere Gulea, este un film de public care pendulează între un comic echilibrat şi un sentimentalism moderat. Un plus de rigurozitate l-ar fi putut urca însă în categoria realizărilor cinematografice de top.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 august 2013

CRONICĂ DE FILM. Bazat pe romanul de succes cu acelaşi titlu al lui Dan Lungu, „Sunt o baba comunista“ este un onest film de public care pendulează între un comic echilibrat şi un sentimentalism moderat. Dacă ar fi beneficiat şi de un plus de rigurozitate (asumarea unei perspective narative clare, ocolirea unor şabloane, renunţarea la una-două scene), noul lungmetraj al lui Stere Gulea ar fi putut marca un punct semnificativ în peisajul cinematografic actual.

„Sunt o baba comunista“ îmbină un prezent ambalat în culori tandre cu flashback-uri de un alb-negru luminos (imaginea e semnată de Vivi Drăgan Vasile), precum şi numeroase ramificaţii narative şi personaje secundare cu tentativa de portretizare a unei familii şi a societăţii româneşti.

Această construcţie polifonică este, cu unele excepţii, atent şi sigur controlată de Stere Gulea, coautor şi al scenariului, alături de scriitorii Lucian Dan Teodorovici şi Vera Ion.

Confruntarea interioară între prezent şi trecut, care constituie drama protagonistei Emilia, este proiectată pe fundalul unei ţări care nu şi-a încheiat încă socotelile cu istoria recentă şi al unei crize economice actuale care leagă România de SUA.

Scenografia (Călin Papură) şi costumele (Doina Levinţa) redau atmosfera unei lumi de provincie în care timpul pare să fi rămas pe loc. Sărăcia nu este prezentată naturalist-mizerabilist, ci mai degrabă printr-o lentilă comic-afectivă (muzica lui Vasile Şirli conduce în aceeaşi direcţie).

Suntem departe de spiritul strident, vindicativ şi maniheist al anilor ’90, dar şi de radicalismul stilistic întâlnit la (neo)realismul pricipalilor reprezentanţi ai Noului Cinema Românesc.

Este o privire intensă, dar echilibrată şi lucidă asupra nuanţelor vieţii în comunism şi sub tranziţia nesfârşită care i-a urmat. Din acest motiv, „Sunt o babă comunistă“ poate fi încadrat în „familia“ unor filme ca „Medalia de onoare“, „Cum mi-am petrecut sfârşitul lumii“, „Despre oameni şi melci“, „Visul lui Adalbert“ sau chiar „Amintiri din Epoca de Aur”.

Personaje puternice şi scene neconvingătoare

Din păcate, însă, pentru omogenitatea filmului, Stere Gulea ezită, nejustificat, între perspectiva narativă a autorului omniscient şi cea a protagonistei, deşi balanţa înclină vizibil spre Emilia, interpretată, deloc surprinzător, fără reproş de Luminiţa Gheorghiu (în multe secvenţe, camera abandonează restul personajelor şi se opreşte numai asupra chipului expresiv al actriţei).

Citiţi şi: Câştigă 3 invitaţii la filmul „Sunt o babă comunistă“, cu Luminiţa Gheorghiu şi Marian Râlea!

Emilia este, de altfel, şi cel mai complex personaj, secondată de înţelegătorul soţ Ţucu (Marian Râlea, într-unul din cele mai bune roluri) şi de fiica Alice (Ana Ularu, cu o apariţie ce îi confirmă talentul).

Personajul stereotipic reprezentat de doamna Stroescu (Valeria Seciu) nu se dovedeşte a fi decât cotraponderea anticomunistă la nostalgiile Emiliei, la fel cum de un uşor schematism tipologic sunt pândiţi şi foştii colegi de fabrică ai protagonistei (iar scena în care Emilia îi convoacă pe aceştia din urmă pentru a-i convinge să cumpere rămăşiţele fostei fabrici este superfluă şi slab construită).

În ciuda unor simplificări sau note stridente, Sunt o baba comunista este credibil ancorat în realitatea românească, dar are şi capacitatea de a accede la universal. Stere Gulea şi colaboratorii săi au realizat un film agreabil, necesar şi potrivit pentru a da startul noului sezon cinematografic.

INFO

Sunt o baba comunista (România, 2013)
Regia: Stere Gulea
Cu: Luminiţa Gheorghiu, Marian Râlea, Ana Ularu, Valeria Seciu, Anca Sigartău

Rating: ●●●○○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

Marele Ecran

09
/04
/16

Editura Polirom invită iubitorii de carte şi de film, duminică, 10 aprilie, de la ora 17.00, la Librăria Humanitas de la Cișmigiu (Bdul Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu celebrul actor Ion Dichiseanu, prilejuită de lansarea volumului Am fost rivalul regelui. Povestea mea de iubire cu Sara Montiel, intrat de curând în portofoliul editurii, și în format digital.

08
/04
/16

Una dintre cele mai populare şi iubite poveşti universale ale copilăriei din ultimele decenii, “Cartea Junglei”, are parte de o nouă ecranizare, de această dată live-action, într-o impresionantă adaptare.Filmul, distribuit de Forum Film România, va avea premiera pe 15 aprilie 2016 în format IMAX 3D şi 4DX 3D.

07
/04
/16

Inspirat de copilăria multor dictatori ai secolului XX, Copilăria unui lider/ The Childhood of a Leader este un portret amenințător al Răului în devenire. Scenariul este inspirat de o nuvelă a lui Jean-Paul Sarte, “L’Enfance d’un chef”, publicată în 1939. Copilăria unui lider, filmul de debut al actorului Brady Corbet va închide cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (13 – 17 aprilie, București, Cinema Elvira Popescu).

07
/04
/16

Patru reușite scurtmetraje româneşti realizate de tinere regizoare şi relansate pe platforma Cinepub. Patru poveşti, patru perspective feminine, patru stiluri diferite, inclusiv o solidă animaţie despre viaţa la bloc. Anti-eroine în căutarea unei schimbări în existenţa lor monotonă.

07
/04
/16

Festivalul Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) îi dedică anul acesta o amplă retrospectivă regizorului cult Sion Sono, copilul teribil al cinema-ului independent japonez, prezentând 10 dintre cele mai provocatoare filme ale sale.

06
/04
/16

Cel mai mare festival de scurtmetraje din România, ajuns la ediția a zecea, se deschide oficial mâine, 7 aprilie, la ora 19.30, la Clubul Țăranului. Ediția aniversară durează până pe 11 aprilie și propune publicului din București 140 de filme scurte recente, inventive și inovatoare, în nu mai puțin de 16 secțiuni, zeci de invitați speciali, seminarii și petreceri de proporții cosmice.

06
/04
/16

"ma ma", un film de Julio Medem, cu Penelope Cruz, va intra în cinematografele româneşti din 29 aprilie. ma ma spune povestea emoţionantă a Magdei, o femeie din Spania perioadei de criză 2010-2012, pentru care veştile proaste se succed cu o viteză ameţitoare: mai întâi şomajul, apoi soţul o părăseşte pentru altă femeie mai tânără, plus un diagnostic medical necruţător. Cu toate acestea, Magda găseşte puterea să lupte în continuare.

05
/04
/16

Cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Film București (BIFF) vine, pe lîngă filmele importante și foarte bune, și cu o premieră organizatorică. Sylvain Auzou, directorul secțiunii Venice Days, din cadrul Mostrei Venețiene, este noul director artistic al festivalului nostru.

05
/04
/16

Anul acesta, Festivalul Internațional de Film NexT (7-11 aprilie 2016) împlinește 10 ani. 10 ani de filme scurte care, adunate unul câte unul, înseamnă peste o mie. Pentru editia aniversară, organizatorii au ales să adune într-un program special acele scurtmetraje care au rămas în memoria cinefililor de la o ediție la alta și care surprind cel mai bine spiritul NexT. Cinci filme ambițioase, ale unor voci originale și curajoase. Programul 10 ani de NexT va fi proiectat joi, 7 aprilie, la Muzeul Țăranului, imediat după gala de deschidere, începând cu ora 20.00.

04
/04
/16

Statul contra Fritz Bauer/ People vs. Fritz Bauer (r. Lars Kraume), un thriller istoric de impact, care dramatizează obstacolele pe care le traversează un procuror în procesul de condamnare al unuia dintre marii responsabili ai Holocaustului, va deschide cea de-a cincea ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica (13 – 17 aprilie, Cinema Elvira Popescu).

02
/04
/16

Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF) organizează, în perioada 29 mai – 4 iunie 2016, cea de-a treia ediție a programului Transilvania Pitch Stop (TPS). Proiectul le este dedicat cineaștilor din România și Republica Moldova aflați la primul sau al doilea lungmetraj și oferă consultanță personalizată de dezvoltare de scenariu, training și o platformă pentru susținerea pitch-ului în fața unor potențiali parteneri.

01
/04
/16

În România, o țară cu 20 de milioane de locuitori, nu s-a produs niciun film pentru copii în ultimii 25 de ani. CINEMATOUR KIDS prima caravană de filme pentru copii din România, a ajuns în localităţile fără cinematograf şi în centrele de copii instituţionalizați, adunând peste 3250 de spectatori. Ediţia a II-a se va derula pe parcursul lunii aprilie 2016 şi este susţinută de Centrul Naţional al Cinematografiei.

01
/04
/16

“Minte-mă frumos în Centrul Vechi”, cea mai nouă comedie romantică românească, are premiera astăzi în cinematografele din toată țara. Aseară, la CinemaPro, a avut loc premiera de gală. Au fost prezenți membrii echipei de producție, actorii, regizorul și producătorii filmului, alături de vedete din show biz, muzică și televiziune. Printre ei: Adela Popescu, Liana Stanciu și Mihai Georgescu, Viorel Lis (care are o apariție inedită în film), Toni Grecu, Horia Brenciu, Nicoleta Hâncu, George Piştereanu sau Virgil Ianţu.

31
/03
/16

Trei regizori importanţi ai Noului Cinema Românesc – Radu Jude, Marian Crişan şi Adrian Sitaru. Trei scurtmetraje ultrapremiate care mizează pe stimularea emoţională a spectatorului – „Lampa cu căciulă” (2006), „Megatron”(2008) şi „Excursie” (2014), relansate pe platforma Cinepub. O temă universală comună: relaţia complicată copil – părinte.