Teatrul Nottara aduce Festinul pe Bulevard
https://www.ziarulmetropolis.ro/teatrul-nottara-aduce-festinul-pe-bulevard/

Teatrul Nottara începe toamna în forţă. Pe lângă deschiderea stagiunii, instituţia organizează prima ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, între 12 şi 19 octombrie.

Un articol de Andrada Văsii|13 septembrie 2013

Teatrul Nottara începe toamna în forță. Pe lângă deschiderea stagiunii, instituția organizează prima ediție a Festivalului Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, între 12 și 19 octombrie.

La conferința de presă, am văzut o parte din spectacolul ,,Matrimoniale”.

O scenă cu recuzită. Lumini. Sala vuiește de nerăbdare. Marinela Țepuș, directoarea teatrului, se așază la marginea scenei și se adresează publicului. Actorii stau undeva pe margine, pe scaune, și ascultă. Începe stagiunea la Teatrul Nottara. Începe și Festivalul Internațional de Teatru Fest(in) pe Bulevard.

După câteva minute i se alătură și Alice Barb. Regizoarea începe să vorbească despre noul său proiect, ,,Mobilă și durere’’, care are la bază un text de Teodor Mazilu.

,,Iată-mă acum la a patra incursiune în lumea lui Teodor Maziliu. Un text care este excepțional, după părerea mea, Mobilă și durere, un text scris acum 32 de ani, dar care este atât de actual, din păcate, încât pare că a fost scris ieri.”

Alice Barb,

regizor

Ascultând-o pe regizoarea Alice Barb cum vorbește despre producția ,,Mobilă și durere” de la Teatrul Nottara, îți poți da seama că spectacolul promite: e o poveste a îmbogățirilor peste noapte, a oamenilor lipsiți de aspirații și a celor care se refugiază în dorințe meschine.

Alice Barb a creionat cu ușurință pentru toți cei prezenți tipologia personajelor din ,,Mobilă și durere’’: ,,Un spectacol care sper să fie modern în sensul bun al cuvântului. Care sper să scoată la lumină abordările profunde pe care Teodor Mazilu le pune în acest text. Repet, un text pe care eu îl consider foarte important, un text testamentar. Fiind singura comedie scrisă de Teodor Mazilu în care se moare la final, eu am citit-o întotdeauna ca pe o mare tragicomedie.”

Teatrul Nottara

Directorul Teatrului Nottara, Marinela Ţepuş, alături de regizoarea Alice Barb.

În continuare, Alice Barb vorbește despre actualitatea textului lui Mazilu: ,,În lumina întâmplărilor din țara noastră pot să vă spun că începe să mi se pară un text aproape apocaliptic. Pe vremea când a fost scris acest text puteam să ne împărțim în două și să spunem că personajele care evoluează în el nu suntem noi, sunt ceilalți. Și știm foarte bine cine sunt: sunt aceia. Astăzi, granița aceasta mi se pare că a dispărut.’’

,,Un text în care la final, câinele Adolf, pe care Lizica tot speră să îl învețe limba franceză, apare și transmite următorul mesaj: floarea trebuie să ramână floare, câinele trebuie să rămână câine și omul să rămână om; mi se pare un text foarte important.”

Alice Barb

 

Matrimoniale cu complicații

Regizoarea Diana Lupescu a vorbit despre spectacolul ,,Matrimoniale”.

Eva, o femeie foarte bogată, doreşte să se căsătorească. Pentru aceasta apelează la un site de matrimoniale. Alege doi bărbaţi cu care să se întâlnească. Tibi şi Zaharia sunt invitaţi, în acelaşi timp, la întâlnire, pentru a li se da un test. Fiecare dintre ei are moduri complet diferite de a o cuceri.

Tibi este ofensiv, Zaharia pasiv şi sensibil. Lucrurile se complică şi adevărul este dezvăluit atunci când apare, neinvitată, o femeie, Mira. Conştientă, încă de la început, că pretendenţii sunt interesaţi, în principal, de banii ei, Eva va fi uimită să afle că, ceea ce îi face să lupte, sunt motive mai degrabă personale, situaţii grave din prezent şi din trecut.

Teatrul Nottara

Fragment din spectacolul ,,Matrimoniale”. Actorii, de la stânga la dreapta: Lucian Ghimiși, Mihai Marinescu și Ada Navrot.

Din nou întuneric. Zaharia stă la o masă. Tibi în partea alăturată a scenei. Eva ține în mână o pungă. Regulile jocului sunt simple: cei doi pretendenți trebuie să îi spună de ce o plac. După caz, fiecare primește un pai. Schimbul de replici fluent dintre Zaharia și Tibi te face să crezi că iei parte la o luptă între doi combatanți pentru mâna femeii iubite. Acolo. Și atunci. Lucrurile se complică. Apare Mira.

Jocul actorilor te invită să îi urmărești cu sufletul la gură. Cine este Mira, ce dorește ea și cum se vor termina lucrurile pentru Eva? Întrebări la care regizoarea Diana Lupescu a dat indicații clare spre a se primi un răspuns. Rezultatul? Un nou spectacol pentru Teatrul Nottara.

Teatrul Nottara prezintă festinul actoricesc

Noutăţile repertoriului de la Teatrul Nottara sunt cele trei premiere: ,,Matrimoniale” de Lia Bugnar, regia – Diana Lupescu; ,,Mobilă şi durere” de Teodor Mazilu, regia – Alice Barb şi ,,Un pic prea intim” de Raijiv Joseph, regia – Cristi Juncu. Montările vor ieşi la rampă în luna octombrie, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard.

,,Am creionat un proiect inedit care va cuprinde nu doar spectacole de teatru, ci şi lansări de carte, colocvii, spectacole-lectură cu acces liber şi un eveniment stradal dedicat tuturor trecătorilor. Timp de opt zile, teatrul va îmbrăca «haine de festin», cu scopul de a revitaliza comedia bulevardieră.”

Marinela Țepuș,

directorul teatrului Nottara

Festivalul, aflat la prima ediție, propune două secţiuni. Prima secţiune, cea competitivă, a fost denumită emblematic „Criză teribilă, monşer!”, pentru că, în cadrul acesteia, vor intra în competiţie spectacolele, din mai multe ţări (Franța, Serbia, Bulgaria, Austria), concepute pe tematica (prea prezentă, prea cunoscută) a crizei. Cu alte cuvinte, se încearcă ilustrarea prin teatru a unui subiect de actualitate: criza de orice tip (economică, socială, politică, sexuală sau identitară).

A doua secţiune, „Bulevardul Comediei”, prezintă, pe lângă spectacole ale teatrului gazdă, şi ale producții, printre care: „Familia Tót”, (Centrul Cultural Nicolae Bălcescu, regia – Victor Ioan Frunză), „Leonida Gem Session” (Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, regia – Tompa Gabor).

 

Foto credit: Teatrul Nottara

12
/01
/24

Proiectul „Narațiuni ale națiunii”, produs de PostModernism Museum cu ocazia Zilei Culturii Naționale 2024, abordează valorile naționale într-o perspectivă multidisciplinară, prin teme dedicate unor genuri și mijloace de exprimare atractive: bandă desenată, muzică rock și folk, literatură, arte vizuale, istoria artei, în care reprezentările naționale sunt înțelese ca valori democratice, dimensiune europeană, influențe creative specifice unui spațiu de spiritualitate și limbaj comun.

12
/01
/24

Luna ianuarie aduce în spațiile galeriei neconvenționale Celula de Artă două noi vernisaje: acumulare.colecție 3, expoziția-colecție de lucrări dăruite de prieteni artiști a co-fondatorului Celulei de Artă, Daniel Loagăr, la spațiul-vitrină din B-dul Carol nr. 53 și experimental I, expoziția de fotografie experimentală a artistului vizual Marius Adrian, la Pop Up Window de la Galeria Kulterra (str. Știrbey Vodă nr. 104 – 106).

12
/01
/24

Scrisoarea trimisă de către scriitorul Mircea Damian din închisoare, jurnalul intim al unei doamne de la curtea regală, un jurnal de front din cel de-al Doilea Război Mondial, catrenul dedicat de Lucian Blaga uneia dintre muzele sale și ultima scrisoare trimisă de Ion Antonescu către soție s-au numărat printre cele mai discutate obiecte de colecție licitate la finalul anului trecut.

11
/01
/24

Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției din 2024 a Programului CANTEMIR*, program de finanțare pentru proiecte culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale din domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans).

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.