The Grand Budapest Hotel. Kino-feerie
https://www.ziarulmetropolis.ro/the-grand-budapest-hotel-kino-feerie/

Cu o distribuţie de staruri cât pentru zece producţii, „The Grand Budapest Hotel”, noul film al americanului Wes Anderson, este o kino-feerie dificil de clasat, dar plăcută ochiului. Un film special, cum rar poate fi văzut pe marile ecrane.

Un articol de Ionuţ Mareş|17 martie 2014

CRONICĂ DE FILM. Cu o distribuţie de staruri cât pentru zece producţii, „The Grand Budapest Hotel”, noul film al americanului Wes Anderson, este o kino-feerie dificil de clasat, dar plăcută ochiului. Un film special, cum rar poate fi văzut pe marile ecrane.

Inspirat din opera scriitorului austriac Stefan Zweig, consacrat în prima jumătate a secolului 20, şi filmat în Germania, „The Grand Budapest Hotel” („Hotel Grand Budapest”) a primit în februarie Ursul de Argint – Marele Premiu al Juriului la Festivalul de Film de la Berlin.

Este, probabil, cel mai important trofeu obţinut până acum de nonconformistul cineast american Wes Anderson, ale cărui filme au făcut mereu notă discordantă şi au fost căutate de marile festivaluri din Europa (în 2012, „Moonrise Kingdom” deschidea Cannes-ul).

Noul său lungmetraj este o kino-feerie de o exuberanţă vizuală impresionantă, care amestecă jucăuş şi creativ genuri – de la fantasy şi (tuşe de) animaţie, la comedie burlescă, dar cu inflexiuni dramatice, şi film de aventuri cu accente noir şi suprarealiste.

Distribuţia este formată din atât de multe staruri (predominant britanice, americane şi franceze), încât ar ajunge pentru un întreg sezon de Oscaruri.

Wes Anderson este ca un magician care, pe lângă Ralph Fiennes (interpretul principal), scoate din joben la interval de câteva minute câte un chip uşor de recunoscut, în ciuda transformărilor: Tom Wilkinson, F. Murray Abraham, Jude Law, Tilda Swinton, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Edward Norton, Bill Murray, Léa Seydoux, Jason Schwartzman sau Owen Wilson.

Gustave H (Ralph Fiennes), un reputat portar la un mare hotel dintr-un ţinut fictiv, dar cu trăsături uşor identificabile de Mitteleuropa, este urmărit în aventurile sale interbelice alături de novicele Zero (necunoscutul Tony Revolori), hamalul hotelului.

The Grand Budapest Hotel

Acţiunile celor doi au loc pe fundalul apariţiei nazismului şi apropierii războiului şi cuprind, printre altele, furtul unui tablou scump, lupta pe o moştenire şi o evadare din închisoare.

Întâmplările sunt povestite, peste ani, de hamal (devenit între timp proprietar al hotelului rămas fără gloria de altădată) unui scriitor care, peste alţi câţiva ani, le include într-o carte ce ajunge ulterior în mâinile unei tinere cu a cărei imagine începe filmul.

Este o regresie ficţională în timp, ce îi oferă lui Wes Anderson acoperirea şi libertatea totală de a fantaza pe seama unei perioade şi a unui spaţiu care au fost abordate cu generozitate în cinema, însă probabil niciodată cu lejeritatea butaforică şi ludicul superior ale cineastului american.

Distribuit în România de Odeon Cineplex, „Hotel Grand Budapest” a fost proiectat la 12 martie în deschiderea Festivalului DaKINO de la Bucureşti şi va putea fi văzut în cinematografe începând cu 21 martie  

INFO

The Grand Budapest Hotel

Regia: Wes Anderson

Cu: Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Tom Wilkinson, F. Murray Abraham, Jude Law, , Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Edward Norton, Bill Murray, Léa Seydoux, Jason Schwartzman, Owen Wilson.

Rating: ●●●●○

Ionuţ Mareş, autorul cronicii,
este şi colaborator al blogului
de film şi cultură cinematografică

ME-proiector-72dpi-150x1501

Foto din The Grand Budapest Hotel – capturi film

02
/02
/23

CRONICĂ DE FILM Probabil că e şi simbolic, însă cu siguranţă e ceva comic în constatarea că cel mai prolific regizor de filme comerciale din cinematografia română post-2000 e un spaniol. În timp ce noi eram ocupaţi cu filmele de festival, Jesús del Cerro îşi urma neabătut şi vesel propriul drum, aproape singur pe culoar.

30
/01
/23

În perioada 20 – 28 ianuarie a avut loc în Franța cea de-a 5-a ediție a Festivalului de film documentar (FIPADOC) de la Biarritz, primul eveniment major al anului din circuitul celor dedicate acestui gen, care reunește anual 50 de țări participante și peste 30.000 de spectatori. Cu această ocazie, „Pâinea noastră cea de toate zilele”, cel mai nou documentar regizat de Șerban Georgescu („Varză, cartofi și alți demoni”; „Jurnalul familiei -escu”) a avut premiera internațională, fiind nominalizat în cadrul secțiunii IMPACT, dedicată producțiilor cu teme sociale, de mediu sau justiție.

26
/01
/23

Pe 27 ianuarie, unul dintre cei mai importanți actori din România împlinește 87 de ani. Pe Florin Piersic îl puteți vedea pe 30 ianuarie în spectacolul „Străini în noapte” de Eric Assous, regizat de regretatul Radu Beligan și găzduit de Naționalul bucureștean.

26
/01
/23

Festivalul Internațional de Film Transilvania (9 – 18 iunie 2023, Cluj Napoca) anunță Focus Nordic, un program complex, cel mai mare de acest fel din istoria TIFF, dedicat unei cinematografii europene bogate, diverse și inovatoare, cea din țările nordice: Suedia, Danemarca, Finlanda, Norvegia și Islanda.

25
/01
/23

CRONICĂ DE FILM Reacţiile la “Close” (2022) par să se fi împărţit în două: “heartbreaking” (cu versiunea românească “vai, cât am plâns”) şi, mult mai rar, “tearjerker”. O zic din capul locului: sunt din a doua categorie. Deşi am plecat setat să mă las emoţionat (nu am nici cea mai mică problemă să dau garda jos în sala de cinema), am ieşit iritat.

22
/01
/23

Apariţia în română, pe final de 2022, la Editura Tracus Arte, a două cărţi de Pier Paolo Pasolini - una de poezii şi alta cu texte despre literatură şi artă - a tulburat puţin apatia cu care a fost marcat la noi centenarul acestui mare cineast şi scriitor.

18
/01
/23

Din 20 ianuarie spectatorii din București, Bacău, Bistrița, Botoșani, Buzău, Cluj, Oradea, Pitești, Satu Mare, Sibiu, Sinaia și Târgu Mureș vor putea vedea pe marile ecrane controversata poveste a trupei Phoenix, spusă chiar de membrii ei în documentarul „Phoenix. Har/Jar”.

13
/01
/23

Două filme din competiţia Festivalului de la Cannes, foarte diferite, pot fi găsite în ianuarie în cinematografe: "Frate şi soră", de Arnaud Desplechin, şi "Păianjenul sfânt", de Ali Abbasi.