TIFF 2021 – Cinema georgian poetic
https://www.ziarulmetropolis.ro/tiff-2021-cinema-georgian-poetic/

CRONICĂ DE FILM Câştigător al premiului criticii în competiţia de la Berlinale şi proiectat în premieră în România în competiţia internaţională de la TIFF, filmul georgian „Priveşte către cer” („What Do We See When We Look at the Sky?”, 2021), de Aleksandre Koberidze, are o libertate formală impresionantă şi e pe alocuri hipnotic.

Un articol de Ionuţ Mareş|28 iulie 2021

Cum mai poate un film să vorbească despre iubire fără a fi banal şi convenţional, dar şi fără a deveni teribilist cu orice preţ? E o întrebare esenţială la care regizorul georgian Aleksandre Koberidze propune un frumos răspuns prin al doilea lungmetraj al său, „Priveşte către cer” („What Do We See When We Look at the Sky?”).

Cineastul ia o premisă fantezistă – o fată şi un băiat dintr-un oraş din Georgia se întâlnesc întâmplător, se îndrăgostesc, însă un blestem misterios le schimbă complet înfăţişarea, aşa că nu se mai recunosc, deşi lucrează aproape unul de celălalt şi se intersectează deseori.

Este o idee generoasă, care nu e dezvoltată însă într-un film fantastic. E mai mult un joc scenaristic, o infuzie de imaginaţie într-un film care, altfel, se dovedeşte atent mai degrabă la stări sufleteşti şi mici momente de graţie din viaţa pe timp de vară a oraşului şi a locuitorilor săi, şi mult mai puţin pe deplierea unui fir narativ clasic.

Deşi îi urmăreşte pe cei doi protagonişti în căutarea lor reciprocă, filmul îşi ia timp, în cele două ore şi jumătate ale sale, să surprindă respiraţia locului – iar asta arată o perspectivă regizorală atentă şi empatică.

Paradoxul e că, în ciuda faptului că cineastul georgian pune un mare accent pe stil, nu avem de-a face cu un film formalist. Aici, imaginea pe 16 mm este expresia unei priviri calde, iar numeroasele intervenţii regizorale (de pildă, momentele muzicale neaşteptate sau simplele scene observaţionale, de stare) reflectă o mare libertate şi un tip de cinema poetic cum se găseşte tot mai rar.

Filmul va fi distribuit şi în România, de Bad Unicorn.

 

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.