Toma Enache, regizor: „Povestea filmului s-a închegat de la sine”
https://www.ziarulmetropolis.ro/toma-enache-regizor-povestea-filmului-s-a-inchegat-de-la-sine/

INTERVIU Toma Enache, jurnalist, poet şi regizor, îşi lansează pe 24 octombrie primul lungmetraj, „Nu sunt faimos, dar sunt aromân”. Producţia este o premieră, fiind primul film vorbit în limba aromână. Regizorul spune că a ales să interpreteze rolul principal pentru că a simţit că aşa poate transmite ceea ce-şi doreşte, „într-un ritm mult mai bun şi într-un mod autentic”.

Un articol de Corina Vladov|22 octombrie 2013

INTERVIU Toma Enache, jurnalist, poet și regizor, își lansează pe 24 octombrie primul lungmetraj, „Nu sunt faimos, dar sunt aromân”. Producția este o premieră, fiind primul film vorbit în limba aromână. Regizorul spune că a ales să interpreteze rolul principal pentru că a simțit că așa poate transmite ceea ce-și dorește,  „într-un ritm mult mai bun și într-un mod autentic”.

Corina Vladov: Care a fost ideea sau întâmplarea de la care a pornit scenariul?

Toma Enache: De-a lungul timpului am avut câteva idei pentru a scrie o poveste pe care aș fi vrut inițial să o prezint într-un scurtmetraj. La un moment dat, mi-a trecut prin minte ideea că „nu sunt faimos, dar sunt aromân.” Dintr-o dată s-au decantat toate ideile şi povestile la care mă gândisem pentru a scrie scenariul unui film și mi-a fost limpede că această formulare era titlul pe care mi-l doream. După asta, povestea filmului s-a închegat de la sine.

Care este publicul țintă al filmului?

Toma Enache: Toti cei care cred că visele se pot înălța ca zmeiele în copilărie. Adică toți cei care iubesc filmele și cred în povești și în lucrurile făcute cu pasiune.

De ce ați ales să spuneți povestea prin mijloacele filmului, nu cele ale teatrului? Cât de grea a fost trecerea de la un mediu la altul?

Toma Enache: Pentru că filmul îți oferă posibilitatea de a spune o poveste a ta și a neamului tău, tuturor celor care se regăsesc în ea, indiferent în ce colț al lumii trăiesc. O piesă de teatru nu poate face asta. Trecerea de la teatru la film a fost surprinzător de naturală.

Citiţi şi: Nu sunt faimos, dar sunt aromân – câştigă invitaţii la acest film!

E reconfortant să știi că obțiii de la actori cea mai bună dublă, pe care o montezi și nimic nu o mai poate schimba. În teatru, starea actorilor, starea publicului, faptul că totul se întâmplă în direct, în afară de emoția pozitivă, îți pot da și mari bătăi de cap. Depinzi de foarte multe. În schimb, filmul depinde mai mult de tine și de viziunea ta, care, odată pusă în practică, nu mai poate fi schimbată de nimic.

Ce suprize ați avut la filmări?

Toma Enache: Una dintre scene a fost filmată acasă la mine, în Mihail Kogălniceanu. Pentru că scena era una de familie, majoritatea rudelor mele au venit să interpreteze rolul rudelor personajului principal, Toni Caramusat, care se întorcea din America. Se filma în curte și tot ce aveau de făcut era să strige în cor „A venit Toni!”, când personajul principal intra pe poartă. Chiar și după cinci duble, unii continuau să spună „A venit Toma!”.

Toma Enache

Toma Enache, regizorul filmului „Nu sunt faimos, dar sunt aromân”

Vorbiţi-ne despre personajul central al filmului și despre motivele care v-au determinat să-l interpretați dumneavoastră.

Toma Enache: Personajul principal trebuia să știe foarte bine aromâna și mai ales să cunoască în esență spiritual armânesc și aspirațiile aromânilor. Ar fi fost foarte mult de lucru cu cineva care trebuia să învețe limba și multe lucruri care ar fi trebuit explicate de regizor, actorului. Mai mult decât atat, simțeam că, jucând eu, pot transmite exact ceea ce-mi doresc, într-un ritm mult mai bun și într-un mod autentic.

Exerciţiu de imaginație: Sunteți jurnalistul Toma Enache care îi pune două întrebări surprinzătoare regizorului de film Toma Enache. Care ar fi întrebările?

Toma Enache: 1. Primele imagini în mișcare filmate în Balcani, cu scene din viața aromânilor, au fost realizate de pionierii cinematografiei balcanice, frații Milton și Ianaki Manakia, și ei aromâni. De ce au trecut aproape 100 de ani până să se facă primul film vorbit în aromână?

2. Sunteți mândru că trei dintre regizorii importanți din România – Sergiu Nicolaescu, Stere Gulea, Dan Pița – sunt aromâni sau cu origini aromâne? Adica sunt și faimoși, și aromâni!

Foto: arhiva personală Toma Enache

Citiţi şi:
20
/12
/22

Echipa care a creat „România Sălbatică”, cel mai mare proiect de film documentar dedicat naturii din țara noastră, face un cadou tuturor iubitorilor de natură înainte de sărbătorile de iarnă: acces gratuit la povestea din spatele realizării documentarului laureat anul acesta cu 3 premii Gopo (Cel mai bun documentar, Cea mai bună muzică originală, Cel mai bun sunet).

19
/12
/22

Colinde, documentare şi concerte extraordinare, transmisiuni în direct de la Vatican și Catedrala Sfântul Iosif, filme și ediții speciale ale emisiunilor consacrate se regăsesc în grila de Crăciun a TVR2 pentru întreaga familie.

19
/12
/22

Filmul de acțiune „Vulturul de Fier II/ Iron Eagle II”, regizat de Sidney J. Furie, va fi difuzat de Warner TV în prima lună a anului viitor. Lungmetrajul va putea fi urmărit la Warner TV pe 27 ianuarie, de la ora 21:00.

19
/12
/22

Bucurie, linişte în suflet, pace, colinde, daruri şi oameni dragi. Mai presus de toate, oameni dragi. Astfel ne dorim cu toţii să întâmpinăm Naşterea Domnului. Cel mai frumos Crăciun e întotdeauna petrecut împreună, în atmosfera caldă de acasă. De acest Crăciun, TVR 1 ne arată că şi cei mai Izolaţi în România au Oameni alături în zi de sărbătoare; că putem fi „diferiţi şi totuşi asumaţi întru Hristos" – ortodocşi şi catolici, în Bucuria credinţei; că generaţii diferite de artişti trăiesc, O dată-n viaţă, emoţia unor întâlniri inedite.

14
/12
/22

O carte fundamentală de teorie a filmului, "Ce este cinematograful?", de André Bazin, a apărut în sfârşit integral în limba română, într-un parteneriat între editurile Polirom şi UNATC Press şi sub coordonarea criticului şi profesorului Andrei Gorzo. O lectură obligatorie.

29
/11
/22

Cinematografia română se pregăteşte să celebreze în 2023 o sută de ani de la naşterea lui Ion Popescu Gopo, printr-o serie de retrospective cu filmele celebrului cineast, prin expoziţii cu desenele şi afişele operelor sale şi prin lansări de carte.

28
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Sunt mari cineaşti la ale căror filme te uiţi pentru a vedea cu ce vin nou şi cum se reinventează (sau dacă reuşesc asta). Şi sunt mari cineaşti care nu mai au nimic de demonstrat şi pe ale căror noi filme le cauţi pentru a regăsi un stil şi un univers artistic care îţi sunt familiare şi în care ştii că te vei simţi confortabil.

15
/11
/22

Ambasada Republicii Cuba în România și Institutul Cervantes din București organizează „Zilele culturii cubaneze la București”, în perioada 21-25 noiembrie.

09
/11
/22

CRONICĂ DE FILM Cineastul suedez Ruben Östlund a râs dintotdeauna de ridicolul şi prostia oamenilor, pornind de la compatrioţii săi şi mai ales de la cei din clasele de sus. În “Triangle of Sadness” (2022), filmul care i-a adus în acest an un al doilea Palme d`Or la Cannes, satira e împinsă la extrem.