Tora Vasilescu, Premiul de Excelență la TIFF 2017
https://www.ziarulmetropolis.ro/tora-vasilescu-premiul-de-excelenta-la-tiff-2017/

Una dintre cele mai iubite actriţe de teatru şi film din România, Tora Vasilescu,va fi celebrată la cea de-a 16-a ediţie a FestivaluluiInternaţional de Film Transilvania. La gala de închidere din 10 iunie, de la Teatrul Naţional Cluj-Napoca, actriţa va fi distinsă cu Premiul de Excelenţă pentru meritele sale artistice deosebite şi pentru contribuţia adusă cinematografiei româneşti.

Un articol de Petre Ivan|16 mai 2017

După mai bine de 40 de ani de carieră, timp în care a strălucit pe scenă și pe marile ecrane în zeci de roluri memorabile, Tora Vasilescu va fi celebrată la TIFF, unde vor fi proiectate, cu această ocazie, capodopera lui Lucian Pintilie De ce trag clopotele, Mitică? (în care Tora o interpretează cu panaș pe eroina lui I.L. Caragiale, Didina) și filmul Să mori rănit din dragoste de viață (1983), una dintre operele remarcabile stilistic semnate de Mircea Veroiu, din distribuția căreia mai fac parte Gheorghe Visu, Claudiu Bleonț și Marcel Iureș.

Născută în Tulcea pe 22 martie 1951, Tora Vasilescu a obținut primul rol într-o peliculă românească pe vremea când încă se afla pe băncile facultății, la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București. Cursa (1975), filmul în care a interpretat-o pe Maria, este și debutul puternic al lui Mircea Daneliuc.

Rolul i-a adus primul dintre cele trei trofee pentru interpretare pe care Asociația Cineaștilor Români avea să i le ofere de-a lungul carierei.

A colaborat cu regizori precum Lucian Pintilie, Mircea Daneliuc, Mircea Veroiu, Alexandru Tatos, Șerban Marinescu și i-a avut ca parteneri de platou pe câțiva dintre cei mai mari actori ai vremii.

Efervescența, vitalitatea și naturalețea ei au cucerit publicul în filme precumGloria nu cântă (1977), Casa dintre câmpuri (1979), Probă de microfon(1980), De ce trag clopotele, Mitică? (1981), Glissando (1985), Cuibul de viespi (1987),Șobolanii roșii (1990), Cel mai iubit dintre pământeni (1993) sau în producții recente ca Legături bolnăvicioase (2006) și Q.E.D. (2013).

În paralel, a jucat în numeroase spectacole pe scenele Teatrului Bulandra și ale Teatrului Evreiesc.

În ultimii zece ani, Tora Vasilescu a fost una dintre actrițele preferate de către producătorii autohtoni de seriale TV și a dat viață unor personaje apreciate de telespectatorii români.

De-a lungul anilor, performanțele ei au fost aplaudate de public și recompensate de breaslă.

Tora Vasilescu a fost distinsă cu Placheta de aur la Festivalul de Film Neorealist „LacenoD’Oro” de la Avellino, pentru Imposibila iubire (1983), iar în anul 2000 a fost decorată de Președinția României cu Ordinul Național Serviciu Credincios în grad de Cavaler pentru întreaga carieră.

Foto: Tora Vasilescu – tiff.ro

Citiţi şi:
26
/11
/21

INTERVIU „Cu fiecare film am impresia că învăţ ceva nou despre meseria de actor”, afirmă într-un interviu cunoscutul actor franco-algerian Kad Merad, progatonist în comedia „Succes de public” („Un triomphe”, 2020), regizată de Emmanuel Courcol şi disponibilă în prezent în cinematografele din România.

22
/11
/21

„Titane”, cel mai șocant film al anului, ajunge în cinematografele din România din 3 decembrie, distribuit de Independența Film. Catalogat drept thriller psycho-sexy, „Titane” a stârnit valuri de șoc la Cannes, mai mulți spectatori pierzându-și cunoștința în timpul proiecției.

22
/11
/21

Primele trei filme din seria „Matrix” vor fi difuzate de Warner TV în luna decembrie, în așteptarea celui de-al patrulea lungmetraj, „Renașterea/ Resurrections”, care va fi lansat în preajma Crăciunului.

22
/11
/21

Viaţa grea din Gaza, violenţele asupra palestinienilor din teritoriile ocupate, agresiunile asupra femeilor în lumea arabă sau problema refugiaţilor se numără printre subiectele tratate de o serie de documentare care completează programul ediţiei din acest a Festivalului Filmului Palestinian.

17
/11
/21

Regizat de britanicul Edgar Wright, „Last Night in Soho” (2021) stă pe o idee grozavă. Ia un reflex des întâlnit al multora dintre noi, idealizarea unei anumite perioade, şi îl aruncă în aer cu stil.

10
/11
/21

CRONICĂ DE FILM Mi-e neaşteptat de greu să scriu despre „La civil” (2021), deşi e un film pe care am fost nerăbădător să îl văd. „Waiting for August” (2014), documentarul cu care a debutat Teodora Mihai, regizoare din Belgia, dar de origine română, m-a impresionat când l-am văzut şi încă îi port o amintire puternică.