Tudor Giurgiu: ”Totul pornește de la sala de cinema”
https://www.ziarulmetropolis.ro/tudor-giurgiu-totul-porneste-de-la-sala-de-cinema/

INTERVIU Într-un interviu acordat Ziarului Metropolis la Cluj, cu ocazia conferinţei ”Salvaţi Marele Ecran” din cadrul Festivalului Internaţional de Film Transilvania (30 mai-8 iunie), preşedintele TIFF şi regizorul Tudor Giurgiu a explicat de ce trebuie salvate cinematografele din ţară şi cum vrea să facă acest lucru.

Un articol de Ionuţ Mareş|1 iunie 2014

Ionuț Mareș: Când și cum v-a venit ideea campaniei Salvați Marele Ecran?

Tudor Giurgiu: Ideea îmi tot trecea prin minte de mult timp, dar m-am gândit că, dacă nu pornim ceva acum, cât nu e prea târziu, s-ar putea ca peste câțiva ani să regretăm.

În același timp, mă iritau toată ipocrizia și toate lamentările colegilor mei, ale mele, an de an. Problemele noastre majore la cineaști sunt că producția de filme nu e sprijinită, că nu sunt bani suficienți, că legislația nu e bună, că CNC-ul (Centrul Național al Cinematografiei) merge prost, dar nimeni nu se gândește că totul pornește de la sală.

N-am să-l uit pe Nae Caranfil, care tot timpul spunea: ”Fraților, problema principală e la săli; atât timp cât nu veți avea săli – săli de calitate, dotate și digitalizate -, nu se va schimba nimic”.

Eu nu mai am încredere să stau după ministere și CNC-uri. Trebuie o inițiativă care să pornească de jos, de la oamenii cărora le pasă, iar eu cred că la TIFF există mulți oameni cărora le pasă, și am dovedit-o an de an că vrem să schimbăm ceva.

Am spus să demarăm campania, am lansat și un site, salvatimareleecran.ro, Alex Belc (regizor de filme documentare) lucrează la un film care probabil va apărea anul viitor. Ne-am gândit că e bine ca, pe lângă toate aceste lucruri care sunt cumva de pus în tablou, de pus în ramă – un site pe care să te uiți, un film -, să facem și ceva foarte concret și foarte practic.

Și ne-am gândit că în această campanie, derulată pe mai mulți ani, trebuie să ajungem la primari, trebuie să vorbim cu Ministerul (Culturii), trebuie să convingem mai multe săli, cum au făcut polonezii, să intre într-o rețea, să aplicăm la fonduri europene.

Cred că faza ușor boemă a trecut, iar acum trebuie trecut foarte clar la acțiune, convinse Ministerul Culturii și CNC-ul să schimbe Legea Cinemtografiei, să poată să acorde finanțări, cum au făcut croații, de până la 50-70% pentru modernizarea sălilor. A venit vremea să discutăm lucruri foarte aplicate, concrete și chiar să facem ceva.

Puteți oferi mai multe detalii în legătură cu propunerea de schimbare a Legii Cinematografiei?

Discutăm cu câțiva colegi, producători, regizori și cu Comisia de Cultură de la Senat. Sunt multe propuneri, dar există una care este aproape finalizată, de schimbare a Legii Cinematografiei. Ministrul Kelemen Hunor este de asemenea foarte hotărât să o schimbe.

Sunt două lucruri importante în noua propunere de lege: 1. Să se acorde un sprijin financiar pentru producții de tip ”micro-budget”, pentru oameni care sunt la început și care poate nu vor să primească bani mulți, vor filme făcute cu bani puțini, dar să aibă 50.000-70.000 euro, să poată să facă un film lung, pentru că se poate face

2. CNC-ul să poată să finanțeze și modernizarea sălilor de cinema, lucru care acum nu se întâmplă.

De ce avem nevoie de salvarea cinematografelor de stat?

E o chestiune care ține de nevoia unor comunități locale de a se dezvolta, de a se educa și de a nu fi lăsate izolate. Eu cred că în fiecare oraș cu peste 15.000 sau 20.000 de locuitori e important să ai un cinematograf sau măcar o sală care difuzează filme, pe lângă alte activități, pe lângă teatru, operă.

Dacă ești copil, altfel de dezvolți într-un oraș dacă ai o sală de cinema. Depinde de primari, de cât de mare interes există la primari în a schimba ceva sau nu.

Vă gândiți la o colaborare?

Singura soluție este de a face o rețea, cu autorități locale interesate, care să participe. E mult mai ușor dacă ai o rețea, cum au făcut și polonezii, să poți să faci programe de cinema și filme care să circule. E mult mai simplu să lucrezi împreună decât să lucrezi separat.

Date statistice:

1990 – 130 mil. bilete vândute
2000 – 4,5 mil. bilete vândute
2005 – 2,8 mil. bilete vândute
2010 – 6,8 mil. bilete vândute

Istoric săli cinema:

1948 – 308 unități cinematografice (instalate în cinematografe, cămine culturale, case de cultură sau sedii ale sindicatelor muncitorești)
1970 – 6.278 unități – 559 sunt cinematografe pe bandă normală de 35mm, 5.714 pe bandă de 16mm, instalate în cămine culturale, școli și grădinițe, alături de 5 caravane care se plimbă cu filme prin satele izolate sau fără electricitate
1989 – 630 cinematografe

București: În timpul războiului – 46 de cinematografe.

2014 – 6 săli (de stat) – in afara multiplexurilor

2013 – 25 săli active din rețeaua România Film (6 săli modernizate, dotate cu tehnica digitală)
2013 – 78% din orașele Romaniei nu au sali

România – statul european cu cele mai puține săli/100.000 locuitori (Media Salles Study)

România – un cinema la 315.000 locuitori; Cehia – un cinema la 15.000 locuitori

Cinematografe în funcțiune: 76
Număr ecrane: 264

Locuri: 57.200
Număr cinematografe de artă/Eurimages: 6

 

28
/02
/17

Festivalul Internațional de Film DaKINO aduce la București, în proiecții speciale, în premieră în România, o serie de filme nominalizate la Premiile Oscar. Evenimentul va avea loc în perioada 1-5 martie la: ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, Cinema PRO, Cinema Muzeul Țăranului - Studioul Horia Bernea.

28
/02
/17

Între 1-5 martie 2017 la Cinemateca Union din Bucureşti va avea loc o retrospectivă In Memoriam, a filmelor regizate de Radu Gabrea, unde spectatorii vor putea vedea o selecţie de 10 filme regizate de regretatul cineast român. Filmele vor fi precedate de documentarul Interviuri cu Radu Gabrea. Intrarea va fi liberă.

28
/02
/17

Între 28 martie și 2 aprilie, în parteneriat cu Arsenal - Institute for Film and Video Art și cu sprijinul generos al Goethe-Institut, Festivalul Internațional de Film Experimental București BIEFF oferă publicului românesc rara oportunitate de a viziona câteva dintre cele mai provocatoare titluri din selecția prestigiosului Festival Internațional de Film de la Berlin, din secțiunea sa de avangardă: Berlinale Forum Expanded.

28
/02
/17

„Moonlight” / „În lumina lunii” a câștigat, ieri dimineață, premiul pentru Cel mai bun film la cea de-a 89-a ediție a galei Premiilor Oscar. Drama scrisă și regizată de Barry Jenkins a mai obținut statuetele pentru Cel mai bun actor în rol secundar (Mahershala Ali) și Cel mai bun scenariu adaptat (Barry Jenkins). Din 10 martie, Moonlight poate fi văzut în cinematografele din țară, distribuit de Transilvania Film.

28
/02
/17

CORESPONDENŢĂ DE LA BERLIN Despre filmul maghiar câştigător al Ursului de Aur, „A Teströl és Lélekröl”/„On Body and Soul”, regizat de Ildikó Enyedi. Şi despre „The Dinner”, în regia Oren Moverman şi cu Richard Gere şi Steve Coogan - o dramă americană desfășurată în jurul unei cine dintr-un restaurant simandicos.

27
/02
/17

Într-o zi de 27 februarie se năștea Elizabeth Taylor, ”actriţa cu ochi violet”, considerată cea mai frumoasă femeie din lume în anii ’50. Elizabeth Taylor, „ultimul star al Hollywoodului de altădată”, a fost distinsă cu Premiul Oscar de două ori, una dintre cele mai răsfăţate actriţe din toate timpurile, dar şi, cea mai “scumpă”, pentru rolul din “Cleopatra” primind în anul 1962, peste un milion de dolari...

27
/02
/17

CORESPONDENȚĂ DE LA BERLIN Despre cât de greu se obţin biletele la proiecţiile din cadrul Festivalului de Film de la Berlin. Despre filmul care a deschis ediţia din acest an - "Django", povestea celebrului chitarist de jazz Django Reihardt. Şi despre o dramă japoneză plină de sensibilitate şi candoare.

26
/02
/17

Filmul „Lion/Saroo: Drumul spre acasă” care se bucură de un succes răsunător în toate colţurile lumii, se bazează pe o poveste reală, emoţionantă şi plină de candoarea şi speranţa regăsirii familiei.

25
/02
/17

În perioada 14-17 septembrie 2017, va avea loc a doua ediție a DokStation Music Documentary Film Festival, singurul festival de documentare muzicale din București. Proiecțiile, concertele, evenimentele și atelierele pentru copii și tineri se vor desfășura în mai multe cartiere ale capitalei.

24
/02
/17

CRONICĂ DE FILM Danny Boyle ţinteşte resursele de nostalgie după tinereţe ale spectatorilor, cu „T2 Trainspotting”, reîntâlnirea a patru personaje celebre după 20 de ani. În schimb, „Copacul cu poveşti”, de spaniolul J.A. Bayona, este o melodramă care evadează din când în când în fantastic, însă fără o mare îndrăzneală.

23
/02
/17

„Bacalaureat” (regia Cristian Mungiu)”, „Câini” (regia Bogdan Mirică), „Două lozuri” (regia Paul Negoescu), „Inimi cicatrizate” (regia Radu Jude) și „Sieranevada” (regia Cristi Puiu) intră oficial în cursa pentru trofeul Gopo 2017 la categoria „Cel mai bun film”.

22
/02
/17

Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internațional de Film Transilvania, a cărui ediție cu numărul 16 va avea loc între 2 și 11 iunie. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârșit de an ale criticilor, primele titluri anunțate din programul festivalului prefigurează o selecție eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinți ale momentului - politică, religie, societate - , dar și filme de gen cu cârlig la marele public.

20
/02
/17

Ca o invitație la reflecție și empatie, BIEFF supune dezbaterii ideile preconcepute legate de corpul uman – de prezentarea, reprezentarea și auto-reprezentarea lui – atrăgând atenția asupra complexelor implicații socio-politice ale identității. Popularele programe tematice dedicate corpului și performance-ului revin și anul acesta la BIEFF între 28 martie și 2 aprilie.