Un actor de neuitat – Florian Pittiș în „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, regia Sanda Manu
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-actor-de-neuitat-florian-pittis-in-mincinosul-de-carlo-goldoni-regia-sanda-manu/

Luni, 3 august, 20:05, la TVR 2: Cu ocazia aniversării zilei de naştere a regizoarei Sanda Manu, Casa de producţie TVR propune spre difuzare o spumoasă şi încântătoare comedie – „Mincinosul”, de Carlo Goldoni, spectacol preluat de la Teatrul Bulandra în 1972, cu Ion Caramitru, Mariana Mihuţ, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu şi un etern fermecător Florian Pittiş în Arlechino.

Un articol de Liliana Matei|2 august 2015

Veneţianul Lelio (Ion Caramitru), revine în oraşul natal după o lungă absenţă şi îşi propune să cucerească două surori foarte frumoase, Rosaura(Mariana Mihuț) şi Beatrice, fiicele doctorului Balanzoni(Dumitru Onofrei). În ciuda semnalelor de alarmă trase de credinciosul Arlechino (Florian Pittiș), miniciunile acumulate explodează odată cu venirea tatălui lui Lelio, Pantalone (Petre Cheorghiu.

„Minicinosul” este unul dintre cele peste 120 de spectacole din cariera de regizor a Sandei Manu, cea pe care foarte mulți dintre actorii mari ai țării și-o amintesc, mai ales, în rolul de dascăl. Serii după serii de studenți au trecut prin mâinile ei, s-au format sub îndrumarea sa sa plină de suflet și de necruțare profesională. „E un bici cu vârful muiat în iubire. A învăţat generaţii la rând rigoare şi emoţie, inteligenţa actului scenic, bunul-simţ pe scenă şi bunul-simţ în viaţă, eleganţa, clasa, rasa pe care trebuie să le aibă un actor (…) Ne-a fost patru ani mamă, tată, profesoară, mentor, duşman, cel mai bun prieten – deci profesor ideal”, spunea Oana Pellea în laudatio făcut profesoarei sale cu ocazia primirii titlului de doctor Honoris Causa la UNATC în 2009..

Sanda Manu explică : „ Eu stăteam cu un student patru ani de zile, 16 ore pe zi, de patru ori pe săptămână. E o răspundere şi o influenţare foarte mare şi reciprocă, de la mine la ei şi de la ei la mine, pentru că fiecare student este un unicat şi trebuie tratat, din punct de vedere artistic şi uman, separat… cu dreptate, cu severitate, cu indulgenţă. Nu poate exista aceeaşi măsură artistică, dar poate exista aceeaşi măsură umană. Noi, cei care facem teatru, stăm perioade mari de timp împreună, suntem ca o mare familie, şi modalitatea de comunicare artistică este esenţială, dar mai există o comunicare umană care are la bază respectul. Severitatea mea cred că venea şi din respectul pentru răspunderea pe care o aveam. A rata în această meserie este mortal.” (Revista „Be Where”, nr. 12, noiembrie 2012 – „Despre școală ca privilegiu”, interviu de Cristiana Gavrilă)

Mincinosul FLORIAN PITTIS 3Florian Pittiș a fost un actor polivalent, a fost și regizor, și traducător, și interpret de muzică rock, și realizator de emisiuni radio și TV. Timbrul și sonoritatea vocii sale au devenit emblematice pentru zeci de emisiuni precum „Pittiș Show” sau „Telenciclopedia”. Cel care a fost Laertes în „Hamlet”-ul lui Alexandru Tocilescu, Ariel, în „Furtuna” lui Ciulei sau El însuși în „Cântec despre mine însumi”, de Whalt Whitman, pus în scenă chiar de el, avea un cult special al meseriei de actor.

Într-un interviu din 1984, luat de Magdalena Boiangiu pentru revista „Teatrul”, spunea că : „Eu sînt acela care mă confrunt cu toate aceste ipostaze ale vieţii pe pămînt. Eu personal, eu, Florian Pittiş. Eu am şansa dementă, care mă deosebeşte de mulţi contemporani ai mei de pe planetă, de a duce în fiecare seară o altă existenţă. Sînt rege şi portărel, sînt tînărul care nu a făcut nimic, sînt proaspătul absolvent de liceu, iar alteori sînt numai spirit: Ariel. N-aveţi decît să mă invidiaţi, dar eu pot să fac în fiecare seară această minune: să iau viaţa de la capăt. Şi în permanenţă sînt eu; ceea ce vedeţi pe scenă sînt gîndurile mele care îmbracă forma unui rege sau a unui portărel, sau a unui tînăr care n-a făcut nimic, sau a unui absolvent de liceu – etern candidat la bacalaureatul vieţii.”

În seara de luni vă prezentăm „Minicnosul” lui Carlo Goldoni, un spectacol în care Sanda Manu duce joaca commediei de ll arte înspre perfecțiune, împreună cu trupa Teatrului Bulandra, iar un fragment din arta actorului Florian Pittiș a rămas întipărită pe peliculă.

Piesa este propusă spre difuzare mentru a marca un omagiu adus regizoarei Sanda Manu, născută pe 5 august 1933, și o reverență către Florian Pittiș (Arlechino), dispărut dintre noi în 6 august 2007.

Teatru TV „Mincinosul” la TVR2 – luni, 3 august, ora 20 :05, și în reluare vineri, 7 august, ora 00 :50.

Mincinosul de Carlo Goldoni

Traducerea George Ivașcu și Polixenia Carambi

In distribuție: Mariana Mihuț, Ion Caramitru, Florian Pittiș, Petre Gheorghiu, Mircea Diaconu, Dumitru Onofrei, Mihai Mereușă, Vali Voiculescu – Pepino, Cătălina Pintilie, Ștefan Velniciuc, Beatrice Biega, Rean Reder.

Scenografia – Sanda Mușatescu
Redactor – Ioana Prodan
Regia artistică – Sanda Manu

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.