Un băiat autist şi o întâmplare ciudată, pe scena Teatrului Naţional din Bucureşti
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-baiat-autist-si-o-intamplare-ciudata-pe-scena-teatrului-national-din-bucuresti/

Există texte literare bune care suferă mari modificări în urma dramatizării lor, astfel încât, aduse în scenă, nu mai au acelaşi succes la public. La fel se întâmplă cu recenta premieră a Teatrului Naţional din Bucureşti, „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopţii”.

Un articol de Monica Andrei|12 februarie 2016

Cele mai frumoase momente pentru un critic de teatru sunt acelea când trece pe scena minţii, de nenumărate ori, spectacolele văzute, repetiţiile la care a participat, rolurile interpretate de către actorul X sau Y, piesele de teatru citite sau o dramatizare bună făcută după un text literar.
Există texte literare bune, cu mare succes la public, care suferă mari modificări în urma dramatizării lor, astfel încât, aduse în scenă, nu mai au acelaşi succes la public sau te întrebi de ce s-a optat pentru montarea lor. La fel se întâmplă cu recenta premieră a Teatrului Naţional din Bucureşti “O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după romanul lui Mark Haddon, şi dramatizată de Simon Stephens, în regia lui Bobi Pricop.

Cartea publicată la Editura Trei a avut succes la public pentru că se putea citi dintr-o suflare. Dramatizarea textului amintit e fără prea multe răsturnări de situaţie. Subiectul se referă la universul unui adolescent de 15 ani, cu o formă de autism (sindrom Asperger).

Bobi Pricop a devenit cunoscut publicului bucureştean, în urma preluării şa Teatrul “Act” din Bucureşti, spectacolul său de licenţă “Jocuri în curtea din spate” de Edna Mazya (2011) şi “Contra progresului” de Esteve Soler, preluat de Teatrul “L.S. Bulandra” (2013).
Spectacolul tânărului regizorului amintit se desfăşoară la adăpostul unei afirmaţii a lui Peter Brook, după care teatrul înseamnă “acum-şi-aici”, adică „spontaneitate” nu „muzeu”. Spectatorii intră în sală, îşi caută locurile, turnanta se învârte pe scenă, cu un câine trântit pe ea şi o furcă înfiptă în el, patru actori stau deoparte şi de alta a scenei, în faţa panourilor cu oglinzi.

Ciprian-Nicula.9186.-2

Ciprian Nicula

Christopher este băiatul uşor agresiv, cu părinţi despărţiţi, care vrea neapărat să dezlege cine a ucis câinele Wellington, al vecinului său, cu o furcă. Calculează, analizează, cântăreşte, măsoară, poartă briceag, e uşor agresiv, nu suportă culoarea galben şi statul degeaba, are cunoştinţe enciclopedice şi iubeşte câinii. Descrie investigațiile pe care le face, mărturisește ceea ce îi place, ceea ce îl supără, ceea ce îi acordă un confort într-o lume plină de schimbare. Când reuşeşte să afle, cine a ucis câinele, fuge  de acasă.

Pentru farmecul şi coloratura interpretării Ciprian Nicula, actor al Teatrului ”Anton Pann” din Râmnicu-Vâlcea – în rolul lui Christopher Boone, băiatul autist, şi-a meritat din plin aplauzele. Ignorând fardul, decorul simplu format din oglinzi, costumele, gongul, cortina care nu există, el te obligă să-l urmăreşti acolo, să aştepţi curios finalul, să-l cauţi şi prin alte teatre pe unde mai joacă şi să te duci să-i vezi spectacolele. Personajul său convinge şi pariez că se va mai auzi despre acest actor, dacă beţia succesului nu-i va ortrăvi pasiunea pentru meserie.

Dacă subiectul este plictisitor, surpriza întâlnirii cu actorul Ciprian Nicula, actorul nominalizat anul acesta la Premiul de Debut, în cadrul Galelor UNITER, te ţine treaz în fotoliu până la finalul spectacolului.

Alături de Ciprian Nicula, Emilian Oprea, actor al Teatrului „Maria Filotti” din Brăila, cunoscut şi datorită procurorului din filmul „De ce eu?” în regia lui  Tudor Giurgiu, interpretează sincer: tatăl iubitor, frustrat, violent, care-şi minte fiul, amantul Roger şi poliţiştii. Ana Ciontea e vecina înnebunită că i-a fost ucis câinele, femeia bârfitoare, profesoara lui Christopher, apoi londoneza. Carmen Ungureanu e mama băiatului, care renunţă la iubit pentru a locui cu băiatul său.

Un alt motiv pentru care merită într-adevăr văzut spectacolul ”O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții” sunt proiecţiile video semnate de Dan Andrei Ionescu şi Mizdan, cu rol important în crearea atmosferei şi înlocuirea decorului.

FOTO: Adi Bulboacă

 

29
/01
/24

Duminică, 11 februarie 2024, de la ora 19:00, violoncelistul Marin Cazacu și Ansamblul Violoncellissimo vor susține un concert extraordinar pe scena Filarmonicii din Sofia, cu un program foarte divers: muzică de toate genurile, adaptată pentru violoncel, de la coloana sonorǎ a unor  filme celebre, la valsuri, marșuri și lucrări de Mozart în variantă... rock.

29
/01
/24

Primul concert al lunii februarie la Sala Radio vă invită la o frumoasă călătorie muzicală prin Viena imperială. Vineri, 2 februarie 2024 (19.00), veți asculta creații semnate de doi mari compozitori austrieci, care și-au desfășurat o mare parte din activitatea lor artistică în spațiul vienez – MOZART și BRUCKNER – lucrări interpretate de ORCHESTRA NAȚIONALĂ RADIO, sub bagheta dirijorului vienez SASCHA GOETZEL.

29
/01
/24

Vika este un DJ carismatic în vârstă de 84 de ani și o adevărată vedetă a a scenei clubbingului din Varșovia. Confruntându-se cu trecerea timpului, Vika este de părere că vârsta este doar un număr și îi inspiră pe cei din jurul ei să își trăiască viața la maxim. Documentarul „Vika!” Este disponibil pe HBO Max.

29
/01
/24

Într-o lume și o industrie care se schimbă extrem de rapid, un renumit cineast italian, autor de modă veche, caută sens în filmele pe care le face, în dragoste, precum și în politică. Din 2 februarie, Un viitor luminos/ Il sol dell’avvenire, noul film al lui Nanni Moretti, o comedie care critică modul de a face filme al platformelor de streaming și apără viitorul cinematografului, are premiera în cinema, distribuit de Independența Film.

29
/01
/24

Pe 13 februarie, de la orele 18:30, SCENA  GÂNDIRII - Conferințele Operei Naționale București îl va avea ca invitat pe istoricul Adrian Cioroianu, care va susține prelegerea „MAREA TEMERE. Cât de probabil este un nou război global?”, prilej pentru o incursiune în miezul posibilităților și incertitudinilor actuale.

26
/01
/24

Stagiunea curentă a Teatrului Naţional de Operetă şi Musical Ion Dacian include o montare în premieră mondială a musicalului JACK, ÎNTRE DRAGOSTE ŞI NEBUNIE este inspirat de povestea întunecată şi fascinantă a celebrului criminal în serie şi expune o versiune multi-faţetată a acestei istorii ce a cutremurat Anglia victoriană  şi este încă înconjurată de aburii misterului.

26
/01
/24

Mădălina Pavăl vorbește despre „Gazda“, spectacolul ei sonor de la Teatrelli, care are premiera pe 31 ianuarie și 1 februarie, de la ora 19.00, dar nu ne lasă nelămuriți nici în ceea ce privește cele mai frumoase lucruri care îi traversează viața. Totul, într-un interviu sub formă de alfabet.

26
/01
/24

Teatrul Municipal „Bacovia” lansează apelul de înscrieri pentru ediția a - XXX - a (2024) a evenimentului BACĂU FEST MONODRAME, ce se va desfășura în perioada 9 - 13 mai 2024.

26
/01
/24

Survolând șansa și neșansa unei relații nemenite, de la aceeași distanță calculată care marchează și ruptura finală dintre cei doi protagoniști, debutul în lungmetraj a lui Celine Song, „Past Lives” dezbate în compoziții corecte, dar niciodată riscante, un „ce-ar fi fost dacă?” venit la 24 de ani de la ultima întâlnire.