Un Ionesco excepţional, în premieră la TNB!
https://www.ziarulmetropolis.ro/un-ionesco-exceptional-in-premiera-la-tnb/

Teatrul Naţional I. L. Caragiale din Bucureşti anunţă premiera cu piesa Regele moare de Eugène Ionesco, un spectacol cu mari actori, o piesă de referinţă a literaturii contemporane, adusă în scenă de un tandem regizoral îndrăgit, tinerii Andrei şi Andreea Grosu, fondatorii Unteatru, cel devenit un teatru dintre cele mai apreciate.

Un articol de Petre Ivan|21 noiembrie 2017

Regele moare este o montare care nu vrea să epateze prin decor sau costume, ci, în primul rând, o reîntâlnire cu un cuplu actoricesc care ne oferă un regal artistic cu fiecare apariţie scenică, Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc, alături de care, Ana Ciontea, Florentina Ţilea, Şerban Pavlu şi Richard Bovnoczkine spun o poveste în care timpul se dilată şi distanţele se micşorează ca prin magie.

Scenografia este realizată de Vladimir Turturică, iar Chris Jaeger semnează Light design-ul spectacolului.

În ciuda titlului, spectacolul este consolidat de pofta de viață și de incapacitatea omului de a face pace cu moartea.

Trăim dezordonat – cu o constantă nevoie de mâine, iubim cu disperare, amânăm cât putem, rănim fără să simțim, transformăm greșelile în experiențe și continuăm să experimentăm. Spectacolul este un elogiu al acestei inconștiențe numită viață.

”Regele moare” , o montare scenică ce tulbură conștiința amorțită a ființei și pune la încercare tăria sufletului în relație cu singura certitudine a omului, moartea, în față căreia putem alege să  credem că suntem regi, deși suntem doar niște supuși. La întrebarea Ce este mai absurd între viață și moarte?, probabil că Ionesco ar răspunde: omul!

Pe Eugène Ionesco  tema sfârşitului l-a urmărit toată viaţa, începând din copilărie.

De la vârsta de patru ani, de când am știut că voi muri, angoasa nu m-a mai părăsit. E ca și cum aș fi înțeles, dintr-odată, că nu era nimic de făcut ca să scapi de ea și că nu mai era nimic de făcut în viață (…). Scriu, de asemenea, pentru a-mi exprima teama de a muri, umilința de a muri”, mărturisea celebrul scriitor român. Mi-am spus că poți să înveți să mori, că poți să-i înveți pe alții să moară. Acesta îmi pare lucrul esențial pe care-l putem face, fiindcă suntem niște muribunzi care nu acceptăm să murim ‒ Eugène Ionesco despre nașterea piesei Regele moare.

„Regele domnului Ionesco a îngăduit una dintre cele mai frumoase întâlniri pentru noi, spun Andrei și Andreea Grosu, regizorii spectacolului. Cu oameni de care ne-am îndrăgostit, cu oameni de care eram îndrăgostiți și pe care o să-i păstrăm așa cum ni s-au dat, cu zâmbete, cu frici, bucuroși, emoționați, netrucați. Regina care ne conduce, altă regină tremurândă, doctorul copleșit, guardul neputincios, menajera fragilă și un rege care moare. Învățăm de la ei cum se moare. E o poveste cu regi si regine, cu nori și copaci care cresc din podele, mari inventatori, frici, familie, dar mai ales cu și despre dragoste”.

Premiera oficială este programată pentru data de 28 noiembrie, ora 19.30, Sala Mare.

Următoarea reprezentaţie va avea loc pe data de 17 decembrie 2017. Biletele se pot achiziţiona de la Casa de bilete TNB, din foaierul Sălii Mari, precum şi online, pe www.mystage.ro.

Regele moare – info

de Eugène Ionesco

Traducerea: Vlad Russo și Vlad Zografi

Regia: Andrei și Andreea Grosu

Scenografia: Vladimir Turturică

Light design: Chris Jaeger

Data premierei: 28.11.2017

Durata spectacolului: 1 h 40 min.

Distribuţia:

Bérenger întâiul, regele:  Victor Rebengiuc

Regina Marguerite, prima soţie a regelui Bérenger întâiul:   Mariana Mihuț

Regina Marie, a doua soţie a regelui Bérenger întâiul :  Ana Ciontea

Doctorul, care e şi chirurg, călău, bacteriolog și astrolog:  Șerban Pavlu

Juliette, servitoare, infirmieră :  Florentina Ţilea

Guardul:  Richard Bovnoczki.

Foto: Ionesco, Regele moare – tnb.ro

11
/01
/24

Asociația SIGNIS România anunță prima ediție a Festivalului Internațional FILMIKON, care propune o selecție de filme premiate de-a lungul anilor de juriile ecumenice și interreligioase, în peste 30 de festivaluri de film din lume, dar și un dialog despre valorile creștine și umane pornind de la aceste producții. Începând cu anul 1974, Premiul Juriului Ecumenic este un premiu independent acordat filmelor de lungmetraj din competițiile unor festivaluri internaționale de film din lume, precum Cannes sau Berlin.

11
/01
/24

„Corespondențe” de la Teatrul Metropolis este o producție româno-franceză, cu dublă cetățenie, și o demonstrație mamut a teatrului ca etapă de lucru, ca limbaj universal și ca conglomerat de întâlniri.

10
/01
/24

Dacă vreți să aflați care a fost parola primului e-mail al actriței Andreea Hristu, o veți afla aici. Veți mai afla și care a fost spectacolul care a marcat-o cel mai mult, dar și care este cea mai prețioasă resursă pe care o avem. Toate acestea, într-un interviu sub formă de alfabet.

09
/01
/24

CARTEA DE CINEMA Neaşteptată apariţie acest “Desene mişcătoare. Dialoguri despre critică şi cinema”, pe care criticul de film Andrei Gorzo şi criticul literar Mihai Iovănel - prieteni şi colegi de generaţie şi de idei - l-au scos la finalul lui 2023 la Editura Polirom.

09
/01
/24

Opera Națională București, instituție publică de importanță națională aflată sub egida Ministerului Culturii, celebrează Ziua Culturii Naționale, în data de 15 ianuarie, ora 18:00, cu premiera spectacolului Oedipe de George Enescu, în regia lui Stefano Poda și sub bagheta dirijorală a lui Tiberiu Soare. Totodată, evenimentul va fi dedicat și împlinirii a 70 de ani de la inaugurarea celei mai importante scene lirice din România.

09
/01
/24

ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București celebrează Ziua Culturii Naționale printr-un concert extraordinar inspirat din folclorul românesc, susținut de Corina Sîrghi, ce va avea loc luni, 15 ianuarie 2024, începând cu ora 19.00, la Sala Mare, ARCUB.