Victimă a resemnării sau combatant al sistemului?
https://www.ziarulmetropolis.ro/victima-a-resemnarii-sau-combatant-al-sistemulu/

Centrul Ceh continuă Documentary Mondays şi Fiction Tuedays cu două noi proiecţii. Astfel, veţi putea vedea luni, 26 noiembrie, filmul documentar „Occupied Cinema”, iar marţi, 27 noiembrie, filmul mut ceh „Erotikon”. Ambele proiecţii vor avea loc de la ora 20:00, cu intrarea liberă.

Un articol de Liliana Matei|25 noiembrie 2018

Titlul filmului Occupied Cinema (r. Senka Domanović) este unul sugestiv, subiectul documentarului având ca protagoniști un grup de activiști sârbi ce luptă împotriva privatizării unui cinematograf din Belgrad. Războiul de gherilă reușește să aducă împreună indivizi ce aparțin mai multor clase sociale, uniți de principii comune. Scopul ultim al combatanților este schimbarea realității sociale și a valorilor promovate de sistemul politic. Tensiunile apar, însă, în momentul în care ia naştere conflictul între viziunile diferite ale activiștilor, conform cărora realitatea ar trebui modificată astfel încât să satisfacă binele comunității.

Marţi, la Fiction Tuesdays, este timpul pentru un film mut. Erotikon (r. Gustav Machatý) este un film cehoslovac din 1929 ce prezintă povestea frumoasei Andrea, o tânără sedusă și abandonată de către George Sydney, un călător găzduit de tatăl fetei în contextul unor evenimente neplăcute. Odată cu depistarea unei sarcini neașteptate, presiunea socială o împinge pe protagonistă să-și părăsească locuința și să înceapă o viaţă nouă. Andrea se căsătoreşte cu un alt bărbat şi fătul este născut mort. În timp, circumstanțele o aduc din nou în contact cu George, ceea ce îi trezeşte din nou pasiunea pentru el.

De la valorile morale și etice ale societății și ale sistemului politic prezentate în documentarul Occupied Cinema (foto sus), trecem la drama tinerei Andrea, protagonista unei povești de dragoste, ce o transformă în victima naivității sale. Chiar dacă abordează subiecte și realități din perioade temporale diferite, cele două filme surprind şi chestionează relațiile interumane şi modul de raportare la instituțiile și valorile promovate de societate.

Erotikon

În timp ce în Erotikon Andrea este o victimă supusă, ce alege să se conformeze presiunilor sociale, activiștii din Occupied Cinema se revoltă împotriva măsurilor implementate de autorități la nivel comunitar. Deși au perspective diferite asupra normelor sociale și politice, cele două filme prezintă alternative ale reacțiilor indivizilor la acestea.

Sunt penultimele proiecții din cadrul Documentary Mondays şi Fiction Tuesdays din acestă toamnă, la Centrul Ceh. Intrarea este liberă. Accesul se face începând cu ora 19:30.

Evenimente Facebook aici: DM & FT.

Centrul Ceh este un institut cultural ale cărui evenimente şi programe au ca scop nu doar familiarizarea publicului român cu societatea şi cultura cehă, ci, în primul rând, oferirea unui set de proiecte ce reflectă valori educative, artistice şi sociale, în Bucureşti şi în restul ţării, conectând publicul român la conţinut cultural de calitate, într-un context indie şi deschis.

29
/10
/20

PORTRET Cunoscuta regizoare japoneză Naomi Kawase, o obişnuită a Festivalului de la Cannes, va susţine sâmbătă, de la ora 17.00, un masterclass online pentru publicul din România, în cadrul "Les Films de Cannes à Bucarest", unde este invitat special. Prilej de a vă propune un scurt portret al acestei cineaste inclasabile.

28
/10
/20

CRONICĂ DE FILM „Mia își ratează răzbunarea” (2020), al doilea lungmetraj, realizat tot în regim independent, al regizorului Bogdan Theodor Olteanu, este o comedie care vorbește despre feminitate și are ca protagonistă o tânără actriță, jucată de Ioana Bugarin.

23
/10
/20

„Desigur, cel mai important în perioada aceasta este să fim sănătoși și să facem ca lucrurile să continue să meargă cât de cât într-o normalitate, de la școală și familiile noastre și până la joburi – care sunt în pericol, în special cele ale free-lancerilor din domeniul cultural și al organizării de evenimente. Altfel însă, e important și să încercăm să ne păstrăm pe cât se poate obiceiurile din viața noastră de dinainte – inclusiv cele care nu sunt necesare supraviețuirii imediate, cum sunt cele culturale în general și un festival de film în particular. Căci da, nu se oprea lumea în loc dacă nu organizam noi ediția a 11-a a Les Films de Cannes à Bucarest – însă ne-am încăpățânat tocmai pentru fărâma de normalitate pe care continuarea acestei tradiții o aduce în viața noastră” spune Cristian Mungiu, inițiatorul festivalului.

22
/10
/20

Săptămâna aceasta, marele regizor, scenarist și actor Nikita Mihalkov, laureat al premiului Oscar, a împlinit 75 de ani, iar TVR 2 îl aniversează programând două dintre filmele sale reprezentative. Bărbierul din Siberia”, cu Julia Ormond, Oleg Menşikov şi Richard Harris – sâmbătă, la Filmul săptămânii şi Ochi negri (OCI CIORNIE), cu inegalabilul actor Marcello Mastroianni - duminică, la Filmul de Artă.

21
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Prezentat în premieră la Festivalul Astra de la Sibiu şi selectat la prestigiosul IDFA (International Documentary Film Festival Amsterdam), „Copii pierduţi pe plajă” (2020) este debutul în lungmetrajul documentar al tinerei regizoare Alina Manolache şi încearcă să facă un portret al generaţiei de 30 ani, născută imediat după Revoluţie.

20
/10
/20

Mai sunt doar câteva zile până la startul celei de-a 11-a ediții a Les Films de Cannes à Bucarest ce va avea loc între 23 octombrie și 1 noiembrie. Timp de zece zile spectatorii vor putea vedea cele mai noi titluri de la Cannes 2020 și din selecția celor mai importante festivaluri de film din lume la drive-in dar și outdoor.

19
/10
/20

„Spiral/ Spirala”, primul lungmetraj al regizoarei clujene Cecília Felméri, a fost recompensat cu Mențiunea Specială a Juriului în Competition 1-2 la Festivalul Internațional de Film de la Varșovia.

19
/10
/20

CRONICĂ DE FILM Programat să poată fi văzut la noua ediţie a Festivalului "Les Films de Cannes à Bucarest" (23 octombrie - 1 noiembrie), adaptată condiţiilor de pandemie, „Mandibules” (2020), cel mai recent film al excentricului regizor francez Quentin Dupieux, este o comedie absurdă a cărei lejeritate este şi marele său atu.

18
/10
/20

Asociația Arta în Dialog anunță cea de-a șaptea ediției a Festivalului de Film UrbanEye, care va avea loc în perioada 4 – 8 noiembrie online, dar și în mai multe birouri de arhitectură din România.

18
/10
/20

Cinema ARTA este, în prezent, cel mai vechi cinematograf din România care încă își păstrează funcțiunea. Istoria lui nu este doar istoria unui loc, ci el reflectă istoria ultimului secol în care se intersectează straturi din istoria orașului, a filmului, precum și straturi ale memoriei – straturi subiective, personale.