Vladimir Jurowski, director artistic Festivalul Enescu: „Muzica nu mai este doar pentru elite, ci pentru toți”
https://www.ziarulmetropolis.ro/vladimir-jurowski-director-artistic-al-festivalului-enescu-muzica-nu-mai-este-doar-pentru-elitele-intelectuale-ci-pentru-toti/

Începutul ediţiei a 24-a a Festivalului George Enescu, inaugurată oficial cu ocazia conferinţei de presă organizate pe 31 august la Sala Palatului, a anunţat multă muzică de calitate, accesibilă tuturor, şi evenimente inedite în Bucureşti şi în lume. 

Un articol de Cristina Enescu Aky|1 septembrie 2019

Iată câteva dintre numeroasele motive excelente pentru care, așa cum am aflat la conferința de ieri, Festivalul George Enescu de anul acesta este un eveniment extrem de interesant pentru toată lumea, indiferent dacă sunteți cunoscători, pasionați sau simpatizanți ai muzicii clasice „clasice” sau contemporane, fie că aveți bilete și veți fi în sălile de concerte, sau că veți savura muzica și evenimentele conexe prin intermediul televiziunii sau al internetului:

  • Peste 2.500 de muzicieni străini de cel mai înalt nivel internațional, peste 1.000 de artiști români, 84 de concerte în București și peste 30 de concerte în alte 10 orașe din țară plus în 6 orașe din lume (Florența, Berlin, Liège, Toronto, Montreal, Chișinău), peste 300 de evenimente conexe în cadrul programelor asociate Festivalului.
  • O secțiune generoasă și de muzică clasică nouă (45 de compozitori).
  • 35 de lucrări semnate de George Enescu
  • O parte dintre cele mai bine cotate și apreciate orchestre din lume (Berliner Philharmonic, Royal Concertgebouw, London Symphony, Staatskapelle Dresden, Rundfunk-Sinfonie Berlin, St. Petersburg Philhamonic, Maggio Musicale Fiorentino, Oslo Philharmonic, Orchestre Nationale de France și altele) și soliști de nivel VIP (Diana Damrau, Joyce DiDonato, Rolando Villazon, Sir Bryn Terfel, Marilis Petersen, etc).
  • Ne-am dorit ca Festivalul George Enescu să nu fie doar pentru București ci pentru toți românii plătesc taxele care fac posibil acest eveniment. (…) Radio România Muzical va aduce în casele românilor aproape 70 de concerte în direct, iar Radio România Cultural va prelua concertele de la Sala Palatului și de la Ateneul Român. În pauzele transmisiunilor în direct vom difuza interviuri cu artiștii din Festival. Radio România aduce de asemenea Festivalul George Enescu și pentru toți europenii, prin Uniunea Europeană de Radio din care facem parte.” (Cristina Comandașu, redactor șef Radio România Muzical)Festivalul George Enescu
  • Pentru prima dată, broadcaster-ul oficial al Festivalului este o televiziune privată, Trinitas TV, care dispune de dotări tehnice remarcabile și care va transmite prin site-ul Festivalului (festivalenescu.ro) toate concertele de la Sala Palatului și de la Ateneu. Trinitas TV va oferi TVR toate concertele transmise pentru redifuzare.
  • La început, lista partenerilor și a sponsorilor era doar de vreo două rânduri, acum a crescut enorm. (…) La început am avut ideea nebunească de a face concerte de Bach la miezul nopții. Mi s-a spus că nu va veni nimeni la ele. Iată că astăzi, la aceste concerte la ore târzii, e aproape imposibil să mai găsești vreun bilet.” (celebrul dirijor american de origine română Lawrence Foster). Așadar, o secțiune de concerte la ore târzii, cu propuneri extrem de incitante, vă așteaptă și anul acesta, în secțiunea „la miezul nopții” a Festivalului.
  • În cadrul colaborării Operei Comice pentru Copii cu Festivalul George Enescu, anul acesta Mozart va fi explicat copiilor cu cele mai recognoscibile fragmente muzicale. De asemenea, la Opera Comică pentru Copii, cei mici și părinții lor vor putea avea „experiența George Enescu”: în curtea instituției există un spațiu unde copiilor le va fi explicată Rapsodia Română a lui Enescu.
  • Festivalul Enescu este exemplar în modul cum a promovat moștenirea muzicii lui, însă din păcate ea este încă destul de puțin cunoscută în lume. Unul din elementele interesante ale Festivalului de anul acesta este faptul că există evenimente-partenere nu doar în alte orașe ale României ci și în alte țări (Italia, Germania, Belgia, Rep. Moldova și Canada), unde sunt organizate în paralel concerte dedicate muzicii enesciene.” Despre tema ediției de anul acesta, „Lumea în armonie”: „Privind în lume, cuvântul armonie e mai degrabă o utopie decât o realitate, se întâmplă atâtea lucruri triste. Ce putem face pentru a îmbunătăți situația? Putem aduce oamenii împreună, participând la interpretarea sau experiența muzicii, în speranța că muzica însăși își va manifesta puterea vindecătoare asupra oamenilor. Cel puțin pe durata cântării, interpretării sau ascultării muzicii împreună, putem spera că oamenii vor fi departe de gândul oricărui fel de violență sau conflict.” (Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului).
  • Un element de noutate al acestei ediții este numărul mare de evenimente publice și accesibile publicului din toată țara și din lume. Aducem anul acesta muzica încă și mai mult în afara sălilor de concerte, spre public. Astfel, muzica nu mai este doar pentru un număr restrâns de elite intelectuale, ci este pentru toată lumea. De altfel aceasta a fost și una dintre intențiile principale ale lui George Enescu, care a fost nu doar unul dintre marii muzicieni ai secolului XX ci și unul dintre marii umaniști. Mesajul său educativ și umanist s-a transmis și prin iubitul și genialul său elev, Yehudi Menuhin -mulți ani președintele onorific al Festivalului George Enescu-. Cred că aceasta este una din principalele diferențe între el și alți muzicieni: Enescu a fost mai ales și în primul rând o ființă umană, și apoi un muzician și un artist. Toată muzica lui este dedicată umanității” (dirijorul Vladimir Jurovski).

Dirijorul Vladimir Jurowski, directorul artistic al Festivalului George Enescu 2019

02
/07
/20

OAMENII MUZICII Pe 17 iunie 1882 se năștea în Rusia cel care avea să devină marele compozitor modernist și neoclasic al secolului XX, Igor Stravinski (1882-1971). În 89 de ani de viață a fost martorul a două Războaie Mondiale dar și al unor revoluții sociale, culturale și muzicale fără precedent, el însuși devenind unul dintre uriașii muzicii secolului trecut.

28
/06
/20

Vești bune pentru industria muzicală și nu numai: cea de-a cincea ediție a Mastering The Music Business, primul și cel mai mare eveniment organizat în România pe teme de industrie muzicală, va avea loc în perioada 29 - 31 iulie într-un nou format.

24
/06
/20

Săptămânal, miercurea, începând din 1 iulie, seria de concerte open air cu artiști locali din zona alternative – Backyard Acoustic Season – se reinstalează pe terasa de la Expirat, la inițiativa Overground Music, într-un format reconsiderat și adaptat situației și locului, renunțând la tiparele unui concert clasic, pentru un public restrâns de aproximativ 100 de persoane per reprezentație.

24
/06
/20

După trei luni în care Qreator – Home Together Edition a fost platforma de exprimare online pentru cei mai importanți artiști din România, seria de evenimente ajunge la final. Ultima reprezentație va fi una memorabilă, un recital cu Angela Gheorghiu. Joi, 25 iunie, de la ora 18:30, marea soprană va susține un recital live transmis online pe pagina de Facebook a Qreator.

23
/06
/20

Proiectul Poveştile instrumentelor a fost conceput într-un fel şi se naşte în alt fel, în Noaptea de Sânziene a anului 2020, în vremuri în care a vrea să faci artă, oriunde în lume, a devenit neînchipuit de dificil, în vremuri în care artiştii cu şi modul lor de expresie sunt reduşi, aproape, la tăcere, în vremuri în care artiştii par, celor mulţi, neesenţiali.

22
/06
/20

Pe 21 iunie 1982, Parisul cânta și dansa pentru prima oară marcând Sărbătoarea Muzicii în ziua solstițiului de vară. Inițiativă a ministrului culturii francez de la acea dată – Jack Lang – și a compozitorului și muzicologului Maurice Fleuret, Fête de la Musique a devenit treptat o sărbătoare internațională a muzicii, marcată în peste 120 de țări din lume în fiecare an, pe 21 iunie, prin evenimente dedicate muzicii, derulate cel mai adesea în aer liber.