Galactoria 2017. Cu, despre și de la cei 15 noi actori, pentru Teatru
https://www.ziarulmetropolis.ro/galactoria-2017-cu-despre-si-de-la-cei-15-noi-actori-pentru-teatru/

De la Cluj, în vara lui 2017 pornesc spre lumea ca o scenă 15 tineri care şi-au început studiul de o viaţă într-ale Artei Actorului cu cei trei ani de la Facultatea de Televiziune din Universitatea Babeş-Bolyai, sub îndrumarea profesorilor Miklós Bács şi Irina Wintze.

Un articol de Cristina Enescu Aky|10 iunie 2017

Dincolo de cum i-am văzut jucând și creând într-o paletă largă de tipuri de teatru și arte performative (de la musical la Commedia dell’Arte la Caragiale, de la Shakespeare la teatru nonverbal, spectacol-lectură, one-man show, teatru dans și improvizație, step și spectacol muzical), dincolo de speranțele lor, impresiile publicului și ale nu puținilor regizori de teatru care au venit să îi vadă, am vrut să îi vedem pe cei 15 așa cum s-au văzut între ei, mâncând teatru pe pâine împreună timp de trei ani. Ei despre ei, diferiți dar cu aceeași energie mirifică a începutului, a încrederii, a dorinței. Actori, oameni, tineri în căutare, pe drum, dinspre ei spre lume și înapoi, și tot așa.

Evenimentul GALACTORIA 2017 s-a încheiat. Despre evenimentul, noutatea pe care fiecare dintre acești tineri actori îi va reprezenta, poate, într-un fel sau altul, pe Scena Teatrului, timpul și inspirația vor vorbi. Dar acum, la început de drum, când toate drumurile există in nuce, am vrut să vedem o frântură din cum se vede, din interior, fiecare dintre cei 15 noi acționari în căutarea mișcării adevărate (profesorul lor, Miklós Bács, ne-a explicat în acest interviu). În ordine aleatorie, i-am rugat pe fiecare să îl descrie pe colegul din dreapta. A rezultat un mic album de imagini, senzații și emoții, o parte din bagajul cu care cei 15 pornesc la drum.

Ce stea în frunte are ca actor, ce talente și haruri speciale, de ce l-ar recomanda celor mai importante castinguri, ce a învățat de la el, cum l-a inspirat?

Pe Cosmin Stănilă îl recomand în primul rând pentru că e un actor foarte muncitor, foarte rațional dar în același timp cu o bună accesare a emoțiilor pe scenă. Raționalitatea asta îl ajută mult în organizarea meseriei de actor dar și în afara rolurilor. Apoi, are o voce foarte frumoasă, un timbru plăcut, ți-e drag să îl asculți. Plus o dicție foarte bună. Per total e un om deosebit de plăcut.

Denisse Moise e foarte perseverentă. Poate asta nu sună ca o calitate artistică, dar e un lucru foarte important pentru un actor, în mod special. Are o forță feminină foarte faină, și e o prezență chiar sexy. O recomand pentru următoarele chiar 20 de castinguri, în mod special de film și teatru performativ.

Robert Danci are calități fizice și un talent evidente, însă e și un minunat partener de scenă, darnic, atent, grijuliu, răbdător. Sunt calități foarte importante pentru lucrul în echipă pe scenă, și pentru public și pentru colegi. Are o energie masculină aparte, dar și o anumită gingășie, și se pricepe foarte bine la bricolaj, adică ar putea face bine și scenografia unor spectacole. În plus e un bărbat chiar frumos.

Alexandru Chindriș: băiat frumos, talentat, dă bine pe sticlă. Foarte bun în teatru dans. E de avut în vedere pentru că are o forță impresionantă pe scenă, poate aborda ușor o gamă largă de personaje. Am învățat de la el ce înseamnă să fii un adevărat prieten pe scenă.

Dan Pughineanu e preferatul meu. Am admirat la el, uneori chiar cu invidie, faptul că e un actor total: se mișcă foarte bine, inclusiv pe teatru dans, dă bine la cameră, e extrem de amuzant și la fel de inteligent, cu un simț scenic fin, ceea ce e destul de rar. Pe lângă asta, e un om smerit, exact cum trebuie să fie. Și parcă se face tot mai frumos pe zi ce trece.

Pe Blanca Doba nu pot decât să o recomand. E o actriță foarte frumoasă, cu care am avut șansa să lucrez des, și de fiecare dată a fost o experiență plăcută. E rațională, ceea ce eu prefer ca tipologie de actor. Are o intuiție pe care nu o pot numit decât talent, datorită căreia știe de foarte timpuriu care e parcursul personajului sau al scenei, și vine cu idei foarte bune.

Alex Popa este omul pe care l-aș lua cu mine în orice teatru aș ajunge, mi-ar plăcea tare să-mi fie coleg în continuare. E un om pe care te poți baza, un actor inteligent, disciplinat, cu un bun autocontrol pe scenă, care captează bine atenția publicului. E un om extrem de harnic și pregătit și deschis pentru orice provocare, pe care o și duce la bun sfârșit.

De la Irina Sibef am avut foarte multe de învățat în facultate, inclusiv despre buna purtare scenică. Respect mult la ea dedicația cu care face meseria asta, și faptul că știe ca puțini alții să respecte teatrul. Niciodată nu abuzează de șansă și nu-și permite să intre pe scenă nepregătită. E un actor care știe că munca în teatru e foarte importantă. Simte întotdeauna când lucrurile nu merg. Am văzut-o evoluând mult, de la un om ușor introvertit la unul foarte deschis pe scenă. E cel mai bun exemplu, pentru mine, de dezvoltare pe perioada facultății Iar asta e și dovada unui mare talent.

Pe Victor Tunsu l-aș recomanda ca actor, însă nu știu dacă și el își dorește asta, încă. Apreciez foarte mult că a ales să cocheteze și cu regia de teatru, ceea ce cred că i se potrivește foarte bine. Cu toate acestea, lucrând cu el ca actor am văzut ca are o viziune de ansamblu specială. E un om foarte inteligent și perspicace, cu o perspectivă cuprinzătoare și cu o argumentare bună a ideilor lui.

Nicole Burlacu mi se pare exemplul perfect de supraviețuitoare, are o forță adaptativă foarte mare, în viață și și pe scenă. Reușește să exprime putere chiar și în momentele de slăbiciune, și prin asta poate să ajute și colectivul de pe scenă. Îmi place cum aplanează conflictele în viață și cum le caută și le preschimbă pe scenă. Este o tipă foxy, o recomand în topul castingurilor din țară, căci numai în top are ce căuta de fapt.

Andreea Bănică este o actriță cu o intuiție extraordinară. Știe foarte bine să își domine trupul, are o conștiință corporală uriașă. Cred că este cea mai bună în exprimarea fizică din clasa noastră. Are o calitate destul de rară: verticalitate combinată cu o personalitate foarte puternică, ceea ce o face să rămână în picioare în ciuda dificultăților care se ivesc. E ca o pasăre Phoenix care renaște mereu. Iese în evidență chiar și numai pentru că știe să pășească pe scenă. O recomand în special pentru teatru dans, fata asta chiar se pricepe.

Norbert Boda este partenerul ideal de scenă. Am lucrat împreună la Shakespeare și am învățat multe de la el. Are o ambiție fenomenală, e foarte muncitor. Nu renunță oricât de grele i se par unele lucruri, mereu găsește soluții cu o imaginație fantastică. Are o nebunie frumoasă a lui care mă fascinează și pe care o invidiez. E un actor cum puțini am văzut, care chiar merită, poate și vrea să facă meseria asta. În plus, cred că ar deveni și un regizor și un scriitor de excepție – mai și scrie uneori. E destul de aproape de ”actorul total”.

Maria Teișanu îmi amintește de Monica Vitti, are o alură de actriță italiană. Are o sensibilitate care emană multă senzualitate, dar și forță totodată. Are și o dicție frumoasă, felul în care vorbește e plăcut, cu o voce superbă liniștitoare, cumva înțeleaptă. Poate fi și extrem de comică, deși nu pare la prima vedere. Exprimă multe emoții prin corp. Mai și desenează frumos. Are clar stofă de artistă.

Eric Țuțuianu are o putere pe scenă care sălășluiește cumva pasiv în tăcerile lui. Are un soi de putere care stă să izbucnească din tăcerea lui încăpătoare. E inteligent și atent pe scenă. E un partener cum îmi place mie.

Radu Dogaru are o măiestrie deosebită în a spune povești. L-aș vedea interpretând biografia unor mari personalități, Sergiu Celibidache, spre exemplu, eventual și câțiva poeți. Și menționez poeți ca să-mi fie mai ușor să fac referire și la faptul că scrie poezii și cântă. Cântă foarte bine. Deci îl recomand pentru operă și musical-uri, dar doar pentru că mai are și acest talent specific, bun considerându-l de orice. De la el aș vrea să învăț eleganța cu care încasează o observație sau o corecție, înglobând-o fără prea multe discuții. Acest lucru îi conferă și o înțelepciune, pe care o mai sacrifică de dragul artei, dar e acolo.

19
/08
/16

INTERVIU La 25 de ani, Editura Nemira are casă cu grădină; trei câini, trei pisici; peste 1500 de autori publicați. Entuziasm, limonadă rece. Și un director general doar oleacă mai bătrân decât ea: Ana Nicolau.

15
/08
/16

NOUA GENERAȚIE DE ARTIȘTI. Actriță, tânără, douăzeci și doi de ani, masterandă, categoric talentată. Joacă déjà la Godot, în “Sâmbătă: averse!”. Interpretează o jurnalistă. Iulia joacă bine, matur, inteligent, fără trac. O credeam mai în etate. Am văzut-o, am plăcut-o, am remarcat-o, după care puteți constata și dumneavoastră - am întâlnit o fată cu simțul umorului, fără fasoane, sinceră, care știe bine și cine e și unde vrea să ajungă.

13
/08
/16

Vara aceasta le-a adus constănțenilor și turiștilor șapte zile magice de teatru, prin Festivalul Internațional de Teatru „Miturile Cetății”. Teatrul de Stat Constanța și Piața Ovidiu au devenit spațiile în care publicul a fost martorul unei frumoase călătorii teatrale, dar și al unei întoarceri în timp, odată cu această primă ediție.

10
/08
/16

Lari este angajat al Teatrului Naţional din Bucureşti. Anul acesta împlineşte treizeci de ani. Am făcut un interviu-bilanţ. Ce nebunii a făcut tânărul Lari până acum? La ce a lucrat? Ce lecţii a învăţat pe drum? Ia să vedem.

20
/07
/16

NOUA GENERAŢIE DE ARTIŞTI  Denisa Nicolae, actriţă. 29 de ani. Parteneră în teatru, dar şi pe scena vieţii, cum frumos spune şi clişeul, a actorului Liviu Romanescu. Activează împreună în Vanner Collective, o întreprindere teatrală co-întemeiată de Liviu. Aşa a învăţat el în Anglia, unde a făcut carte (teatru!) pe la Oxford, că e bine.

14
/07
/16

Katia Pascariu (33 de ani), actriță. Unul dintre sufletele Centrului de Teatru Educațional Replika, unde se joacă teatru pentru toată lumea. Chiar pentru toată lumea. Nu se plătește bilet de intrare. Katia Pascariu se dedică teatrului social, teatrului angajat, și povestea asta o face fericită. Cum și de ce?

12
/07
/16

INTERVIU Născut în 1992, Ion Indolean este critic de cinema şi, mai nou, regizor. Primul său film, experimentalul „Discordia”, a câştigat premiul pentru cel mai bun debut românesc la TIFF. „Nu-mi plac regulile, convenţiile, normele”, spune Ion Indolean, a căruit radicalitate i-a intrigat pe mulţi dintre cei care i-au văzut filmul.

07
/07
/16

Liviu Cheloiu este absolvent al Universităţii “Lucian Blaga” din Sibiu, Facultatea de Arte, clasa prof. univ. dr. Florin Zamfirescu, Virgil Flonda (2001) și directorul artistic al Festivalului Artelor Spectacolului „BABEL F.A.S.T.” care are loc la Teatrul “Tony Bulandra” din Târgoviște în fiecare an. În București, îl puteți vedea jucând la Teatrul de Artă.

05
/07
/16

NOUA GENERAȚIE DE ACTORI. Liviu Romanescu, tânăr actor român. Până-n 30. Cunoscut pentru rolurile din “Emancipare” (Teatrul de Comedie) sau “Lungs” (Green Hours) sau „Paganini” (Metropolis). A studiat la UNATC, dar și la Oxford. Este co-fondator al unei companii de teatru româno-britanice, aflată la început de drum. Liviu Romanescu, moldovean la bază. De la Iași. Noua generație.

27
/06
/16

Un star american, la București, pentru o singură seară. Chris Noth, cunoscut pentru rolurile din serialele „Lege și ordine”, „Sex and the City" , „The Good Wife" a venit ieri la Teatrul Metropolis ca să vadă spectacolul „Paganini”, regizat de prietenul său, Mick Davis.