5+1 filme româneşti ale toamnei
https://www.ziarulmetropolis.ro/51-filme-romanesti-ale-toamnei/

Pe scurt, despre câteva filme româneşti din a doua jumătate a anului: „Breaking News”, „Capace”, „Aniversarea”, „Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, „Mariţa”. Şi, bineînţeles, neuitatul, în cel mai rău sens cu putinţă, „Octav”.

Un articol de Ionuţ Mareş|13 noiembrie 2017

Sfârşitul de an este aproape. Până la tradiţionalele topuri pe 2017, merită discutat ce a oferit cinematografia română în toamna lui 2017. A doua jumătate a anului a adus până acum şi va aduce până la mijlocul lui decembrie aproape câte un film românesc săptămânal. Deloc rău, chiar dacă nici unul din lungmetrajele de ficţiune lansate nu este un mare film.

Startul sezonului de toamnă a fost dat de „Ţara moartă”, primul documentar realizat de Radu Jude, lansat în (câteva) cinematografe la 25 august. O propunere îndrăzneaţă, despre care aţi putut citi deja pe larg aici.

Tot un documentar ambiţios – şi unul din cele mai bune filme ale anului – a fost „Ouăle lui Tarzan”, de Alexandru Solomon (lansat, tot într-o distribuţie restrânsă, la 6 octombrie). Cronica pe care i-am dedicat-o e disponibilă aici.

O promisiune neîndeplinită cred că este debutul în lungmetrajul de ficţiune al lui Daniel Sandu, mult discutatul „Un pas în urma serafimilor” (intrat în săli la 22 septembrie), un film simplist, recenzat aici.

Deşi e cel mai reuşit film de ficţiune al Ancăi Damian (o regizoare mult mai interesantă ca autoare de animaţii, printre care şi uriaşul „Crulic – drumul spre dincolo”), „Perfect sănătos” (lansat la 15 septembrie şi discutat aici) suferă în principal din cauza unui scenariu schematic şi nu are sclipirea care să-l facă memorabil, deşi nu e lipsit de unele calităţi.

Până la sfârşitul anului vor mai fi lansate în cinematografe două filme de public, două pretinse comedii, fără mari ambiţii, pe care nu le-am văzut încă: „Hawaii”, de Jesús del Cerro (17 noiembrie) şi „Ghinionistul”, de Iura Luncaşu (8 decembrie).

Însă această toamnă a oferit şi va mai oferi alte şase filme româneşti: două debuturi onorabile; două filme cu ambiţii, dar modeste ca realizare; un alt debut, nesemnificativ; şi o catastrofă.

Să începem cu catastrofa.

„Octav”, Sergiu Ioan Celebidachi (6 octombrie)

Nu e doar un film inutil, ci de-a dreptul stupid si ridicol (ce e mai caraghios ca un bătrân, jucat cu emfază de Marcel Iureş, să îi facă declaraţii de dragoste unei fetiţe – pretinsă apariţie sub forma unei reverii-flashback a fostei sale iubiri de-o viaţă pe când era mică?; sau ca protagonistul să călătorească într-un tren gol şi să coboare într-o gară unde nu mai e absolut nimeni, şi asta nu într-o secvenţă de vis?).

Imaginile „frumoase” menţionate în materialele de promovare şi lăudate de unii internauţi (atraşi de campania publicitară puternică) şi chiar de câţiva intelectuali-comentatori sunt, de fapt, pură calofilie. Niciun fior de cinema viu nu străbate „Octav”.

Scenariul – un bătrân se întoarce după mult timp în casa copilăriei, unde este invadat de amintiri – este simplist şi uzat. Iar regia nu înseamnă decât o însăilare de secvenţe de o platitudine care sfidează orice minimă cultură cinematografică.

Un proiect girat, din păcate, de prezenţa în distribuţie a mai multor actori cunoscuţi, printre care Marcel Iureş, Victor Rebengiuc, Andi Vasluianu sau Lia Bugnar.

„Capace”, Sorin Marin şi Tudor Seichea Marin (27 octombrie)

Lansat în cinematografe într-o distribuţie foarte restrânsă şi ieşit rapid din săli, „Capace”, debut al lui Sorin Marin şi Tudor Seichea Marin, îi aduce împreună pe Vlad Ivanov şi Adrian Titieni, cei mai folosiţi actori români ai momentului.

Un om de afaceri (Ivanov) află că ar putea fi grav bolnav, aşa că începe să îşi reconsidere viaţa şi îşi vizitează, la Sfântu Gheorghe, un fost bun prieten de copilărie (Titieni), unde pare a regăsi ceva din liniştea pe care a pierdut-o în mediul cinic în care se învârte de mulţi ani (speculaţii la bursă etc.).

Scenariul este unul schematic (traiectoria protagonistului este previziblă), la fel şi regia: secvenţele din prezent sunt intercalate cu momente din copilărie, cu grupul de prieteni jucând „capace”, iar cele două perioade sunt filmate în estetici diferite.

Este un film fără vigoare, fără forţa care să-l facă relevant, deşi interpretările lui Ivanov şi Titieni sunt credibile, iar unele secvenţe, în care realitatea banală a vieţii protagonistului este spartă de momente de impresionism, sugerează câteva idei de regie inspirate.

„Breaking News”, Iulia Rugină (29 septembrie)

În ciuda bunelor intenții, a câtorva calități (printre ele, prezența tinerei Voica Oltean) şi a selecţiei în competiţia Festivalului de la Karlovy Vary, „Breaking News”, adevăratul debut al Iuliei Rugină (după comediile „de comandă” numite „Love Building” şi „Alt Love Building”, produse de şcoala privată „Actorie de film”), este totuși modest.

În primul rând, din cauza unui scenariu (Ana Agopian, Oana Răsuceanu, Iulia Rugină) mult prea scris, didactic, fără curajul de a ieşi din rigorile impuse de manual (cu destule replici livrate parcă pentru a atrage atenția asupra lor). Un film care nu-şi asumă niciun risc. E un semn rău când ai impresia că citeşti scenariul atunci când vezi un film (asta însemnând că artificialitatea dramaturgică a unor secvenţe iese uşor la suprafaţă).

Mai e, apoi, abodarea în care montajul predominant de tip plan-contraplan (și, câteodată, neatenția la racorduri) afectează, pe alocuri strident, cursivitatea secvențelor, firescul căutat al dialogurilor, și subminează, implicit, orice eventuală încărcătură emoțională. Un film cuminte, timid.

„Aniversarea”, Dan Chişu (10 noiembrie)

E ca la o mâncare (nu foarte sofisticată) – aproape toate ingredientele par la locul lor, doar că rezultatul e fad, fără gustul pe care, eventual, îl aşteptai. Lipseşte acel ceva care l-ar putea transforma pe Dan Chişu (ajuns deja la al şaptelea film din 2010 şi până acum) dintr-un meşteşugar cu ambiţie şi cu unele idei interesante (însă nu întotdeauna fructificate strălucit), într-un adevărat autor de cinema.

El însuşi actor ocazional, Dan Chişu ştie să îşi pună actorii în valoare, să îi lase să îşi etaleze talentul şi plăcerea de a juca – ampla distribuţie din „Aniversarea”, plină de actori cunoscuţi, de diferite generaţii, este atuul filmului.

Stridenţele şi paşii falşi apar din scenariu (ca secvenţa complet ratată în care un psiholog discută cu un preot ortodox), şi uneori şi în regie, care nu e foarte riguroasă. Şi asta pentru că Dan Chişu vrea să spună şi să arate foarte multe, însă nu o face deloc subtil. Trage spectatorul de mânecă şi nu îi permite să se lase atras în atmosfera familiei numeroase de pe ecran, pentru a-i putea simţi cu adevărat ridicolul şi tragismul – care rămân idei enunţate destul de demonstrativ.

„Meda sau Partea nu prea fericită a lucrurilor”, Emanuel Pârvu (24 noiembrie)

În acest debut onorabil ca regizor de lungmetraj, Emanuel Pârvu (cunoscut în special ca actor) propune o abordare curajos-dedramatizată, asumat antispectaculară (chiar până în punctul în care i-ar putea enerva pe unii spectatori ce ar aştepta o răbufnire, o explozie în derularea narativă), a unui moment din viaţa grea a unei comunităţi rurale izolate.

Camera de filmat urmăreşte de aproape personajele, în special chipul protagonistului jucat convingător de Şerban Pavlu, parcă pentru a-i surprinde sentimentele şi trăirile.

Păcat, totuşi, că „Meda…”, proiect exclusiv independent, oscilează, aparent nesigur, între a fi portretul unui bărbat care se luptă cu disperare să-şi păstreze fiica adoptivă (un personaj, de altfel, insuficient dezvoltat narativ) şi un film coral, ancorat în social, având în centru o comunitate (cu excepţia câtorva personaje secundare interpretate de actori profesionişti, sătenii autentici sunt prezenţe şterse, insignifiante, folosite doar ca decor uman).

Persistă şi senzaţia că spaţiul, geografia specială a locului (un sat izolat de munte), natura nu sunt suficient folosite ca elemente de dramaturgie, cu atât mai mult cu cât viaţa personajelor este dependentă de specificul zonei (tăiat de lemne, creşterea animalelor, vânat).

„Mariţa”, Cristi Ifime (1 decembrie)

Apropiindu-se stilistic de unele filme ale noului Cinema Românesc, „Mariţa”, debutul reuşit în lungmetraj al lui Cristi Iftime, mizează pe planuri secvenţă, cu cadre fixe şi lungi de câteva minute în care două sau mai multe personaje vorbesc.

O astfel de abordare nu doar că amplifică senzaţia de realism, dar permite spectatorului să se apropie mai mult, să cunoască mai bine personajele, şi în special pe tată (Adrian Titieni), centrul de greutate al filmului.

Bine scrise, dialogurile scot la suprafaţă neînţelegeri şi tensiuni, dar şi mici momente de afecţiune, şi fac ca trecutul să se confrunte cu prezentul. De aici şi melancolia pe care o degajă filmul.

„Mariţa” vorbeşte despre ratare, despre greşelile trecutului, despre micile sau marile emoţii pe care le declanşează acea atmosferă unică dintr-o familie, fie una chiar şi destrămată şi reunită doar pentru un scurt moment.

 

Foto sus: „Mariţa”

15
/05
/16

,,Bacalaureat” este un film de cinema despre care se va comenta îndelung, foarte româneşte. 

12
/05
/16

CRONICĂ DE FILM Cel mai nou film scris și regizat de Cristian Mungiu, extrem de așteptatul „Bacalaureat”, este, mai presus de orice, portretul intens al unui tată de vârstă mijlocie, medic, aflat într-un moment hotărâtor al vieții.

12
/05
/16

Relansat pe platforma gratuită Cinepub, „Un cartuș de Kent și un pachet de cafea”, câștigător în 2004 al Ursului de Aur pentru scurtmetraj, este o realizare ușor atipică în filmografia lui Cristi Puiu. Un film cu atât mai interesant de a fi revăzut și discutat.

12
/05
/16

La 26 de ani de la prima colaborare dintre celebrul regizor Gary Marshall şi actriţa Julia Roberts în cadrul legendarei comedii romantice ,,Pretty Woman”, cei doi îşi reunesc forţele şi revin pe marile ecrane din 13 mai, în filmul ,,Mamă, ce zi!”, un eveniment cinematografic care a rezervat partituri principale şi pentru: Jennifer Aniston, Jason Sudeikis și Kate Hudson.

12
/05
/16

Publicația americană The Hollywood Reporter anunță, cu ocazia începerii festivalului de film de la Cannes, lista sa de filme de urmărit sub titlul: „21 de filme de festival de care se va vorbi anul acesta la Hollywood”. Printre acestea se numară și „Bacalaureat”, cel mai recent film regizat de Cristian Mungiu, prezentat de publicația americană cu cuvintele: „o privire clinică asupra traiului în România contemporană”.

11
/05
/16

Gala Premiilor Uniunii Cineaștilor din România va avea loc luni, 16 mai, în Sala de spectacole a Cercului Militar Național, unde, începând cu ora 18.30 actori, regizori, scenariști, muzicieni, numeroase personalități culturale, dar și oficialități, vor fi întâmpinați pe covorul roșu.

10
/05
/16

Debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan Mirică, Câini, va concura pentru Trofeul Transilvania, la cea de-a 15-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie). Este singurul film românesc din Competiția TIFF și unul dintre cele 9 debuturi din selecție.

10
/05
/16

La aniversarea a 150 de ani de la apariția Casei Regale a României, casa de producție Chainsaw Film Production lansează ”Războiul Regelui”,  cel mai complex documentar despre Regele Mihai I și intervenția decisivă a Casei Regale a României în scurtarea celui de-al doilea Război Mondial. Documentarul va fi difuzat în seara asta, la ora 23.15, pe postul de televiziune ProTV.

10
/05
/16

Sub înaltul patronaj al Ambasadei Indiei în România, Centrul Cultural „Rabindranath Tagore” vă invită la cea de-a VIII-a ediție a festivalului culturii indiene „NAMASTE INDIA”, ce va avea loc în perioada 15 mai - 30 iunie 2016, în trei dintre cele mai frumoase locaţii din București.

10
/05
/16

CRONICĂ DE FILM Prezentat în Competiţia din acest an a Berlinalei, „Midnight Special”, al patrulea lungmetraj al cineastului american Jeff Nichols, este bulversant. Un film-OZN, în care suspansul american de bună tradiţie este dublat de o revigorantă şi inovatoare viziune SF.

09
/05
/16

Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania (27 mai – 5 iunie) de anul acesta stă sub semnul diversității și inventivității, tinerii cineaști deconstruind ingenios convențiile genului horror, thriller, romance și western.

09
/05
/16

 Grand Cinema & More invită cinefilii să întâmpine cele mai așteptate filme de aventură ale anului 2016 într-o manieră cu totul specială. „Căpitanul America: Război Civil”, „X-Men: Apocalypse”, „Alice în Țara Oglinzilor”, „Warcraft. Începutul”, „Ziua Independenței: Renașterea” vor fi disponibile în revoluționarul sistem de sunet Dolby Atmos, într-una dintre cele mai performante săli de cinema din România, Grand Ultra.  

09
/05
/16

,,Exit” este noul proiect al lui Bogdan Benea (scenarist si regizor). Povestea celor doi, Ana si Rareș, care se întâlnesc să se sinucidă, câștigă  Premiului Abis Studio la concursul The Pitch din cadrul festivalului Next.