78% din orașele României nu au niciun cinematograf
https://www.ziarulmetropolis.ro/78-din-orasele-romaniei-nu-au-niciun-cinematograf/

Cea de-a 13-a ediţie (30 mai-8 iunie) a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a găzduit sâmbătă conferinţa internaţională Salvaţi Marele Ecran, ca parte a unei campanii începute în luna martie.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2014

Inițiată de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), campania Salvați Marele Ecran urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării.

Directorul TIFF, Tudor Giurgiu, a făcut, în deschiderea conferinței, o prezentare a campaniei, a resorturilor și obiectivelor acesteia:

● Aceasta este prima conferință pe care o organizăm ca parte a campaniei Salvați Marele Ecran.

● Am lansat campania Salvați Marele Ecran la sârșitul lunii martie, convinși că trebuie ca noi să ne implicăm mai mult dacă dorim să schimbăm ceva în această țară.

● Nu e suficient să vorbim și să ne plângem că nu sunt bani și că nu sunt săli. Este foarte important să înțelegem că trebuie să lucrăm împreună dacă ne dorim să schimbăm ceva.

● Sunt foarte multe orașe care nu au săli de cinema active.

● Ținta acestei campanii, care va dura mai mulți ani, este să încercăm să schimbăm harta tristă a României în acest domeniu și să avem o rețea de cinematografe active.

tudor giurgiu

● În următorii 7 ani ne propunem să avem încă cel puțin 10 săli active.

● O dorință strict personală este să convingem primari și autorități ca în toate orașele de peste 20.000 de locuitori să avem un cinematograf activ.

● Nu am făcut TIFF întâmplător în Cluj. În 2001, când ne-am gândit să lansăm TIFF, pe lângă argumentul sentimental, Clujul era orașul din țară cu cele mai multe filme văzute pe cap de locuitor. Un clujean vedea de două ori mai multe filme decât un cetățean din București. Cred că procentul s-a păstrat.

● Cinematografele erau parte toate a rețelei de stat, (RADEF – n.r.) România Film, și a fost de ajutor să încheiem un parteneriat cu România Film. Clujul a conservat aceste săli. Admistrația locală și domnul (primar) Emil Boc s-au implicat personal.

Informații generale despre campanie

Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), organizator principal al Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), a demarat la finalul lunii martie campania Salvați Marele Ecran.

Campania urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării. Mai exact, campania își propune să readucă în sistemul cinematografic vechile săli de cinema, fie abandonate de autoritățile locale, care nu au avut știința sau dorința să le administreze, fie transformate în spații cu alte destinații.

Scopul este ca, în următorii 10 ani, fiecare oraș din România cu peste 20.000 locuitori să aibă cel puțin un spațiu dedicat proiecțiilor de filme. Site-ul campaniei este www.salvatimareleecran.ro.

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30, susțin organizatorii.

78% din orașele României nu au niciun cinematograf funcțional, iar în ultimii ani mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate.

Unul din programele proiectului a început la Gala de deschidere de vineri seară a ediției din acest an a TIFF: lansarea oficială a campaniei de strângere de fonduri pentru Depozitul de Filme din Cluj, de pe strada Maiakovski.

Potrivit inițiatorilor, fostul depozit al RADEF România Film, astăzi un spațiu părăsit, spectaculos prin miile de pelicule de film abandonate și prin istoria pe care o cuprinde, poate deveni, atât prin potențialul sau de spațiu alternativ de cultură urbană, cât și prin valoarea istorică și culturală, cel mai bun loc pentru înființarea unui Muzeu al Cinematografiei, o instituție vie, cu activități interactive.

Donațiile pentru igienizarea, ecologizarea și amenajarea Depozitului de Filme pot fi făcute pe site-ul www.we-are-here.ro, dar și, în cadrul TIFF, la Cinema Florin Piersic, Piața Unirii și Casa TIFF, la voluntarii campaniei. Suma necesară într-o primă fază este de 7.000 de euro.

15
/03
/17

Judith State este Sandra din filmul „Sieranevada”, în regia lui Cristi Puiu, fapt care îi aduce o nominalizare la Premiile Gopo pentru „Cea mai bună actriță într-un rol secundar”. Însă Judith State nu este actriță, ea vine din zona dansului. Cum se împacă, așadar, filmul și dansul contemporan?

15
/03
/17

Cea de-a XI-a ediție a Premiilor Gopo, eveniment care răsplătește anual performanța în cinematografia românească, va avea loc marți, 21 martie 2017, în Sala Mare a Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” din București.

15
/03
/17

În colaborare cu partenerul său pe termen lung, celebra secțiune a Festivalului de Film de la Cannes, Quinzaine des Réalisateurs, BIEFF 2017 aduce în România cel mai recent lungmetraj al legendarului Alejandro Jodorowsky, una din figurile emblematice ale cinema-ului de avangardă, renumit pentru provocatoarele sale capodopere suprarealiste din anii ‘70 („Santa Sangre”, „El Topo”, „The Holy Mountain”).

14
/03
/17

O știm și o îndrăgim din “Saltimbancii (1981) – adaptarea nuvelei lui Cezar Petrescu "Fram, ursul polar" -, din „Iarna Bobocilor” (1977), din „Pruncul, Petrolul şi Ardelenii” (1981), din „Faleze de nisip” (1983) și din multe alte filme. Anul trecut, la două decenii de la retragerea din viața publică, actrița a primit premiul de excelenţă la cea de-a 15-a ediţie a TIFF. Carmen Galin împlinește, astăzi, 71 de ani!

13
/03
/17

Nominalizat la Premiile Gopo din acest an, la categoria „Cel mai bun actor într-un rol principal”, pentru rolul Hogaș din „Câini”, actorul Gheorghe Visu spune că cel mai mult în filmul lui Bogdan Mirică i-a plăcut să tragă cu pistolul, la final.

13
/03
/17

Unul dintre cele mai emoționante filme ale anului, I, Daniel Blake (2016), cel mai recent film al regizorului Ken Loach și câștigătorul Palme d’Or, Cannes 2016, a intrat weekend-ul acesta pe ecranele din România, distribuit de Independența Film. Asociația ActiveWatch a susținut campania de promovare a filmului în România, moderând o dezbatere pe tema birocrației din serviciile de asistență socială din România și barierelor în calea accesului la aceste servicii pentru unele grupuri dezavantajate.

12
/03
/17

Scris înainte de 1989, filmat în 1990 şi apărut în 1991, "A unsprezecea poruncă", doar inspirat din cartea "Patimile după Piteşti" a lui Paul Goma, este o prezenţă bizară în filmografia lui Mircea Daneliuc. Filmul este disponibil gratuit pe platforma Cinepub.

10
/03
/17

CRONICĂ DE FILM O binevenită gură de aer proaspăt în cinematografia de limbă română aduce tânăra regizoare Alexandra Balteanu, născută în România, dar stabilită în Germania. Prezentat la San Sebastian, promiţătorul său debut, „Vânătoare”, le are în distribuţie pe Corina Moise, Iulia Lumânare şi Iulia Ciochină, în roluri de prostituate.

10
/03
/17

Competiția Internațională BIEFF 2017 invită publicul la introspecție și dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, în cele două programe tematice Searching for Transcendence: Spirituality in the Digital Age și Cutting the Cord: Family Love and Its Discontents.

10
/03
/17

Timp de aproape o jumătate de secol, Jean-Marie Straub şi Danièle Huillet au realizat câteva zeci de filme, cu o cadență de un film pe an, o mare parte adaptări inspirate de arta europeană, abordând teme din literatură, muzică, pictură.

09
/03
/17

Cum ar trebui să li se predea religia copiilor și adolescenților? Cât de necesară este educația sexuală în școli? Și ce efecte poate avea implicarea Bisericii în cele mai adânci straturi ale societății? Sunt câteva dintre temele – extrem de actuale și în România - puse în discuție de filmul „(M)ucenicul”/ „The Student”, în regia lui Kirill Serebrennikov, care ajunge pe marile ecrane din România din 31 martie, distribuit de Transilvania Film.

08
/03
/17

CRONICĂ DE FILM Câştigător al Premiului Oscar pentru cel mai bun film, „Moonlight”/„În lumina lunii”, regizat de americanul Barry Jenkins, este o dramă impresionistă care încearcă să mizeze pe un anume intimism, în detrimentul unei eventuale cronici sociale. Însă nu se eliberează de unele şabloane.

08
/03
/17

Ana a teminat recent filmările la primul ei lungmetraj american, „Induced Effect”, în care l-a avut ca partener pe Eric Roberts și a început repetițiile la „Upstart”, un show TV despre realizarea unui Start-Up YouTube Channel. Între filmări, a finalizat un pictorial care celebrează actrițe îndrăgite de publicul român.

06
/03
/17

Ion Dichiseanu, unul dintre cei mai iubiți actori români, va primi „Premiul pentru Întreaga Carieră” în cadrul celei de-a XI-a ediții a Galei Premiilor Gopo. Evenimentul va avea loc luna aceasta, pe 21 martie 2017, la Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” din București.

05
/03
/17

Disponibil pe platforma gratuită Cinepub, „Australia” (2009), în regia lui Claudiu Mitcu, este un documentar de o oră despre participarea echipei românești a oamenilor străzii la Campionatul Mondial de fotbal pentru persoanele fără adăpost, la Melbourne.