78% din orașele României nu au niciun cinematograf
https://www.ziarulmetropolis.ro/78-din-orasele-romaniei-nu-au-niciun-cinematograf/

Cea de-a 13-a ediţie (30 mai-8 iunie) a Festivalului Internaţional de Film Transilvania (TIFF) a găzduit sâmbătă conferinţa internaţională Salvaţi Marele Ecran, ca parte a unei campanii începute în luna martie.

Un articol de Ionuţ Mareş|31 mai 2014

Inițiată de Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), campania Salvați Marele Ecran urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării.

Directorul TIFF, Tudor Giurgiu, a făcut, în deschiderea conferinței, o prezentare a campaniei, a resorturilor și obiectivelor acesteia:

● Aceasta este prima conferință pe care o organizăm ca parte a campaniei Salvați Marele Ecran.

● Am lansat campania Salvați Marele Ecran la sârșitul lunii martie, convinși că trebuie ca noi să ne implicăm mai mult dacă dorim să schimbăm ceva în această țară.

● Nu e suficient să vorbim și să ne plângem că nu sunt bani și că nu sunt săli. Este foarte important să înțelegem că trebuie să lucrăm împreună dacă ne dorim să schimbăm ceva.

● Sunt foarte multe orașe care nu au săli de cinema active.

● Ținta acestei campanii, care va dura mai mulți ani, este să încercăm să schimbăm harta tristă a României în acest domeniu și să avem o rețea de cinematografe active.

tudor giurgiu

● În următorii 7 ani ne propunem să avem încă cel puțin 10 săli active.

● O dorință strict personală este să convingem primari și autorități ca în toate orașele de peste 20.000 de locuitori să avem un cinematograf activ.

● Nu am făcut TIFF întâmplător în Cluj. În 2001, când ne-am gândit să lansăm TIFF, pe lângă argumentul sentimental, Clujul era orașul din țară cu cele mai multe filme văzute pe cap de locuitor. Un clujean vedea de două ori mai multe filme decât un cetățean din București. Cred că procentul s-a păstrat.

● Cinematografele erau parte toate a rețelei de stat, (RADEF – n.r.) România Film, și a fost de ajutor să încheiem un parteneriat cu România Film. Clujul a conservat aceste săli. Admistrația locală și domnul (primar) Emil Boc s-au implicat personal.

Informații generale despre campanie

Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR), organizator principal al Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF), a demarat la finalul lunii martie campania Salvați Marele Ecran.

Campania urmărește stoparea fenomenului de dispariție a cinematografelor, precum și crearea unei rețele de cinematografe moderne, digitalizate, pe tot cuprinsul țării. Mai exact, campania își propune să readucă în sistemul cinematografic vechile săli de cinema, fie abandonate de autoritățile locale, care nu au avut știința sau dorința să le administreze, fie transformate în spații cu alte destinații.

Scopul este ca, în următorii 10 ani, fiecare oraș din România cu peste 20.000 locuitori să aibă cel puțin un spațiu dedicat proiecțiilor de filme. Site-ul campaniei este www.salvatimareleecran.ro.

În prezent, România este țara europeană cu cele mai puține ecrane raportat la numărul de locuitori. Dacă, în 1990, existau aproximativ 450 de cinematografe, astăzi au supraviețuit mai puțin de 30, susțin organizatorii.

78% din orașele României nu au niciun cinematograf funcțional, iar în ultimii ani mai puțin de 10 cinematografe au fost modernizate.

Unul din programele proiectului a început la Gala de deschidere de vineri seară a ediției din acest an a TIFF: lansarea oficială a campaniei de strângere de fonduri pentru Depozitul de Filme din Cluj, de pe strada Maiakovski.

Potrivit inițiatorilor, fostul depozit al RADEF România Film, astăzi un spațiu părăsit, spectaculos prin miile de pelicule de film abandonate și prin istoria pe care o cuprinde, poate deveni, atât prin potențialul sau de spațiu alternativ de cultură urbană, cât și prin valoarea istorică și culturală, cel mai bun loc pentru înființarea unui Muzeu al Cinematografiei, o instituție vie, cu activități interactive.

Donațiile pentru igienizarea, ecologizarea și amenajarea Depozitului de Filme pot fi făcute pe site-ul www.we-are-here.ro, dar și, în cadrul TIFF, la Cinema Florin Piersic, Piața Unirii și Casa TIFF, la voluntarii campaniei. Suma necesară într-o primă fază este de 7.000 de euro.

02
/06
/21

BIDFF - Bucharest International Dance Film Festival, unica manifestare cinematografică din România dedicată filmelor de dans, deschide sesiunea de înscrieri pentru secțiunile competiționale de scurtmetraje ale celei de-a șaptea ediții, care va avea loc între 1-5 septembrie, la București. Datele limită la care se pot trimite aplicațiile sunt 25 iunie (normal) și 16 iulie (târziu).

02
/06
/21

Cea de-a XVII-a ediție a Bucharest International Film Festival, care va avea loc între 3 - 12 septembrie 2021, pe lângă continuarea tradiției de a arăta publicului cinefil, în premieră în România, unele dintre cele mai așteptate filme recente din întreaga lume, aduce și o serie de evenimente speciale pentru iubitorii de film. Una dintre aceste secțiuni în premieră este cea istorică, dedicată celebrării a 100 de ani de la nașterea Regelui Mihai I al României, și este organizată cu sprijinul Casei Regale Române. Documentarul istoric "Războiul Regelui" deschide programul aniversar.

01
/06
/21

Noul episod dedicat istoriei documentarului românesc de Cineclubul One World Romania aduce prim-plan trei personalități literare - Nina Cassian, Radu Cosașu și Geo Bogza. Până la 25 iunie pot fi văzute online, gratuit, cinci documentare de scurtmetraj din anii `60 la care şi-au adus contribuţia cei trei cunoscuţi scriitori.

01
/06
/21

Documentarul, care a avut premiera mondială anul trecut în cadrul Festivalului Internațional de Film de la Berlin, unde a fost selectat în secțiunea competițională Forum, va fi distribuit de microMULTILATERAL cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Lansarea documentarului „Ieșirea trenurilor din gară” va marca cei 80 de ani de la Pogromul de la Iași, unul dintre cele mai violente masacre din istoria evreilor din România.

01
/06
/21

Așteptarea cinefililor s-a încheiat: se redeschid cinematografele! Pe 1 Iunie, de Ziua Copilului, prichindeii pot urmări pe marile ecrane, în avanpremieră, noile aventuri ale nătăflețului “Peter, iepuraşul fugit de-acasă”, iar din 11 iunie 2021, filmul va rula pe marile ecrane din toată țara. Oare ce pozne mai isprăvește Peter și prin ce peripeții trece alături de prietenii lui? Aflăm curând, la cinema – prilej de distracție pentru întreaga familie!

26
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Sunt greu de ghicit mizele din spatele noului film ca regizor al lui Horaţiu Mălăele, „Luca” (2020), realizat după un scenariu de Adrian Lustig. Adevărul e că lungmetrajul pare un amestec între unele din obsesiile lui Mălăele şi unele din obsesiile lui Lustig, cei doi colaborând şi la „Nunta mută” (2008) şi „Funeralii fericite” (2013).

24
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Dacă e ceva ce diferenţiază cu adevărat „Undine” (2020), noul titlu al cunoscutului regizor Christian Petzold, de alte filme din categoria sa, adică opere europene de autor cu priză în festivaluri şi gale de premiere, este prezenţa mai multor trimiteri la romantismul german. Cam toate cronicile au remarcat de altfel aspectul de basm modern.

24
/05
/21

Cinematografia spaniolă va fi celebrată la cea de-a 20-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (23 iulie – 1 august 2021) printr-un program amplu, Focus Spania, care va include proiecții și evenimente speciale, întâlniri cu cineaști, masterclass-uri, inițiative de industrie și expoziții.

24
/05
/21

Începând cu ultimul weekend al lunii mai, Arhiva Activă lansează un program de recuperare și de promovare critică a cinematografiei românești, în parteneriat cu Arhiva Națională de Filme și cu Cinemateca Română.

20
/05
/21

Filmul „Câmp de maci” (r. Eugen Jebeleanu) a câștigat atât Premiul pentru cel mai bun film în secțiunea Fest Focus a Festivalului Internațional de Film din Belgrad, cât și Premiul pentru cel mai bun film queer (oferit de festivalul Merlinka). De asemenea, și juriul Festivalului D’A Film Barcelona din Spania a recompensat filmul cu cel mai important premiu din secțiunea Talents.

19
/05
/21

Independența Film lansează pe 21 mai în cinematografele deschise din țară „Undine”, o poveste de dragoste modernă inspirată din basme și semnată de Christian Petzold, regizorul german cunoscut publicului din România pentru „Transit” (2018). Paula Beer, protagonista filmului, a câștigat premiului pentru Cea mai bună actriță la Premiile Academiei Europene de Film și la Berlinale 2020 pentru acest rol. Filmul a fost recompensat și cu Premiul FIPRESCI la același festival.

18
/05
/21

Serialul de televiziune cu Matthias Schoenaerts în rolul principal, una dintre cele mai spectaculoase producții cinematografice europene, a început filmările în România Serialul este o producție CANAL+ și Sky Studios realizat de Cattleya (Italia), Atlantique Productions (Franța), în colaborare Odeon Fiction, StudioCanal și Frame Film (România).

17
/05
/21

CRONICĂ DE FILM Cu „Femeia de la fereastră” (2021), proaspăt lansat pe Netflix, regizorul Joe Wright propune un film de suspans care se inspiră din „Rear Window” (1954) al lui Alfred Hitchcock. Însă nu trece de nivelul de pastişă.