Actorii Teatrului Mic le vor citi liceenilor texte din programa şcolară
https://www.ziarulmetropolis.ro/actorii-teatrului-mic-le-vor-citi-liceenilor-texte-din-programa-scolara/

Actori ai Teatrului Mic – Mihaela Rădescu, Andreea Grămoşteanu, Virgil Aioanei, Viorel Cojanu, Marian Olteanu, Gabi Costin – vor susţine spectacole-lectură în licee bucureştene, în cadrul proiectului „Teatrul din Manual”, primul fiind programat luni, la Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes”, un text după piesa lui Caragiale „O scrisoare pierdută”.

Un articol de Petre Ivan|5 decembrie 2017

Actori ai Teatrului Mic – Mihaela Rădescu, Andreea Grămoşteanu, Virgil Aioanei, Viorel Cojanu, Marian Olteanu, Gabi Costin – vor susţine spectacole-lectură în licee bucureştene, în cadrul proiectului „Teatrul din Manual”, primul fiind programat luni, la Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes”, un text după piesa lui Caragiale „O scrisoare pierdută”.

Teatrul din Manual – lecturi performative în liceele bucureştene este un proiect de intervenţie culturală conceput de Teatrul Mic în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti şi Centrul de Teatru Educaţional Replika, care îşi propune familiarizarea liceenilor cu conţinutul textelor care alcătuiesc programa de Bacalaureat la disciplina Limba şi Literatura Română.

Dezinteresul tinerilor pentru lectură, pentru studiul literaturii române, dar şi capacitatea redusă de a analiza şi interpreta un text reprezintă unele dintre motivele pentru care promovabilitatea Examenului de Bacalaureat este, de la an la an, din ce în ce mai scăzută, astfel că artişti profesionişti ai Teatrului Mic şi ai Centrului de Teatru Educaţional Replika se pun în slujba procesului de educare şi formare a liceenilor şi, pe durata unui an de zile, realizează o serie de patru spectacole-lectură (trei în stagiunea 2017-2018 şi al patrulea în decembrie 2018).

La baza tuturor spectacolelor-lectură stau texte alese din programa şcolară, astfel că pentru stagiunea 2017-2018 au fost alese: „O scrisoare pierdută”, de I.L. Caragiale, „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, de Camil Petrescu, şi „Moromeţii”, de Marin Preda.

Metodologia lecturilor performative, a spectacolelor-lectură, poate reprezenta o modalitate atractivă şi profesionistă de a facilita accesul liceenilor la informaţie, de a le stârni curiozitatea şi capacitatea de a analiza şi interpreta un text, de a descoperi valorile, înţelesurile, sensurile conţinute într-un text scris, care va fi reprezent scenic ca lectură performativă.

Teatrul din Manual debutează luni, de la ora 15.30, la Liceul Bilingv „Miguel de Cervantes”, cu „O scrisoare pierdută” de I.L. Caragiale, urmând ca pe 6 decembrie, ora 10.30, o altă serie de elevi ai aceluiaşi liceu să participe la lectura performativă.

Pe 13 decembrie, de la ora 12.00, „O scrisoare pierdută”, de I.L. Caragiale va fi prezentat elevilor Liceului Teoretic „Tudor Vladimirescu”.

Spectacolul-lectură „O scrisoare pierdută”, de I.L. Caragiale, este regizat de Radu Apostol, iar coordonarea sesiunii de Q&A va fi făcută de Mihaela Michailov şi Radu Apostol.

Echipa: Zoe – Mihaela Rădescu/ Andreea Grămoşteanu, Tipătescu – Virgil Aioanei, Caţavencu – Viorel Cojanu, Ghiţă Pristanda – Marian Olteanu, Dandanache – Gabi Costin.

Fiecare spectacol-lectură va fi urmat de o sesiune de întrebări şi răspunsuri, inspirate preponderent de subiectele din ultimii ani de la proba scrisă şi proba orală a examenului de Limbă şi Literatură Română de la Bacalaureat.

Accesul la spectacolele-lectură va fi gratuit şi se va desfăşura în conformitate cu programul şcolar al liceelor participante.

 

Foto: Actorii Teatrului Mic – facebook

21
/03
/16

Anul acesta, Premiile Gopo îi aduc un omagiu marelui actor Florin Piersic, care va primi Premiul pentru Întreaga Carieră în cadrul Galei ce va avea loc pe 28 martie, la Teatrul Național I.L Caragiale din București și va fi transmisă în direct, de la ora 19.00, pe TVR 2 și TVR HD.

21
/03
/16

  CRONICĂ DE FILM Cel mai nou film-eseu al lui Aleksandr Sokurov, „Francofonia” (2015), o elegie deloc încrâncenată despre paradoxurile istoriei şi o meditaţie relaxată despre rostul artei, arată cât de liber poate fi limbajul cinematografic.

21
/03
/16

Ziua Mondială a Teatrului de Păpuși ("Puppet World Theatre Day") se aniversează, începând din 2003, în fiecare an la 21 martie. Această zi reprezintă și un prilej pentru a-i sărbătorii pe artiștii din acest domeniu, din întreaga lume.

21
/03
/16

Mă văd aievea aruncându-mă în adâncul internetului, călătorind, cine poate şti cum, prin neştiutele servere ale Domnului, până la prietenul meu virtual T.O. Bobe. Mă văd aievea ieşind din computerul dumnealui personal, luându-l de guler şi plesnindu-l cu două palme - blând, dar ferm, amical, dar răsunător. I-aş spune, dând în el, întocmai aceste cuvinte: de ce nu mai publici, mă nenorocitule, poezie?

21
/03
/16

Casa de Producție TVR programează în această seară, la TVR 2, de la ora 20.10 şi luni, 28 martie, de la ora 01.50, spectacolul „Hangiţa” de la a cărui premieră la TVR se împlinesc 30 de ani. Din distribuţie fac parte: Dana Dogaru, Ovidiu Schumacher, Mitică Popescu, Marian Hudac, Coca Andronescu, Janine Stavarache, Dinu Manolache, Hamdi Cerchez, Dumitru Chesa, Răzvan Vasilescu, Catalin Bîrcă, Gheorghe Șimonca.

21
/03
/16

Intr-o zi de 21 martie se năşteau Gabriel Spahiu, Dorina Chiriac şi Stefan Ciubotărașu.  La vârsta de 12 ani (1922), Ştefan Ciubotărașu sosea la Bucureşti "cu un tren mărfar", pentru a învăţa meseria de pantofar. În timpul liber făcea mici comisioane primind în schimb bilete la teatru. Devine fascinat de spectacolul "O scrisoare pierdută" şi de piesa lui Victor Eftimiu "Înşirăte, mărgărite".

21
/03
/16

„Cu Bach, viaţa ar fi suportabilă chiar şi într-un canal” - Emil Cioran. Considerat, alături de Mozart şi Beethoven, cel mai mare compozitor al lumii, Johann Sebastian Bach s-a născut într-o zi de 21 martie (1685).

20
/03
/16

În 1826, luminatul boier Dinicu Golescu publica „Însemnare a călătoriei mele“. Îşi ţinea băieţii la studii în Elveţia şi cu doi ani în urmă se dusese să vadă cum le merge învăţătura. A traversat Europa Centrală şi uimirile îl ţintuiesc la tot pasul. În Austria şi statele italiene, pe lângă drumuri şi şosele, cu rigole curate, străjuite de copaci atent îngrijiţi, tatăl viitorilor paşoptişti vede puzderie de statui. Ce sunt astea? La ce folosesc?

20
/03
/16

Radu Jude, Daniela Luca şi Simona Sora sunt invitați la cea de-a 123-a ediție a clubului de lectură Institutul Blecher, care are loc duminică, 20 martie, la ora 19.00, la Tramvaiul 26 (str. Cercului, nr. 26) și al cărei subiect va fi chiar fascinantul scriitor interbelic.

20
/03
/16

Din 2013, 21 martie a fost declarată Ziua europeană a muzicii vechi; este chiar ziua când s-a născut în 1685 cel mai important reprezentant a ceea ce numim astăzi muzica veche: compozitorul Johann Sebastian Bach. Și într-un timp când moștenirea fundamentală europeană este invocată din ce în ce mai des, o asemenea sărbătoare nu poate fi trecută cu vederea.

19
/03
/16

„O istorie a Tibetului” de Sam van Schaik, cel mai nou titlul al colecției Historia a Editurii Polirom, propune o incursiune în poveștile unui tărâm misterios al lumii, care continuă să fascineze.

19
/03
/16

De Ziua Internațională a Teatrului pentru Copii și Tineret, Teatrul „Gong” din Sibiu a programat un concert cu Ada Milea, intitulat „Cel mai mare Gulliver”. Evenimentul va avea loc duminică, 20 martie, de la ora 18.00.

18
/03
/16

Începând cu 3 aprilie 2016, Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L.Caragiale” București, își redeschide porțile nu doar pentru studenți. Pentru al șaselea an consecutiv, Școala de Duminică demarează cu o nouă sesiune de cursuri într-un nou format intensiv numit UNATC Alternativ.

18
/03
/16

Ansamblul IMAGO MUNDI, unul dintre cele mai creative și admirate grupuri din România, prezintă pe 22 martie, de la ora 19.00, la Sala Radio, un concert-eveniment: „ISVOR. George Enescu: Rapsodiile Române vs. muzică tradițională și folclor urban”. Proiectul – primit cu entuziasm la New York, Salzburg, Tunis sau Granada – sondează sursele de inspirație folosite de Enescu și face o paralelă între acestea și contextul mai larg al creaţiilor populare / urbane muntenești ale secolului al XIX-lea.